۱۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۰
تلسکوپ جیمز وب از حلقه اینشتین که در فاصله تقریبی ۱۲ میلیارد سال نوری از ما قرار دارد، تصویری را ثبت کرده است.
جیمز وب از حلقه اینشتین تصویری منتشر کرد
از زمانی که اولین تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب در ماه ژوئیه منتشر شدند، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مملو از تصاویر شگفت‌انگیز مسحور کننده‌ای از سیاره مشتری گرفته تا دورترین ستاره‌های شناخته شده جهان شدند.

اکنون، وب بار دیگر تصویری خیره کننده ثبت کرده است. این تلسکوپ فضایی این بار حلقه تقریباً کامل اینشتین را که در فاصله تقریبی ۱۲ میلیارد سال نوری از ما قرار دارد، ثبت کرده است.

می‌توانید این تصویر رنگی را که توسط دانشجوی فارغ التحصیل رشته نجوم با نام کاربری اسپیس‌گای (Spaceguy ۴۴) در ردیت (Reddit) به اشتراک گذاشته شده است در ادامه مشاهده کنید.
تصویر جیمز وب از حلقه اینشتین در فاصله ۱۲ میلیارد سال نوری زمین

در اخترشناسی رصدی، حلقه اینشتین زمانی رخ می‌دهد که نور یک کهکشان یا ستاره در مسیر رسیدن به زمین از کنار یک جرم بزرگ کیهانی عبور می‌کند. به دلیل همگرایی گرانشی نور منحرف می‌شود و طوری به نظر می‌رسد که نور از نواحی مختلفی آمده است. اگر منبع نور، عدسی و ناظر همه در یک راستا باشند، نور به صورت یک حلقه ظاهر می‌شود.

کهکشان مورد بحث ما "SPT-S J ۰۴۱۸۳۹-۴۷۵۱.۸ " نام دارد و ۱۲ میلیارد سال نوری از ما فاصله دارد. اسپیس‌گای یک نمای دورتر از آن را نیز پردازش کرده است. طبق گفته او، اگر به خاطر حلقه اینشتین نبود، ما اصلا نمی‌توانستیم این کهکشان را ببینیم.

وجود حلقه‌های اینشتین، علاوه بر زیبایی، به ما این امکان را می‌دهد که کهکشان‌هایی را که مشاهده آن‌ها در غیر این صورت تقریباً غیرممکن است، مطالعه کنیم. اینشتین این فرآیند را پیش‌بینی کرده بود و از این رو نام او را به آن اختصاص داده‌اند.

اگرچه رصد حلقه‌های اینشتین اتفاقی نادر است، اما بی سابقه نیست. هابل پیش از این تصاویری از حلقه‌های دیدنی اینشتین گرفته بود.

دوربین مادون قرمز نزدیک این تلسکوپ فضایی (NIRCam) از همان منطقه در ماه اوت تصویربرداری کرد و اسپیس‌گای آن را رنگی و منتشر کرد، اما این تصویر آنقدر واضح نبود.

در آخرین تصویر، داده‌ها توسط دوربین ابزار مادون قرمز میانی (MIRI) گرفته شده و از پورتال مست (MAST) این تلسکوپ دانلود شده‌اند.

در این تصاویر از سه فیلتر مختلف استفاده شده است. فیلتر قرمز که نور را در طول موج‌های ۱۰ میکرومتر جذب می‌کند. سبز برای طول موج‌های ۷.۷ میکرومتر و آبی برای طول موج‌های ۵.۶ میکرومتر است.