April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۳۲۹۷
۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
0
به‌هم ریختگی به معنای نداشتن نظم در وسایل و نامرتب بودن آن‌ها در گوشه و کنار محیط است البته به‌هم‌ریختگی‌های روانی و احساسی هم می‌تواند به اندازه‌ به‌هم‌ریختگی فیزیکی، زندگی را بی‌نظم و مشکل‌ساز کند.
تاثیر نظم بر سلامت روان
تمام این آشفتگی‌های احساسی، ذهنی و فیزیکی می‌تواند باعث شود که نتوانید به درستی فکر کنید، دچار استرس شوید و انرژی کم بیاورید. آشفتگی و به‌هم‌ریختگی انجام کار‌ها را سخت‌تر می‌کند، اجازه نمی‌دهد که نیاز‌های خود را درک کنید و آنچه واقعا لازم دارید در دسترس داشته باشید. اگر هر روز زمان زیادی را صرف جست‌وجوی وسایل کنید، خسته و آشفته می‌شوید و به مرور زمان، انرژی شما در طول روز منفی می‌شود. گشتن دنبال وسایل و مرتب کردن هر روزه‌ی انبوهی از اشیاء شما را خسته می‌کند و وقت زیادی از شما می‌گیرد. همین وقت را می‌توانید صرف کار‌های بهتری کنید و برای آرامش خود وقت بگذارید.

بی نظمی‌هایی که به افسردگی می‌انجامد
اغلب افراد مرتب بودن محیط اطرافشان را آرامش بخش می‌دانند. ولی برخی از افراد به منظم بودن محیط اطرافشان اهمیت نمی‌دهند، به همین دلیل است که همیشه چیدمان اطرافشان نا مرتب است. برخی از مشکلات روانی می‌تواند تاثیر بی نظمی و شلختگی چیدمان محیط اطراف بر روی افراد باشد. اگر هر وسیله در جای خود قرار نگیرد ممکن است، فرد مورد استرس و اضطراب شدیدی قرار بگیرد و سلامت روان او به خطر بی افتد. بی‌نظمی و آشفتگی همیشه به عنوان ضعفی در شخصیت و نشانه‌ای از تنبلی نگاه افراد است. نظم همیشه عاملی برای رسیدن به موفقیت است.

اثرات شلختگی بر سلامت روان چیست؟
شلختگی چه به شکل فیزیکی باشد و چه روانی باعث می‌شود که قدرت تصمیم‌گیری در زندگی کاهش پیدا کند و انرژی برای انجام کار‌های مفید و مختلف به‌شدت از دست برود و مشکلات عدیده‌ای نمایان شود. برای نمونه، فردی که دچار شلختگی است، دیگر نمی‌تواند از انرژی و نقاط مثبت خود به‌درستی بهره ببرد. چون مدیریت و کنترلی روی رفتار‌ها و امور مختلف زندگی‌اش ندارد. همین موضوع بهره‌وری و هدف‌مندی را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

بی نظمی می‌تواند نشانی از افسردگی باشد
آیا بی نظمی اتاق یا خانه‌ی شما پدیده‌ی غیر طبیعی و تازه‌ای است؟ اگر شما به طور معمول فردی مرتب و منظم هستید، و مدتی است به طور ناگهانی دیگر به منظم بودن خانه اهمیت نمی‌دهید، پس شاید مشکلی جدی در زندگی شما پیش آمده است. برای مثال، بی نظمی می‌تواند نشانی از افسردگی باشد. افراد افسرده اصولاً انگیزه‌ی کافی برای انجام وظایف خانه داری را ندارند.‌ی نظمی با مغز ما چه می‌کند؟
تحقیقات نشان می‌دهد به هم ریختگی محیط بر توانایی مغز در تمرکز و پردازش اطلاعات تاثیر می‌گذارد. براساس مطالعات دانشگاهی، آشفتگی محیط همچنین بر روحیه و عزت نفس افراد تاثیرگذار است. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که زنان در محیط‌های به هم ریخته بیشتر دچار استرس می‌شوند. به گفته محققان، میزان استرس زنان در منزل، رابطه مستقیمی با نظم و میزان وسایلی دارد که در خانه انبار شده است.

مقابل بی نظمی کوتاه نیایید
با شناخت روانشناسی شلختگی می‌توانید در برابر آن کوتاه نیایید و مشکلاتتان را حل کنید. شایدباورش سخت باشد، اما وقتی نظم فکری و فیزیکی داشته باشید در زندگی خود شاهد پیشرفت‌های زیادی خواهید بود. این را هم در نظر بگیرید که گاهی برای نجات یافتن از وضعیت آشفتگی ذهنی نیاز به کمک مشاوران در حوزه فردی دارید.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: