April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
رشد نمادهای کوچک و فرابورس در بازار سرمایه
کد خبر: ۳۸۳۰۳۰
۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۷
0
با کاهش نرخ ارز در بازار آزاد و نزدیک شدن به نرخ نیمایی، پیش‌بینی رشد بورس در روزهای آینده وجود دارد.
آیا بوریس به فکر سیر صعودی است؟
بازار سرمایه در پایان معاملات امروز دو مسیر متفاوت را در پیش گرفتند. سهام بزرگ و شاخص ساز قرمزپوش بودند و نماد‌های کوچک سبزپوش بودند و در دو جهت متناقض حرکت کرده‌اند.

افت قیمت دلار از عوامل ریزش بخشی از بازار در نیمه اول معاملات روز یکشنبه بوده است. در عین حال انتشار گزارش تحقیق و تفحص مجلس درباره شرکت فولاد مبارکه بر نااطمینانی‌ها و بی اعتمادی سهامداران و معامله گران افزوده است.

با این حال کارشناسان بازار سرمایه معتقدند سهم‌های ریالی می‌توانند بازار را بالا بکشند. کاهش نرخ ارز در ابتدا می‌تواند باعث افت در بورس شود. اما با توجه به چند نرخی بودن نرخ ارز، در صورتی که این نرخ‌ها به یکدیگر نزدیک شوند، می‌توان امیدوار به رشد بورس بود.

نزدیک شدن نرخ ارز نیما و آزاد عامل رشد بورس

رضا گلستانی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: احتمال کاهش نرخ ارز به همراه کاهش قیمت جهانی فلزات اساسی، بهای تمام شده برخی شرکت‌های بورسی کاهش خواهد داشت؛ اما در کل کاهش قیمت‌های جهانی اثر منفی روی کلیت بازار سرمایه خواهد داشت.

وی ادامه داد: درآمد شرکت‌های بورسی بر مبنای نرخ ارز در سامانه نیما شناسایی می‌شود و باید دید سیاست بانک مرکزی در بازار ارز چه خواهد بود و آیا نرخ ارز نیمایی در محدوده فعلی تثبیت خواهد شد یا بانک مرکزی سیاست دیگری در پیش خواهد گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: نزدیک شدن نرخ ارز در سامانه نیما به نرخ ارز توافقی و آزاد، ریسک کاهش نرخ ارز متوجه صنایع بورسی نخواهد بود و نرخ ارز به ثبات خواهد رسید.

در پایان معاملات روز دوشنبه، شاخص کل بورس با ریزش ۵ هزار و ۴۰۹ واحدی نسبت به روز یکشنبه به رقم یک میلیون و ۴۲۴ هزار و ۴۹۶ واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی ۳۸ صدم درصد بوده است.

اما شاخص کل هموزن نیز با رشد ۷۷۴ واحدی در سطح ۳۹۷ هزار و ۲۹۹ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص مثبت ۲ دهم درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس، ۳۰ واحد بالا آمد و در سطح ۱۸ هزار و ۹۹۰ واحد باقی ماند.

 افزایش ارزش معاملات خرد بورس

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۱۴۹ هزار و ۷۶۹ میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۴۳ هزار و ۵۶۸ میلیارد تومان بود که ۹۵ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام با افزایش ۱۴ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۳ هزار و ۱۹۹ میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس حدود ۲ درصد بوده است.

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای هفتمین روز پی در پی منفی شد و ۲۱۳ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. در میان صنایع، بانکی‌ها و موسسات اعتباری و فرآورده‌های نفتی و کک و خودرو و ساخت قطعات بیشترین خروج سرمایه حقیقی را ثبت کردند.

در معاملات روز دوشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام‌های وب (شرکت داده گستر عصر نوین-های وب)، نماد‌های فولاد (شرکت فولاد مبارکه) و خساپا (شرکت سایپا) اختصاص داشت و بیشترین ورود پول حقیقی به نماد‌های فزر (شرکت پویا زرگان آق دره)، زاگرس (پتروشیمی زاگرس) و آسیاتک (انتقال داده‌های آسیاتک) تعلق داشت.

 رشد صف‌های خرید بازار سهام

در جریان معاملات روز دوشنبه، ۲۸۸ نماد با رشد قیمت و ۳۳۸ سهم نیز با کاهش قیمت مواجه شدند. در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل ۱۰ کاهش یافت و به ۱۱۱ میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته رشد ۱۰۸ درصدی داشت و در رقم ۳۵۳ میلیارد تومان ایستاد.

امروز نماد‌های بورس (شرکت بورس اوراق بهادار تهران)، فرابورس (شرکت فرابورس ایران) و کالا (شرکت بورس کالا) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد سهرمز (شرکت سیمان هرمزگان)، سکرد (سیمان کردستان) و مداران (داده پردازی ایران) تعلق داشت.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: