April 2024 17 / چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
امیدواری به رشد اقتصاد جهانی با افزایش بهای فلز سرخ؛
کد خبر: ۳۸۳۲۱۶
۰۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۰
0
مس به عنوان فلزی که از آن به عنوان شاخص تعیین‌کننده سلامت اقتصاد جهانی نیز یاد می‌شود، ظرف روز‌های اخیر به مسیر رشد قیمتی بازگشته و این موضوع باعث خوش‌بینی نسبت به کاهش خطر بروز رکود اقتصادی شده است.
مس ۱۵ درصد از زیان خود را جبران کرد
هر پوند مس در معاملات آتی کامکس با نرخ ۳.۶۷ دلار به ازای هر پوند به فروش رفت که این رقم نسبت به کف قیمتی ثبت شده برای آن در نیمه ماه ژوئیه رشدی ۱۵ درصدی را به ثبت رساند. البته همچنان فلز سرخ با اوج قیمتی خود ظرف یک سال اخیر فاصله ۲۵ درصدی دارد.

بازگشت به مسیر رشد
از میزان موجودی فلز مس در انبار‌های بورس دنیا کاسته شده، در عین حال آمار‌ها از کاهش تولید فلز سرخ خبر می‌دهد. در این شرایط نشانه‌هایی از بهبود تقاضا در این بازار خودنمایی کرده و به این ترتیب مجموع این عوامل از افزایش بهای فلز سرخ در بازار‌های جهانی حمایت کرده است.

در این شرایط افزایش بهای گاز طبیعی در بازار‌های جهانی با محوریت بازار‌های اروپایی باعث شده تا تمایل به سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر افزایش یافته و این موضوع باعث شود تا بازار در انتظار رشد تقاضا باری فلز سرخ باشد.

کاهش موجودی حامی رشد نرخ
موجودی مس در انبار‌های ثبت شده در بورس فلزات لندن از ۱۲۱ هزار و ۲۰۰ تن در ابتدای ژوئیه به ۷۲ هزار و ۲۵۰ تن کاهش یافت، در عین حال موجودی مس در انبار‌های تحت نظارت بورس آتی شانگ‌های نیز به ۳۱ هزار و ۲۰۵ تن رسید که این رقم کمترین میزان آن ظرف ۱۳ سال گذشته بود.

شرکت‌هایی ازجمله Antofagasta، واله، بی‌اچ‌پی و شرکت مس کره جنوبی ازجمله معدنکارانی هستند که در سال جاری از میزان تولید مس خود کاستند.

واهمه از رکود مانع رشد قیمتی
اگرچه موجودی مس در انبار‌های بورسی دنیا رو به کاهش گذاشته، اما واهمه از بروز رکود اقتصادی در دنیا و سفته‌بازانی که در این شرایط موضع کاهشی اخذ کرده‌اند به افت فلز مس دامن می‌زند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: