کد خبر: ۳۸۳۳۵۳
۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰
0
تقاضای ضعیف برای محصولات فولادی در بازار‌های جهانی فشار کاهش نرخ را به بازار مواد اولیه فولادسازی تحمیل کرده است، به این ترتیب ظرف هفته‌های اخیر از بهای زغال‌سنگ کک‌شو وارداتی به چین کاسته شد و سنگ‌آهن نیز با وجود قرار گرفتن در فصل رونق سنتی با رشد نرخ محدودی روبرو شده است. بازار قراضه ترکیه نیز روند مشابه بازار زغال و سنگ‌آهن در چین دارد؛ در حالی که نبود تقاضای مصرفی در بخش فولاد مانع از آن می‌شود که فولادسازان بتواندد نرخ‌های پیشنهادی از سوی دارندگان محصول را بپذیرند، اما فروشندگان قراضه بر افزایش قیمت محصولات خود پافشاری دارند.
کلاف سردرگم بازار آهن و فولاد
بازار سنگ‌آهن دریایی چین با بهبود تقاضا روبرو شد و به این ترتیب بهای هر تن سنگ‌آهن عیار ۶۲ درصد معیار پلتس تحویل بنادر شمالی چین در روز جمعه ۲۶ اوت با رشد ۳.۴۷ درصدی نسبت به روز قبل با نرخ ۱۰۵ دلار و ۸۰ سنت ارزیابی شد. از آنجایی که ظرف روز‌های گذشته تقاضا برای سنگ‌آهن عیار متوسط نسبت به سنگ‌آهن عیار بالا افزایش محسوسی داشت، بر میزان محموله‌های سنگ‌آهن عیار متوسط ارسالی از سوی استرالیا به چین افزوده شد. افزایش تقاضا برای سنگ آهن عیار متوسط باعث شده تا دارندگان این محصول حاضر به ارائه تخفیف کمتری بر محصولات خود باشند.

رونق فصلی در بازار سنگ‌آهن چین
یک تاجر چینی به منابع پلتس گفت: افزایش تقاضا در بازار سنگ‌آهن مربوط به محصولات تحویلی در ماه سپتامبر و اکتبر است و فرا رسیدن زمان سنتی اوج‌گیری تقاضای فصلی باعث شده تا اندکی رونق به این بازار بازگردد. در این شرایط نمی‌توان به رشد قیمتی در بازار سنگ‌آهن در بلند مدت چندان امیدوار بود.

تاجری دیگر نیز علت افزایش قیمت سنگ آهن دریایی چین را کاهش حجم سنگ‌آهن ارسالی از سوی استرالیا عنوان کرد و افزود ظرف چند هفته اخیر از میزان صادرات سنگ‌اهن استرالیا به مقصد چین کاسته شده و این موضوع از رشد قیمتی در این بازار ظرف روز‌های اخیر حمایت کرده است.

زغال‌سنگ بدون مشتری ماند
بازار زغال‌سنگ آسیا همچنان با کاهش تقاضا از سوی خریداران روبرو است؛ افت تقاضا برای این محصول باعث شد تا نرخ این محصول فوب استرالیا در روز جمعه ۲۶ اوت کاهشی ۱.۶ درصدی داشته باشد و با نرخ ۲۷۳ دلار و ۵۰ سنت معامله شود.

به گزارش پلتس تقاضا برای زغال‌سنگ تحویل بنادر چین نیز ظرف روز‌های اخیر کاهشی بود، با این وجود نرخ این محصول در روز جمعه نوسان نرخ محدودی را تجربه کرد و در نهایت نیز پلتس بهای آن را بدون تغییر نسبت به روز قبل برابر ۲۸۰ دلار به ازای هر تن اعلام کرد.

یک تاجر چینی در خصوص روند این بازار به پلتس گفت: موجودی زغال سنگ کک‌شو در انبار فولادسازان پایین است، اما با توجه به حاشیه سود پایین فولادسازی در این کشور و نبود چشم‌انداز مثبت از آینده این بازار، متقاضیان ترجیح می‌دهند تا تصمیم عجولانه‌ای نگرفته و همچنان خرید‌های خود را به تعویق بیندازند.

قراضه ترکیه در بن‌بست معاملاتی
پلتس ترکیه نرخ قراضه وارداتی به این کشور در روز جمعه ۲۶ اوت را بدون تغییر برابر ۴۰۲ دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد و خبر از کاهش معاملات ثبت شده در این بازار داد. درحالی که فولادسازان ترکیه‌ای به دلیل تضعیف تقاضا در بازار محصولات فولادی خود حاضر به ارائه قیمت‌های بالاتر برای خرید قراضه نیستند، عرضه‌کنندگان این محصول تمایلی به فروش با نرخ فعلی ندارند.

یک تاجر قراضه اروپایی به منابع پلتس گفت: در حال حاضر می‌توانیم محصول خود را با نرخ ۴۴۰ دلار به ازای هر تن به مشتریان هندی بفروشیم. حتی با احتساب هزینه حمل بیشتر به هند نسبت به ترکیه، فروش به هند سودی ۲۵ دلار در هر تن برای ما خواهد داشت. در این شرایط طبیعتا ترجیح ما معامله با متقاضیان هندی است. وی افزود: در شرایط کنونی تقاضا برای قراضه از سوی مصر، آسیای جنوب شرقی و تقاضای داخلی اتحادیه اروپا افزایش داشته و این موضوع باعث می‌شود که در هفته آینده نرخ قراضه صادراتی به ترکیه نیز تا ۴۱۰ دلار به ازای هر تن افزایش داشته باشد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: