April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۳۵۸۰
۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
0
رئیس سازمان فضایی ایران گفت: فرآیند‌های مختلفی در چند ماه اول کار ماهواره در مدار انجام می‌شوند که مهمترین آن بحث کالیبراسیون سنجنده‌های این ماهواره است.
ادعای کاربرد صرفا نظامی ماهواره خیام کذب است
سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران گفت: ماهواره خیام، ماهواره سنجشی است، دقت بالایی دارد و در فاز امکان سنجشی ساخت آن در دستور کار قرار گرفت و توسط محققین خودمان انجام شد.

او گفت: با توجه به آن که دقت و مشخصات ماهواره به گونه‌ای است که در حال حاضر توانایی ساخت بومی آن در ایران وجود ندارد؛ به امید خدا در سال‌های آینده به آن خواهیم رسید. ماهواره سفارش گذاری شد و پس از ساخته شدن و نظارت سازمان فضایی ایران این ماهواره پرتاب شد و اکنون در مدار قرار دارد.

او گفت: فرآیند‌های مختلفی در چند ماه اول کار ماهواره در مدار انجام می‌شوند که مهمترین آن بحث کالیبراسیون سنجنده‌های این ماهواره است که در حال انجام است و به زودی تصاویر کالیبره شده منتشر می‌شوند.

سالاریه ادامه داد: ماهواره سنجشی معمولا در ارتفاع‌های پایین قرار می‌گیرد. این ماهواره در مدار‌های پانصد تا حتی دو هزار کیلومتر قرار می‌گیرد و به نسبت ارتفاع ماهواره‌های سنجشی است که باید از سطح زمین دیتا برداری تصویری انجام دهد. هر چه فاصله نزدیک‌تر باشد تصاویر بهتری گرفته خواهند شد.

او گفت: ماهواره‌های سنجشی در کار‌های نقشه برداری گرفته تا کار‌های کشاورزی مانند شناسایی آفت‌های کشاورزی و مسائل مربوط به محیط زیست و خشکسالی و حتی مشکلات منابع آبی کشور کاربرد دارند. در کل این ماهواره‌ها می‌توانند پدیده‌هایی مانند سیل و برآورد خرابی‌ها و زلزله را در سطح کشور ارزیابی کنند.

او افزود: امروزه بدون اشراف از فضا در سطح زمین، حکمرانی با مشکل و سختی رو به رو شده است. اگر بخواهیم برآورد کنیم در کشور چه مقدار گندم کاشته شده است و یا آفت‌های کشاورزی به چه شکل در حال گشترش هستند، این‌ها به کمک ماهواره‌های سنجشی به راحتی در دسترس قرار می‌گیرند.

سالاریه افزود: این موضوع که می‌گویند این ماهواره‌ها صرفا کاربردی نظامی دارند، کاملا مشخص است که اشتباه بوده و به قصد تلخ کردن کام مردم مطرح شده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: