April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۳۶۲۱
۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
0
مازندران، جاذبه‌های فراوانی را در دل خود جای داده است یکی از جاذبه‌های زیبای این استان که گردشگران زیادی را به خود جلب کرده مازیچال است که با ارتفاع ۲۶۰۰ متری کلاردشت قرار گرفته است.
روستایی عجیب با ارتفاع ۲۶۰۰ متری در کلاردشت
کلاردشت ناحیه‌ای در استان مازندران و ۴۸ کیلومتری شهر چالوس است و ۱۷۰ کیلومتر با تهران فاصله دارد. این منطقه مشهور ییلاقی دوست‌داشتنی را در نزدیکی خود دارد، ییلاقی به نام مازیچال. مازیچال با قرارگیری در ارتفاعات، اقیانوسی از ابر را پیشکش گردشگران می‌کند.

مازیچال نام دهکده‌ای زیبا در نزدیکی کلاردشت است که با ارتفاع ۲۶۰۰ متری٬ شما را بالاتر از ابر‌ها نگه می‌دارد. ایستادن در ارتفاعات مازیچال و تماشای اقیانوس ابر احساسی وصف ناشدنی را برای شما به همراه خواهد داشت. روستای زیبای مازیچال، روستایی ییلاقی است و کلبه‌های آن فقط در تابستان قابل سکونت هستند و در فصل‌های دیگر خالی از سکنه است. در فصل پائیز جنگل‌های ابتدای جاده مناظر زیبا و رویایی دارند و در بهار، ارتفاعات پوشیده از گل‌های فصلی زیبا بوده و مناظر برفی قله‌های اطراف بر زیبایی منطقه می‌افزاید، اما مناسب‌ترین فصل برای شب ماندن تابستان است.

در منطقه کلاردشت مازندران، روستایی زیبا و دینی به نام مازیچال قرار دارد که به خاطر موقعیت و زیبایی شگفت انگیز آن از مقاصد مهم گردشگران و طبیعت دوستان است. روستایی که مردمان آن موقت در این روستا زندگی می‌کنند، اما موقت. روستایی ییلاقی که ۵۰ تا ۶۰ خانوار از اواخر خرداد تا اوایل پاییز در این آن سکونت دارند.
 
روستایی عجیب با ارتفاع ۲۶۰۰ متری در کلاردشتمعنای مازیچال چیست؟
طبق برخی منابع، «ماز» و «مازی» در گویش محلی به‌معنی درخت بلوط است و «چال» به معنی گودال؛ پس ترکیب نهایی می‌شود گودالی پر از درختان بلوط. البته این مسئله خیلی دقیق نیست؛ چراکه واژه ماز بر اساس لغت‌نامه دهخدا به‌معنای پر چین‌وشکن است و واژه مازندران را از همین کلمه گرفته‌اند.

خوردنی‌های مازیچال
بهترین خوردنی‌هایی که می‌توانید در مازیچال سراغ بگیرید لبنیات تازه است. روستاییان بیشتر به شغل دامپروری و گاوداری مشغول هستند. مغازه یا فروشگاهی در منطقه وجود ندارد؛ به همین دلیل از غذای محلی نیز خبری نیست. پس غذای کامل به تعداد وعده‌های لازم با خود همراه داشته باشید.

اگر به روستاییان یا گوسفندسرا‌ها رسیدید، می‌توانید از آن‌ها پنیر یا ماست بخرید. هر چند معمولا ییلاق‌نشین‌ها شیر گوسفندانشان را نمی‌فروشند؛ ممکن است اول صبح بتوانید از آن‌ها خرید کنید.

امکانات تفریحی و رفاهی منطقه
این منطقه هیچ امکانات خاصی ندارد و باید از چادر کوهستانی مناسب و ضد باران، برای اقامت چند روزه استفاده شود. کیسه خواب هم وسیله‌ای ضروری و فراموش نشدنی است، چون هیچ شبی حتی در تابستان بدون سرما و مه و رطوبت بسیار زیاد، صبح نمی‌شود. به جز برداشتن وسایل کمپینگ مانند چراغ روشنایی، زیرانداز و سایر وسایلی که به نظرتان لازم می‌رسد، داشتن مواد خوراکی هم یکی از ضرورت هاست اگر قصد سفر به مازیچال را دارید آب و غذا سفری یک روزه را همراه داشته باشید و تنقلات و مایحتاج یک روزه خود را از کلاردشت خریداری کنید در غیر این صورت، تنها کسانی که خروس خوان از خواب بیدار می‌شوند، می‌توانند سری به کلبه‌های ییلاق نشینانی بزنند که دود تنورشان بر هواست تا شاید از ساکنان موقت و خونگرم و مهمان‌نواز این دهکده، نان و پنیر محلی تهیه کنند. در این روستا امکاناتی مثل آب و برق و سرویس بهداشتی و… وجود ندارد و به خاطر نداشتن سرویس بهداشتی نیز باید خود را برای دستشویی صحرایی آماده کنید. در این دهکده اتاق یا منزلی برای اقامت پیدا نمی‌کنید، اما اگر به ماندن در طبیعت علاقمندید، چادر مسافرتی خود را می‌توانید در قسمتی از این طبیعت بکر برپا کنید؛ فقط توجه داشته باشید که هوای شب بسیار سرد شده و باید کیسه خواب داشته باشید و یا اینکه به کلاردشت بروید و از مجموعه‌های اقامتی آن استفاده کنید. به دلیل آنکه پیدا کردن هیزم خشک در این منطقه دشوار است، بهتر است برای روشن کردن آتش از کلاردشت هیزم تهیه کنید.

نکاتی که در سفر به مازیچال نباید فراموش کنید:
پیش از سفر حتما از امکان ورود به منطقه مطمئن شوید و بعد از تماس با اداره محیط زیست وارد منطقه شوید.

مازیچال امکانات اقامتی ندارد و به ندرت مکانی برای اجاره گیر می‌آید.

پیش از برنامه‌ریزی برای این سفر، از طریق سایت‌های اینترنتی و اطلاعات هواشناسی استان از وضعیت آب‌وهوایی منطقه اطلاعات کاملی کسب کنید.

در روستا مغازه و فروشگاهی وجود ندارد. حتی‌الامکان مایحتاج خود را از کلاردشت تهیه کنید.

حدودا ۱۰ کیلومتر از مسیر به سمت بالاترین ارتفاعات مازیچال خاکی و کوهستانی است که توصیه می‌شود با ماشین‌های روستایی، جیپ و نیسان طی شود. البته اگر با خودروی معمولی عازم این مکان شده‌اید، در روز‌های غیربارانی می‌توانید آن را طی کنید.

تلفن همراه تنها در برخی نقاط مازیچال آنتن دارد؛ بنابراین بهتر است برای اطلاع‌رسانی به دوستان و نزدیکان چندان به آن اعتماد نکنید.

به دلیل آنکه یافتن هیزم خشک در این منطقه دشواری‌هایی دارد، بهتر است برای افروختن آتش از کلاردشت هیزم تهیه کنید.

هرگز درختان کوچک را برای افروختن آتش قطع نکنید و در صورت افروختن آتش، حتما نکات ایمنی را رعایت و آتش را در پایان خاموش کنید.

در منطقه ییلاقی به سگ‌های گله‌داران نزدیک نشوید؛ به خصوص اگر چوپان نزدیک گله نباشد.

در زمان حضور در میان ییلاق‌نشینان به فرهنگ و اعتقادات بومی این ساکنان احترام بگذارید.

در صورت سنگینی مه، بدون وجود راهنمای محلی اقدام به کوهنوردی یا طبیعت‌گردی نکنید.

مازیچال برق ندارد و مردم روستا از فانوس برای روشنایی در شب استفاده می‌کنند.

مراقب حیوانات اهلی و وحشی باشید. به‌خصوص در زمستان احتمال برخورد با حیواناتی نظیر خرس، شوکا، گرگ، خرگوش و گراز زیاد است.

طبیعت با تمام گنجینه‌هایش، گهواره هستی ما و تمامی جانداران است. با نریختن زباله (از جمله زباله‌های تجزیه‌پذیر و ته‌سیگار)، نشکستن شاخه‌ها و عدم شکار حیوانات، بکوشیم در حفظ این گنجینه گرانبها مسئولانه‌تر عمل کنیم.

نحوه دسترسی
مازیچال از دو مسیر مرزن آباد و عباس آباد مازندران قابل دسترسی است. ابتدای جاده کلاردشت به عباس آباد، سمت چپ جاده، یک فرعی منشعب می‌شود که بعد از ۲۳ کیلومتر، به دامنه‌ای جنگلی شما را هدایت می‌کند. مسیر از این به بعد، جاده‌ای خاکی و پرشیب است که باید ۱۷ کیلومتر از آن را طی کنید تا در ارتفاع ۲۶۰۰ متر از سطح دریا به دهکده ییلاقی مازیچال برسید.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: