احمد جانجان در گفتگو با پول نیوز مطرح کرد
کد خبر: ۳۸۳۵۶۰
۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
0
کارشناس بازار سرمایه با انتقاد از قیمت گذاری دستوری گفت: اگر به تولیدکننده مجوز فروش با قیمت بازار آزاد را بدهیم قیمت‌ها در بازار نزولی و رقابتی خواهد شد و در این حالت شرکت عرضه خود را با تیراژ بالا افزایش خواهد داد.
قیمت‌گذاری دستوری عامل کیفیت پایین و قیمت بالای خودرو
چندی است خودرو در بورس کالا عرضه شده و نسبت به شرایط بازار روند مثبتی در معاملات خود را به ثبت رسانده است. اما حالا مشتاقان معامله خودرو در بازار سرمایه با سوالاتی در بورس مواجه می‌شوند که باعث تردید آن‌ها برای معامله در این بازار است. آیا عرضه خودرو صرفا محدود به خودرو «دیگنیتی و فیدلیتی» خواهد بود؟ کیفیت خودرو‌های حاضر در بازار سرمایه چگونه است؟ آیا روند عرضه به خودرو‌های با تیراژ پایین محدود می‌شود؟

سوالاتی از این قبیل که با گذشت چند روز از شروع عرضه باعث شده است که هنوز برخی‌ها از ورود به این بازار نگرانی داشته باشند.


«احمد جانجان»، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار پول نیوز در ارتباط با این که آیا تکرار اتفاقات بازارسیاه قبل از قرعه‌کشی خودرو با عرضه این محصول در بورس امکان دارد یا خیر؟ اظهار داشت: وجود بورس کالا باعث رقابت شده و از تکرار دلالی‌های رخ داده در گذشته جلوگیری می‌کند. در گذشته با یک قیمت کمتری از خودروسازی و بعضا حتی به شکل قسطی خودرو را خریداری می‌کردند و آن را در بازارسیاه با قیمت بالا و یا حتی در حالت نقد پایین‌تری به فروش می‌رساندند.

وی ادامه داد و افزود: اما وجود بورس کالا این مسئله را از بین خواهد برد. چرا که با چانه‌زنی معاملات بورسی و بالا و پایین شدن ساعتی و روزانه قیمت‌ها دیگر آن نفع اقتصادی و تضمین سود برای دلال و سودجو وجود نخواهد داشت.

جانجان تاکید کرد: به طور مثال در اولین عرضه دو خودرو «دیگنیتی و فیدلیتی» این‌ها رشد ۲۵ تا ۳۰ درصدی در قیمت را تجربه کردند. آن حباب سود برای دلالان و ضرر برای تولیدکننده را از بین برد. بیرون از بورس کالا اگر خودرو فیدلیتی را ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون خریداری می‌کردند و با سود ۴۰% آن را یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون به فروش می‌رساندند. اما در بورس چنین نبود و فیدلیتی در نهایت رقابت با یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون به فروش رسید.
 
 
 

این کارشناس اقتصادی با اعلام رضایت از این نوع کوتاهی دست دلالان در بازار گفت: این معامله دو سر برد بود. چرا که فروشنده یا همان تولیدکننده با فروش ۳۰۰ میلیونی بیش از بازار آزاد رو به رو شد و خریدار با خرید ۳۰۰ میلیونی زیر قیمت بازار آزاد؛ که کاملا به نفع دو طرف معامله بوده است.

وی تاکید کرد: شاید این شبهه پیش بیاید که همان دلال برای خرید و سود دلالی خود وارد معاملات در بورس شده است. در صورتی که معامله یک میلیارد و صد میلیونی دیروز شاید امروز یک میلیارد و سیصد میلیون به فروش برسد. به این دلیل اگر هم این خریداران دلال باشند، قطعا در ادامه کار ضرر خواهند کرد.

جانجان خاطرنشان کرد: وجود شفافیت و خرید با قیمت واقعی و همچنین سود خریدار و فروشنده به طور هم‌زمان وجهه مفید بودن عرضه خودرو در بورس کالا است. اما باید یک بار برای همیشه به کارکرد بازار‌ها احترام بگذاریم و هر محصولی را در بازار خود عرضه کرده و از قیمت گذاری دستوری بپرهیزیم.

وی همچنین با انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری تصریح کرد: زمانی که سازمانی تحت عنوان وزارت صمت به تولیدکننده می‌گوید حق نداری بیش از ۸۰۰ میلیون فلان مدل را به فروش برسانی، در حالی که در مقابل چشم تولیدکننده در بازار آزاد همان تولید به قیمت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون به فروش می‌رسد خودروساز باید چه کند؟ عرضه را کم می‌کند به امید این که تلاش کرده و از وزارت صمت مجوز افزایش نرخ را اخذ کند.

وی ادامه داده و بیان داشت: پس اگر به تولیدکننده مجوز فروش با قیمت بازار آزاد را بدهیم قیمت‌ها در بازار نزولی و رقابتی خواهد شد و در این حالت شرکت عرضه خود را با تیراژ بالا افزایش خواهد داد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: