بالاخره طرح انتقال گاز به نیروگاه های جزیره اجرایی شد
کد خبر: ۳۸۳۲۴۲
۰۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲
0
بالاخره طرح انتقال گاز به نیروگاه های کیش اجرایی شد تا گاز در رگهای اقتصادی و اجتماعی مروارید خلیج فارس به حرکت درآید و چالش سالهای گذشته به پایان برسد.
پایان چالش های گازی کیش
جزیره کیش یکی از قطب های گردشگری و تجاری کشور است که سالانه به‌طور میانگین، پذیرای بیش از 2 میلیون مسافر از سراسر کشور است. کیش به اندازه ای جاذبه دارد که گرمای شدید هوا نیز نتوانسته مانع سفر گردشگران شود. کیش در گرما و سرما بهترین شرایط را برای گردشگران تعریف و ایجاد می کند و هنگامی که سرمای دریای خزر، باعث بی رغبتی گردشگران برای سفر به شمال کشور می شود، می توان به جنوب کشور رفت و در کیش تن به آب های خلیج فارس زد. اما لذتی که سفر به کیش دارد، با دیگر شهرهای جنوبی کشور قابل مقایسه نیست. برنامه ریزی در کیش به اندازه ای گسترده است که همه سلیقه ها را در بر می گیرد. در کیش می توان مناظر طبیعی را مشاهده کرد، برای خرید به فروشگاهها رفت، بخشی از زمان سفر را به کنسرت ها اختصاص دارد. فرهنگ ها را به تماشا نشست. از رانندگی سافاری در پستی بلندیهای جزیره تا قایقرانی بر موجهای خلیج فارس را تجربه کرد. خلاصه آنکه کیش برای هر سلیقه ای برنامه دارد.

کیش نیازمند توسعه زیرساختها

برای آنکه بتوان از ظرفیت های کیش استفاده کرد، باید زیرساختهای مهم و تاثیرگذار آماده باشد، زیرا نمی توان از گردشگران انتظار داشت با تحمل هزینه های قابل توجه در شرایطی نامناسب بسر برند. اگر قرار است برای لذت بردن از شب زنده داری، روز را استراحت کرد، باید امکانات استراحت فراهم باشد یا اگر قرار است از زیبایی های شب استفاده کرد، باید شب به اندازه روز روشن شود و موارد بسیار دیگری که نیازمند مدیریت و برنامه ریزی مناسب است. اما در شرایطی کیش به قطب گردشگری و مرکزی برای رقابت با رقبای آماده جذب گردشگر ایران تبدیل شده که از امکانات بسیاری محروم است و در کنار این محرومیت، باید پاسخ کینه توزی ها و غرض ورزی های شخصی، جناحی و سیاسی را نیز بدهد، آنهایی که تیشه انتقادهای تند، غرض ورزانه و یک جانبه را برداشته اند تا دانسته یا ندانسته به ریشه کیش بزنند.

محرومیت های کمبود گاز

بهره برداری رسمی از " طرح انتقال گاز به نیروگاه های جزیره کیش" که در آستانه هفته دولت افتتاح شد، نشان داد که قطب گردشگری کشور تا چه اندازه با محرومیت دست و پنجه نرم می کند. در حالی که رقبای کیش در خلیج فارس، اروپا و دیگر قاره های جهان نگرانی از بابت تامین انرژی ندارند، کیش تازه از گاز بهره مند شده و تعجب آورتر اینکه کیش متعلق به کشوری است که رتبه دوم گاز جهان را به خود اختصاص داده است. تعجب آور و تاسف آور این است که طرح انتقال گاز به نیروگاه های جزیره کیش 14 سال است مطرح شده، اما همچنان خاک می خورد و در انتظار گوشه چشم تصمیم گیران بود، اما با پیگیری های مهدی کشاورز مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش و حمایت ویژه سعید محمد دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی وارد فاز اجرایی شد. رایزنی های گسترده با وزرای نفت و نیرو نتیجه داد و کیش به صورت رسمی به شبکه پایدار گاز سراسری کشور متصل شد. این در حالی است که دورافتاده ترین روستاهای کشور که کمتر از 10 خانوار در آن ساکن هستند، از نعمت گاز بهره مند شده اند اما قطب گردشگری کشور نتوانسته بود از این نعمت بهره مند شود.

نقش آفرینی کیش در انتقال لوله گاز

کافی است بدانیم طرح انتقال گاز به نیروگاه های جزیره کیش در سه بخش خط لوله ۵۶ اینچ خشکی، ۳۲ اینچ دریایی و خشکی و خط لوله ۲۰ اینچ با سرمایه گذاری ۳۵۰ میلیون دلار عملیاتی شده و با اتمام پروژه احداث خط لوله و ایستگاه‌های تقویت فشار، جزیره کیش به صورت رسمی به شبکه پایدار گاز سراسری کشور متصل شده است. از آنجا که انتقال گاز می بایست با سرمایه شرکت ملی گاز صورت پذیرد، زیرا در قالب بودجه اعتبار برای آن تعریف شده، اما کیش برای بهره مندی از گاز، سهم خود را بسیار بیشتر از دیگر مناطق و شهرهای کشور داده به نوعی که سازمان منطقه آزاد کیش، زمین و اراضی برای ایستگاه های گاز اختصاص داده و با اقداماتی در حوزه های دریایی و ساحلی، برای اجرای عملیات خط لوله در داخل جزیره به مسافت بیش از 10 کیلومتر، گام های موثری برداشته است. البته باید پذیرفت که انتقال خط لوله به کیش با دیگر شهرهای کشور متفاوت است. خط لوله گاز کیش از مناطق کوهستانی مرتفع عبور کرد و حجیم‌ترین عملیات خاکی و انفجاری در مسیر خط لوله صورت گرفت همچنین لوله گذاری در بستر دریا، این طرح را از دیگرطرحهای گاز رسانی متفاوت کرده است.
 
بیشتر بدانید: آغاز بهره‌برداری رسمی از طرح خط لوله انتقال گاز به کیش از طریق ویدئو کنفرانس


بروز شدن کیش

بی شک طرح گازرسانی کیش مزیت های بسیاری دارد. از آنجا که گاز نسبت به دیگر سوختها و حامل های انرژی سالمتر است، می تواند باعث کاهش اثرات آلاینده های هوا شود و تاثیر مثبتی بر بهبود محیط زیست دارد. مفهوم گاز رسانی به جزیره، تأمین انرژی پاک و پایداراست. از سوی دیگر انتقال خط لوله باعث توسعه شبکه گاز شهری، صنعتی و خدماتی برای مصرف کنندگان بخش خانگی، تفریحی و اقامتی می شود. نکته مهم این است که در نبود شبکه گاز، شاهد چهره نامناسب گازرسانی با کپسول ها بودیم. زنان و مردانی که منتظر هستند تا خودروی حامل کپسول های گاز از راه برسد و کپسول بدست، بدنبال این خودروها روان شوند، البته هزینه بالای انتقال گاز مایع به میزان ۴ میلیارد تومان در سال و بازار سیاه گاز مایع هم داستان دیگری پر آه و اشک است که با راه اندازی این خط لوله منتفی می شود و ۷ هزار تن گاز مایع (LPG) که در کیش مصرف می شد ، با توسعه گاز رسانی در جزیره کیش برای صادرات ظرفیت سازی می شود.

استفاده از ظرفیت برق

نکته مهمی که در نتیجه راه اندازی خط لوله کیش شاهد خواهیم بود، تولید برق مطمئن است. نیروگاه های کیش در سال های گذشته از سوخت های نامناسب استفاده می کردند که نه تنها آلوده کننده بود بلکه هزینه بیشتری داشت که اکنون با انتقال خط لوله، می توان برق را با قیمت ارزانتری تولید کرد و به دست مردم رساند. بنابر این می توان با صراحت اعلام کرد که طرح گاز رسانی به نیروگاه های جزیره، ظرفیت تولید و تامین آب و برق منطقه آزاد کیش را به شکل محسوسی افزایش خواهد داد و میزان درآمد حاصل از اجرای این پروژه به ۴۰۰ میلیون دلار در سال خواهد رسید.

کیش نیازمند نگاه منصفانه

با توجه به تحولاتی که در نتیجه طرح انتقال گاز به نیروگاه های جزیره کیش صورت می گیرد، متوجه می شویم که کیش حتی از معمولی ترین امکانات محروم بوده و هنوز هم می توان چالشهای دیگر کیش را مشاهده کرد. بنابراین تمامی کسانی که با هر بهانه، به صورت واقع بینانه یا مغرضانه لب به انتقاد می گشایند، بهتر است در مقام مقایسه سخن بگویند. اینکه از کیش انتظار معجزه داشته باشیم، اما چالشها و مشکلات را نبینیم، دست به قلم ببریم و با تیغ تیز انتقاد، پرتوقع یکه تازی کنیم کار درستی به نظر نمی رسد. واقعیت این است که به اندازه کافی مورد هجمه دشمنان خارجی هستیم و عقل سلیم حکم می کند به داشته هایمان نتازیم و کیش را که با تمام ظرفیت هایش می تواند برگ برنده ای برای اقتصاد و گردشگری کشور باشد و می توان به عنوان سند افتخار از آن یاد کرد، مورد هجمه قرار ندهیم. باید بپذیریم که کیش در انتظار نگاه منصفانه است. اگر به هر تقدیر قدرت قلم را در اختیار داریم، به جای منتقد، مطالبه گر باشیم. باید ببینیم ، بگوییم و بنویسیم اما تخریب نکنیم، باید منصفانه نقد کنیم و متناسب با داشته ها، توقع ایجاد کنیم.


نویسنده: سیدمرتضی علوی

برچسب ها: کیش ، جزیره ، گاز رسانی ، برق ، اقتصاد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: