آقابزرگی رونق بازار سرمایه را زمان‌بر توصیف کرد
کد خبر: ۳۸۳۱۰۱
۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
0
یک کارشناس اقتصادی گفت: روند صعودی کمی زمان بر است. تا زمانی که ثبات پیدا نکند، روند صعودی نخواهد دید.
صعود بورس در گرو ثبوت بورس
بازار سرمایه همچنان به روند نزولی خود ادامه می‌دهد و هر از گاهی نیز جهش نسبی را به رخ سهامداران خرد و کلان این بازار می‌کشد.

با این حال به گواه برخی کارشناسان بازار در حالت تعادل قرار دارد و شاید گاهی تعدادی از سهامداران و فروشندگان ضرر نسبی را تجربه کرده باشند اما، نقد بودن سرمایه آن ضرر را تا حدود بسیار زیادی جبران می‌کند.

در همین رابطه «فردین آقا بزرگی» کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار پول نیوز با تاکید بر این که شرایط بازار کمی سهامداران را در سردرگمی برده است اظهار داشت: روز‌هایی که هم "شاخص کل" و هم "شاخص هم وزن" تا حدودی مثبت است، به اقتضاء شرایط خاص حال حاضر، علاوه بر ابهاماتی که در متغیر‌های کلان اقتصادی مثل پیشبینی نرخ بهره یا پیشبینی نرخ ارز و پیشبینی نرخ تورم و سایر متغیر‌های کلان اقتصادی وجود دارد، مباحثی نیز در حوزه سیاسی مثل برجام و پسا برجام و امثال این‌ها ایجاد شده است که بازار ما تا حدودی در حالت سردرگمی به سر می‌برد.

وی ادامه داد و افزود: اگر بخواهیم بازار بورس را توصیف کنیم، رفتار سهامدار و شاخص به تنهایی برای جمع‌بندی مناسب نیست. چرا که بازار دچار رفتار هیجانی شده است. همان هیجانی که به طور معکوس در سه ماه ابتدای سال ۹۹ این رفتار را از بازار شاهد بودیم. اکنون مشخص شده است که ورود پول در آن سه ماه اشتباه بوده است. از این جهت که تناسب ارزش ذاتی قیمت سهام به طور اخص و اعم در مقایسه با ارزش روز معاملاتی با نسبت "قیمت به درآمد" که در آن نسبت ۶/۵ را شاهد هستیم، در بورس می‌توانیم اینگونه تفسیر کنیم که ریسک سرمایه گذاری در بازار به نسبت دو سال گذشته به شدت کاهش پیدا کرده و در سطح ارزنده قرار دارد. انتظار برای رشد فزاینده یا کسب بازدهی قابل توجه به دلیل دوسال فضای رکودی یا متلاطم تا حدودی نا به جا است. اما در سطح ارزنده بازار تغییری ایجاد نمی‌کند.

‌آقا بزرگی با اشاره به این که فضای فعلی بازار سرمایه برای خریدار و فروشنده فضای بسیار مناسبی است خاطرنشان کرد: درست است که فروشنده ضرر کردهاست، اما بازار نقد است. در یک شرایط رکودی سهامدار نمی‌تواند هیچ سهمی را بفروشد. اما اکنون سطح نقد شوندگی علی رغم کاهش فروش عرضه بالاست.

وی همچنین با تاکید بر لزوم ایجاد تعادل در بازار گفت: بهترین مکانیزم برای تعادل در بازار استفاده از ظرفیت‌های درونی همان تشکیلات که اثرات آن را در نوسان قیمت می‌بینید که باعث شده جذابیت لازم برای سرمایه گذاری ایجاد شود.

این کارشناس اقتصادی در مورد این که بازار چه زمانی سیر صعودی به خود خواهد دید تضریح کرد: روند صعودی کمی زمان بر است. تا زمانی که ثبات پیدا نکند، روند صعودی نخواهد دید. اما اگر زمانی را برای صعود در نظر بگیریم، سه ماهه پایانی امسال مقطعی خواهد بود که آثار تورم در سود و زیان شرکت‌‎ها مشاهده خواهد شد و تقریبا یک بازه دوساله تناسب معقولی در بازدهی بازار‌ها خواهد بود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: