کد خبر: ۳۸۳۵۹۰
۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۷
0
محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، گفته شرط استفاده از ارزهای دیجیتال برای واردات خودرو، استخراج قانونی و با مجوزی است که توسط بانک مرکزی قابل‌ رصد باشد.
لاهوتی در مورد استفاده از رمزارز‌ها در تجارت خارجی، اظهار کرد: استفاده از رمزارز در شرایط کنونی اقتصاد ایران یکی از ابزار‌های مهم در حوزه واردات است و در آینده احتمالاً در حوزه صادرات هم قابل‌استفاده و کمک‌کننده باشد. اما با توجه به اینکه هم اکنون منشأ استخراج رمزارز برای دولت مهم و مبنای استفاده هم برای رمزارز‌های مجاز است، بنابراین فعلاً در حوزه واردات عملیاتی شده است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: استفاده از رمزارز‌ها در حوزه واردات تقریباً موفق هم بوده و طبق اعلام سازمان توسعه تجارت ایران، سه هفته پیش ۱۰ میلیون دلار رمزارز در حوزه واردات استفاده شد.

او با اشاره به واردات خودرو با استفاده از رمزارزها، گفت: در حوزه خودرو که یک حوزه حساسیت برانگیز برای بانک مرکزی و وزارت صمت است و به نوعی باید با ارز‌های صادراتی، واردات انجام شود و طبق گفته‌ها به نظر می‌رسد که قرار نیست ارز نیمایی به واردات خودرو تعلق گیرد، بنابراین استفاده از ارز صادراتی و رمزارز می‌تواند کمک‌کننده باشد.

لاهوتی افزود: نکته حائز اهمیت این است که فعلاً در دنیا تنها کشوری که در تجارت خارجی رمزارز را به رسمیت شناخته ایران است و به همین جهت در حوزه واردات کمک کننده تأمین ارز باشد.

ایران تنها کشور است که تجارت خارجی رمز ارز را به رسمت می‌شناسد

مصوبه هیئت وزیران درباره استفاده از ارز‌های دیجیتال برای واردات خودرو.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه باید منشأ رمزارز از سوی ارائه‌کننده اعلام و قابل تأیید باشد، ادامه داد: با توجه به اینکه شرط استفاده از رمزارز، استخراج قانونی و با مجوزی بوده که توسط بانک مرکزی قابل رصد است، لذا می‌تواند نقش مؤثری در تسهیل تجارت خارجی داشته باشد.

وی تصریح کرد: البته هیچ بانک مرکزی در دنیا هنوز رمزارز را برای تجارت به رسمیت نشناخته است، بنابراین وضعیت استفاده از این ابزار در تجارت به نحوه توافقات دوجانبه ایران و کشور‌های مبدا برمی‌گردد و اگر آن کشور‌ها بپذیرند قطعاً امکان‌پذیر است.

لاهوتی با بیان اینکه استفاده از هر شیوه‌ای که محدودیت‌های فعلی را دور بزند، مفید خواهد بود، گفت: هر روشی که در شرایط تحریمی به ما فرصت حضور مؤثر در تجارت خارجی را بدهد، کمک‌کننده است مشروط بر اینکه کشور‌های هدف نیز پذیرنده رمزارز باشند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: