کد خبر: ۳۸۳۴۸۱
۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰
0
جعفر قادری گفت: با توجه به اینکه دولت تا کنون موفق به تامین منابع مالی لازم برای امر ساخت و ساز مسکن نشده و بانک‌ها نیز در این موضوع با دولت همکاری نمی‌کنند می‌توان گفت بخش مهمی از تامین زیر ساخت‌های تولید مسکن، فراهم نیست. انتظار می‌رود شیوه‌های جدیدی برای استفاده از منابع مردمی در راستای تامین منابع مالی نهضت ملی مسکن به کار گرفته شود.
دولت توان تامین مالی ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی را ندارد
جعفر قادری استاد اقتصاد دانشگاه شیراز و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در خصوص چالش‌های مسکن و آنچه در این موضوع در دولت و نظام بانکی کشور باید انجام شود، گفت: در این موضوع شکی نیست که جهت گیری دولت سیزدهم نسبت به ساخت و ساز مسکن درست است چرا که دولت متوجه وخامت وضعیت مسکن شده به همین دلیل معتقد به ساخت مسکن و قرار گرفتن دراین مسیراست.

وی در این باره افزود: به هرحال نمی‌توان کتمان کرد دولت فعلی نسبت به دولت قبلی رویکرد بهتری نسبت به بحث مسکن دارد. متاسفانه دولت قبلی ورود به این موضوع و بحث کلید زدن ساخت و ساز مسکن را نقطه ضعفی برای خود تلقی می‌کرد، لذا اهتمامی برای حل مشکل مردم در این زمینه به خرج نداد. ماحصل هشت سال بی تفاوتی نسبت به ساخت و ساز مسکن، وضعیت امروز در این بخش و تورم‌های بسیار بزرگی که در حوزه مسکن، مردم را به شدت گرفتار کرده مشهود است.

جعفر قادری در خصوص راه‌های خانه دار شدن مردم و رویکرد دولت نسبت به این موضوع گفـت: علی رغم اینکه رویکرد دولت نسبت به ساخت و ساز مسکن مهم است و در این باره تصمیم خوبی گرفته، اما رویکرد محض، کفایت نمی‌کند بلکه پیش از هر اقدامی، دولت برای تحقق خواسته‌های مردم و مطالبات مسکن، زیر ساخت‌ها را آماده کند. اگر دولت در این زمینه کار کند یعنی از شروع روی کار آمدن در این مدار حرکت می‌کرد قطعا تا کنون نتایج خوبی برای اعلام کردن به مردم داشت، اما به دلیل عدم توجه به این موضوع مهم چالش‌هایی مانع از تحقق خواست دولت در عرصه ساخت و ساز مسکن شده است.

جعفر قادری در این زمینه توضیح داد: یکی از این چالش‌ها عدم توانایی دولت برای تامین منابع مالی ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی طی چهار سال است. با توجه به اینکه دولت تا کنون موفق به تامین منابع لازم برای امر ساخت و ساز مسکن نشده و بانک‌ها نیز در این موضوع با دولت همکاری نمی‌کنند می‌توان گفت بخش مهمی از تامین زیر ساخت‌های تولید مسکن، فراهم نیست، لذا در آینده کار ساخت مسکن با دشواری‌هایی رو به رو می‌شود.

وی در خصوص چرایی عدم همکاری شبکه بانکی کشور با دولت در تامین تسهیلات مالی نهضت ملی مسکن گفت: درست است رویکرد دولت برای کنترل ترازنامه بانک‌ها صحیح است و قطعا برداشت‌ها از حساب‌های منابع بانک مرکزی برای جلوگیری از رشد نقدینگی باید گرفته شود، اما انتظار می‌رود شیوه‌های جدیدی برای استفاده از منابع مردمی در راستای تامین منابع مالی نهضت ملی مسکن به کار گرفته شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در این باره توضیح داد: دولت با مشوق‌هایی می‌تواند سرمایه‌های خرد و سرگردان مردم را به سمت بورس بکشد تا بازار سرمایه و بورس فعال شوند. بورس بازار مطمئنی برای تامین منابع مالی ساخت و ساز مسکن است.

جعفر قادری خاطر نشان کرد: اگر دولت در این زمینه خوب عمل کند می‌تواند علاوه بر تامین مالی طرح ملی مسکن، همزمان تورم و رکود را کنترل کند. بی تردید برای هدایت سرمایه‌های مردم به بورس، دولت باید مسیر اعتماد سازی را باز کند تا خاطره مشقات و زیان‌های وارده به مردم در دولت قبلی از ذهن مردم برود و با امید بیشتری در بورس برای کمک به ساخت مسکن، سرمایه گذاری کنند و خود نیز از یک سرمایه گذاری مطمئن سود ببرند.

عضوکمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: در غیر این صورت با توجه به عدم همراهی و همکاری نظام بانکی با دولت مشکل مهم واساسی در تحقق وعده دولت در ساخت و ساز مسکن، تامین منابع مالی است که فراهم کردن آن بسیار سخت و دور از انتظار است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: