April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
مجلس آیین نامه اجرایی ورود خودرو را بررسی می کند
کد خبر: ۳۸۳۶۵۱
۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰
0
هیات تطبیق مجلس دستورالعمل ورود خودرو را زیر ذره بین می‌برد.
انتقادات بالا گرفت؛ واردات خودرو به تعویق می‌افتد؟
یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از هیات تطبیق مجلس درخواست کردن آیین نامه اجرایی واردات خودرو را ببرسی کند.

لطف الله سیاه کلی گفت: روح قانون مرتبط با واردات خودرو برای تنظیم بازار پاسخگویی به نیاز جامعه، ارتقای تولید داخل، ایجاد رقابت، کاهش قیمت و افزایش کیفیت بوده است؛ اگر قرار است در آیین نامه واردات خودرو این موارد رعایت نشود، بهتر است اساساً آیین نامه‌ای برای واردات خودرو نداشته باشیم.

هنوز یک هفته از انتشار آیین نامه اجرایی واردات خودرو نگذشته که این آیین نامه مورد انتقاد واردکنندگان و نمایندگان مجلس قرار گرفته است.

این نماینده مجلس می‌گوید مجلس پیگیری‌های زیادی انجام داد وزارت صمت در تدوین آیین نامه ورود خودرو با مجلس همکاری داشته باشد، اما متاسفانه این اتفاق صورت نگرفت.

سیاهکلی ضمن انتقاد از دستورالعمل یاد شده گفت براساس آنچه که در آیین نامه آمده صرفاً امکان واردات خودرو‌های کمتر از ۲۰ هزار یورویی فراهم است، این در حالی است که باید سقف قیمتی ۲۵ هزار یورویی تعیین می‌شد.

این عضو کمیسیون صنایع همچنین به تقسیم بندی خودرو‌های وارداتی نیز اشاره کرد و گفت قرار بود بیش از ۷۰ الی ۸۰ درصد خودرو‌های وارداتی زیر ۲۵ هزار یورو و مابقی بالای ۲۵ هزار یورو باشند چرا که در کشور به خودرو‌های ویژه‌ای جهت استفاده در راه‌سازی و مسائل عمرانی و معدنی نیاز داریم و خودرو‌های این نوع از سال ۲۰۱۴ تاکنون وارد نشده است.

نحوی تعیین تعرفه ورود خودرو نیز از انتقاد سیاهکلی مصون نماند این نماینده مجلس می‌گوید همچنین قرار بود خودرو‌های زیر ۲۵ هزار دلار حداقل ۱۰ الی ۲۰ درصد تعرفه واردات داشته باشند، اما این تعرفه بر اساس آیین نامه ابلاغی به صورت شناور تعریف شده است؛ اگر اینگونه باشد تصور کنید خرید یک خودروی ۲۰ هزار دلاری با ۸۰ تا ۱۰۰ تعرفه واردات دیگر به صرفه نیست و باید همان پراید را خریداری کنیم چرا که پراید مقرون به صرفه‌تر است.

این نماینده قزوین تاکید کرد چرا مردم باید برای خرید خودرویی که قیمت آن ۴۰۰ میلیون است، ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان هزینه کنند؟ این اقدام بی توجهی به مشتری است.

سیاهکلی معتقد است گره زدن واردات خودرو به تولید موجب ایجاد انحصار در بازار می‌شود و غلط است. این عضو کمیسیون صنایع ادامه می‌دهد بزرگترین مشکل ما انحصار بازار خودرو است که در اختیار دو تولید کننده داخلی قرار دارد؛ اگر مجدداً موضوع واردات را به دو تولید کننده داخلی گره بزنیم، عملاً دیگر خاصیتی ندارد.

این نماینده مجلس با موضوع تیراژ واردات نیز توجه دارد و می‌گوید اگر با این شیوه پیش برویم، واردات ۵۰ الی ۶۰ هزار خودرو تاثیر زیادی در تنظیم بازار خودرو نخواهد داشت بلکه برای تاثیر گذاری بر بازار باید بیش از ۱۰۰ الی ۱۵۰ هزار خودرو وارد کنیم؛ این میزان واردات بر تولید داخل نیز تاثیری نخواهد داشت چرا که کشور سالانه بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو نیاز دارد در حالی که ظرفیت تولید داخل حداکثر ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار خودرو است؛ بنابراین هرچقدر هم که تولید در داخل افزایش پیدا کند، باز هم تقاضا وجود دارد.

نماینده قزوین عرضه خودرو در بورس کالا را درست نمی‌داند و می‌گوید بورس محل خرده فروشی نیست، بلکه بورس محل عمده فروشی است.

سیاهکلی معتقد است: وزارت صمت باید ابتدا سامانه‌های خود را از جمله سامانه عرضه درست می‌کرد که این کار را انجام نداده است؛ از این جهت نقصی در وزارت صمت وجود دارد که به سراغ بورس رفته‌اند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن اعتقادی به عرضه خودرو‌های وارداتی در بورس کالا ندار و می‌گوید باید عرضه و تقاضا را معنادار کنیم؛ تا زمانی که این اتفاق نیفتد عرضه خودرو در بورس یا قرعه کشی صرفا مسّکن‌هایی هستند که موضوع را به تعلیق در می‌آورند و مسئله را حل نمی‌کنند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: