عضو کمیسیون صنایع مجلس از بنگاهداری بانکها انتقاد کرد
کد خبر: ۳۸۳۶۴۴
۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱
0
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از چالش‌های بسیار زیاد تولیدکننده خبر داد و گفت: امروزه سرنوشت تولید کننده خوب نیست.
سود بانکی بلای جان تولید
الهویردی دهقانی سانیچ با انتقاد شدید از عملکرد بانکها گفت: در کشوری که نظام بانکداری بر مبنای سود و بهره باشد و به نوعی مدیریت شود که مردم هیچ کاری نکنند و در بانک سپرده‌گذاری کنند تا سود بگیرند، باید فاتحه تولید و تولیدکننده را بخوانیم.

وی گفت: ارزش افزوده‌ای که سپرده‌گذاری دارد، بسیار بیشتر از سودی است که یک نفر تولیدی راه اندازی کند و بخواهد چرخه اقتصاد کشور را رونق دهد.

نماینده ورزقان با هشدار نسبت به اینکه یک تولیدکننده هزاران گرفتاری را تجربه می‌کند، در حالی که سپرده‌گذاری در بانک‌ها هیچ بحران و چالشی ندارد گفت: نظام بانکداری با سود‌هایی که به سپرده‌ها می‌دهد، به جای آنکه فرهنگ کار و تولید و اشتغال را ترغیب کند، فرهنگ تن‌پروری و مفت‌خوری را تبلیغ می‌کند.

وی با انتقاد شدید از بنگاهداری بانک‌ها که در نتیجه مصادره اموال تولیدکنندگان اتفاق می‌افتد گفت: بنگاه داری بانک‌ها نه تنها باعث چالش جدی برای اقتصاد کشور می‌شود و مدیریت دولتی را زیر سؤال می‌برد، بلکه آسیب‌های جدی به بخش خصوصی می‌زند.
دهقانی با تشریح تبعات بنگاهداری بانک‌ها گفت: مدیریت دولتی از جمله بنگاهداری بانکها، کارایی بخش خصوصی را ندارد و، چون خود بانک بنگاه اقتصادی دارد، منابع تخصیصی برای تولید را در اختیار بخش خصوصی قرار نمی‌دهند و اولویت برای بنگاه‌هایی است که در تملک بانک است. همین رویکرد باعث می‌شود بخش خصوصی نتواند با بانک‌ها رقابت کند و شاهد ورشکستگی و بحران‌های اقتصادی هستیم.

وی به تشریح وظایف و عملکرد بانک‌ها پرداخت و گفت: بانک وظایف و عملکرد مشخصی دارد که وظیفه اصلی آن، تأمین منابع مورد نیاز سایر بخش‌های اقتصادی و صنعتی کشور است، اما در عمل مسیر انحرافی می‌رود که برای اثبات این ادعا کافی است به شرایط بنگاه‌های اقتصادی بخش خصوصی توجه کنیم که برای دریافت تسهیلات در بانک‌ها سرگردان هستند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزایش سود بانکی را خطرناک توصیف کرد و گفت: در شرایطی که بانک‌ها گام بر می‌دارند، از یکدیگر در نظام ربوی پیشی می‌گیرند، افزایش نرخ وام و سود را برای جذب سپرده‌های مردم با جدیت در دستور کار دارند و با هم رقابت می‌کنند، باعث می‌شود سرمایه‌ها به سوی بانک‌ها سرازیر شود و ربا را ترویج می‌دهند.

وی با اعلام اینکه وقتی کسی پولش را نزد بانک سپرده‌گذاری کند و بین ۲۰ تا ۲۴ درصد سود بگیرد، انگیزه برای کسب درآمد از راه دیگر باقی نمی‌ماند گفت: بازدهی سود ۲۰ درصدی در سرمایه‌گذاری‌های صنعتی و اقتصادی کشور وجود ندارد و باتوجه به تحریم و دیگر عوامل اقتصادی که تولید و تولیدکننده را آزار می‌دهد، تولید و فعالیت اقتصای سالم بازدهی خوبی ندارد.

دهقانی با اشاره به اینکه صاحبان سرمایه و منابع مالی، وقتی شرایط را بررسی می‌کنند، می‌بینند اگر در تولید سرمایه‌گذاری کنند، صرفه اقتصادی ندارد گفت: سود بالای بانکی یک عامل بازدارنده برای رشد و ورونق تولید کشور است و این در حالی است که در بسیاری از کشور‌های پیشرفته، نرخ سودبانکی زیر ۳ درصد است.
منبع: نجوا خبر
برچسب ها: سود ، بانک ، تولید ، بنگاه داری ، دولت
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: