April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
پیمان شوریابی در گفتگو با پول نیوز تشریح کرد
کد خبر: ۳۸۳۴۸۶
۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
0
یک کارشناس اقتصادی با اشاره به رونق بورس انرژی در تحریم یا بعد ‌تحریم و نفع آن برای کشور گفت: به صورت کلی بورس انرژی چشم انداز بسیار خوبی دارد. همان‌طور که در بورس کالا هر روز کالاهایی جدیدی پذیرش و عرضه می‌شود، این موضوع نیز طی یک سال آینده در بورس انرژی اتفاق خواهد افتاد.
بورس انرژی در تحریم و غیر‌تحریم به نفع ایران
بازار‌های بورس و اوراق بهادار ایران را به‌طور دقیق‌تر می‌توان به چهار بازار بورس، فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی تقسیم کرد. در سال ۱۳۸۶ ایده اولیه تأسیس شرکت بورس حامل‌های انرژی به منظور خرید و فروش‌های نفت میان وزارتخانه نفت و بخش‌های مختلف اقتصاد کشور شکل گرفت و برای اولین بار شاهد ورود معاملات مرتبط با فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی به بازار بورس بودیم.

با ثبت و تأسیس شرکت بورس انرژی در سال ۱۳۹۱، خرید و فروش حامل‌های انرژی در بازار‌های شفاف و کارآمد با نقدشوندگی و رقابت‌پذیری بالا توسط اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و بین‌المللی تسهیل پیدا کرده است. حامل‌های انرژی در واقع کالا‌هایی با قدرت انتقال انرژی مانند نفت، گاز، برق و ... هستند که در بازار بورس به صورت کالا یا اوراق بهادار مبتنی بر کالا به فروش می‌رسند.

معامله در این بازار نوپا توانسته است منافع و مزایای متعددی را متوجه سرمایه‌گذاران کرده و سیستمی نوین برای دسترسی منصفانه و راحت‌تر به بازار کالا‌های حامل انرژی ایجاد کند. فعالیت و معامله در بازار‌های بورس حامل‌های انرژی، نیازمند آشنایی با بورس انرژی و نحوه معامله در آن است.

در همین رابطه «پیمان شوریابی» کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار پول نیوز، آخرین وضعیت عرضه محصولات در بورس را بررسی کرده و اظهار داشت: بورس انرژی نسبت به سال‌های گذشته به طور روز افزونی در حال بهبود وضعیت خود است. دلیل این بهبود وضعیت نیز قانون‌گذاریی است که به سمت بورس انرژی بوده و کمک حال این بورس است. به طور مثال اجبار کارخانه‌های بزرگ به خرید برق از بورس انرژی یا عرضه گاز و نفت به بورس انرژی است، که احتمالا امسال رقم خواهد خورد و یا گازوئیل و بنزین که قرار است در بورس انرژی و در غالب یک تغییر و تحول عرضه شود.

وی ادامه داد و افزود: به صورت کلی بورس انرژی چشم انداز بسیار خوبی دارد. همان‌طور که در بورس کالا هر روز کالا‌هایی جدیدی پذیرش و عرضه می‌شود، این موضوع نیز طی یک سال آینده در بورس انرژی اتفاق خواهد افتاد.

شوریابی خاطرنشان کرد: عرضه بنزین، نفت، گازوئیل و ... اکنون در سطح گمانه زنی است. این‌ها باید در زمان تدوین برنامه بودجه سال آینده وارد بودجه شوند. اگر به تصویب رسید و قانون شد؛ باید عرضه صورت بگیرد.

وی در پاسخ به این که در صورت عرضه اشتیاق سهام‌داران به این بازار جدید را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: در بورس انرژی بحث مردم و یا سهام‌دار حقیقی و عادی مطرح نیست. بلکه بیشتر بحث معاملاتی توسط شرکت‌ها و عرضه در رینگ داخلی و صادراتی خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر سودآور بودن بورس انرژی در زمان تحریم و یا رفع تحریم تصریح کرد: اگر در دوره تحریم این وضعیت رخ بدهد، اتفاق بسیار خوبی است. همان طور که در بورس کالا موضوعات در دوره تحریم اتفاق افتاد. همه چیز شفاف و معاملات به صورت عادی انجام در حال انجام است.

شوریابی افزود: پس عرضه انرژی در بورس انرژی اگر در دوره تحریم اتفاق بی‌افتد به صنایع ما کمک خواهد کرد. اگر در دوره بعد تحریم نیز باشد باز می‌تواند به شفافیت صادراتی و عرضه محصولات در رینگ صادراتی که در بورس انرژی عرضه می‌شود، کمک کند. این یعنی عملا در هر دو حالت کشور ما از این موضوع نفع خواهد برد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: