کد خبر: ۳۸۳۲۹۹
۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
0
یک کارشناس صنعت خودرو بر لزوم بازنگری سازمان ملی استاندارد بر قطعات ایمنی خودرو تاکید کرد و گفت: برخی قطعات خودرو مانند ایربگ استاندارد اجباری ندارد.
لزوم بازنگری در استاندارد اجباری برخی قطعات خودرو
آقای امیرحسن کاکایی افزود: خودرو از ۵ تا ۶ هزار قطعه تشکیل شده است که در خودروسازی استاندارد می‌شود و براساس استاندارد‌های کلان که امروزه به آن استاندارد‌های ۸۵ گانه گفته می‌شود، کلیت خودرو آزمایش و به بازار عرضه می‌شود.
 
وی با اشاره به رعایت استاندارد برای ۳۰۰ قطعه مصرفی و یدکی خودرو ادامه داد: از این تعداد، حدود ۱۰۰ قطعه استاندارد اجباری و ۱۰۰ قطعه استاندارد تشویقی دارد و در ۱۰۰ قطعه باقیمانده هم الزامی به رعایت استاندارد صددرصدی نیست.
 
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به مشکلات استاندارد در کشور‎، گفت:در ایران استاندارد قطعات بر حسب نیاز‌های موردی برخی رقبا، به صورت اجباری تدوین شده است، به طور نمونه قطعه‌ای مانند رادیاتور یا انواع روغن‌ها استاندارد اجباری ندارند و جزو استاندارد تشویقی قرار گرفته اند، درست است که این موارد استاندارد دارند، اما چگونگی استفاده از آن معلوم نیست.
 
وی ادامه داد: برخی قطعات خودرو مانند ایربگ (کیسه هوای ایمنی خودرو) یا قطعه‌ای مانند کاتالیست که حائز اهمیت است، استاندارد اجباری ندارند و مواد مصرفی مثل روغن گیربکس یا روغن ترمز و لنت ترمز استاندارد اجباری دارند، اما نکته کلیدی نحوه اعمال این استانداردهاست.
 
کاکایی با اشاره به بنزین و اهمیت نحوه مصرف آن در کشور، افزود: تقریبا در ۱۰ سال گذشته پشت باک هر خودروی تولیدی عددی نوشته شده مبنی بر اینکه باید اکتان بالای ۹۳ استفاده شود به این معنی که باید بنزین سوپر استفاده شود، اما بنزین سوپر در ایران کمیاب است و کسی هم توجه نمی‌کند که این خودرو با این نوع بنزین سازگار است یا خیر؟
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه نظام اقتصادی سازمان ملی استاندارد دچار مشکل است، گفت: این سازمان به کمک بخش خصوصی تست‌ها را می‌نویسد و اجباری می‌کند و اگر بخواهد خودرویی را آزمایش کند به کمک بخش خصوصی انجام می‌دهد بنابراین بسیاری مواقع کمبود استاندارد اجباری را حس می‌کنیم و نتایج آن را در تصادفات، مصرف بی رویه سوخت و استهلاک بالای خودرو‌ها مشاهده می‌شود. 
 
این کارشناس صنعت خودرو افزود: باید در نحوه کسب و کار سازمان ملی استاندارد بازنگری شود و بودجه مشخصی از طرف دولت تعیین شود تا کار‌های واجب که برای منافع ملی لازم است روی زمین نماند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: