April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۳۳۱۳
۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
0
شاخص کل فرابورس در مرداد امسال به عدد ۱۸ هزار و ۹۹۰ واحد رسید که کاهشی ۲.۸ درصدی را نشان می‌داد.
افت ۲.۸ درصدی شاخص فرابورس در مرداد
در مرداد امسال طی ۲۱ روز معاملاتی، روزانه به طور متوسط ۴۴ هزار و ۴۰۶ میلیارد تومان معامله صورت گرفت. بیشترین ارزش معاملات فرابورس در دومین ماه تابستان نیز به ثبت بالغ بر ۱۶۰ هزار میلیارد تومان داد و ستد مالی در روز ۲۴ مرداد بر می‌گردد.

همچنین در پایان معاملات مردادماه، شاخص کل فرابورس به عدد ۱۸ هزار و ۹۹۰ واحد رسید که کاهشی ۲.۸ درصدی را نشان می‌داد. ارزش بازار فرابورس نیز به یک هزار و ۸۰۹ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به ماه قبل ۲ درصد کاهش را نشان می‌داد.

میانگین حجم معاملات فرابورس در روز‌های معاملاتی مرداد ماه ۴ میلیارد برگه در روز بود و سه‌شنبه ۱۸ مرداد ماه با رد و بدل شدن ۲۲.۸ میلیارد برگه مالی، بیشترین حجم از دارایی‌های مالی در فرابورس مورد معامله قرار گرفت.

این گزارش می‌افزاید: فعالان بازار سهام، در ۲۱ روز معاملاتی بازار‌های اول، دوم و پایه، به طور متوسط معاملاتی به ارزش ۹۳۵ میلیارد تومان را رقم زدند. در این مدت به طور میانگین، مالکیت ۲.۷ میلیارد برگه سهم در هر روز جابه‌جا شد.

بیشترین ارزش معاملات سهام فرابورس در مرداد ماه معادل ۳ هزار و ۶۳۱ میلیارد تومان بود که در روز ۱۸ مرداد ماه رقم خورد. این همزمان با رد و بدل شدن ۲۱.۸ میلیارد برگه مالی بود که رکورد حجم معاملات را نیز از آن خود کرد.

در مردادماه بازار دوم با ثبت معاملاتی به ارزش هفت هزار و ۲۹۲ میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد کاهش نشان می‌داد. در بازار اول فرابورس در ۲۱ روز معاملاتی این ماه، ۴ هزار و ۷۶۶ میلیارد تومان معامله رقم خورد که نسبت به مرداد سال قبل ۴۸ درصد کاهش یافته بود. در روز‌های معاملاتی دومین ماه از تابستان، هفت هزار و ۵۷۵ میلیارد تومان معامله نیز در بازار پایه فرابورس رقم خورد که از افتی ۱۶ درصدی نسبت به مرداد سال قبل حکایت داشت.

در ماهی که گذشت، گروه خودرو و ساخت قطعات بیشترین سهم از کل ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام را از آن خود کرد. گروه سرمایه‌گذاری‌ها و محصولات شیمیایی نیز در رتبه‌های بعدی معاملات با بیشترین سهم از ارزش معاملات قرار گرفتند.

همچنین بازار ابزار‌های نوین مالی فرابورس در ماهی که گذشت میزبان معاملاتی به ارزش بیش از ۹۰۰ هزار میلیارد تومان بود که نسبت به ارزش معاملات مرداد سال گذشته‌ی این بازار ۶۸۸ درصد افزایش نشان می‌دهد. ارزش معاملات اوراق بدهی نیز در این ماه با ۷۴۵ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۸۰۰ هزار و ۹۰۶ میلیارد تومان رسید.

بررسی‌ها نشان می‌دهد متوسط ارزش معاملات اوراق مالی اسلامی در دومین ماه از تابستان معادل ۴۲ هزار و ۴۱۳ میلیارد تومان بوده است و به طور میانگین ۴۶۷ میلیون ورقه مالی اسلامی در روز‌های معاملاتی مرداد ماه داد و ستد شده است.

در مرداد ماه متوسط ارزش معاملات صندوق‌های قابل معامله به روزانه یک هزار و ۳۴ میلیارد تومان رسید، همچنین حجم معاملات این صندوق‌ها به طور میانگین ۹۱۰ میلیون ورقه بود.

در ماهی که گذشت به طور متوسط روزانه ۲۲ میلیارد تومان اوراق گواهی تسهیلات مسکن مورد معامله قرار گرفته است. متقاضیان تسه در ۲۱ روز معاملاتی، به طور متوسط ۱۶۸ هزار ورقه تسه را خرید و فروش کردند و بازار تسه در دومین روز مرداد از روز‌های دیگر هم در حجم و هم در ارزش داغ‌تر بوده است.

این گزارش می‌افزاید: متقاضیان اوراق گواهی تسهیلات مسکن در دومین ماه تابستان در مجموع، معاملاتی به ارزش ۴۶۷ میلیارد تومان را رقم زدند.

همچنین در مرداد ماه معامله‌گران بیش از ۲۱ هزار میلیارد تومان از واحد‌های صندوق قابل معامله را رد و بدل کردند که از افزایشی ۱۱۲ درصدی نسبت به مرداد سال قبل حکایت داشت.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: