تیموری از پایان یافتن مقوله قرعه کشی خودروهای شرکت خبرداد
کد خبر: ۳۸۳۶۵۶
۱۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
0
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر اینکه از نظر سایپا، دست دلالان از بازار کوتاه شده، خطاب به مشتریان محصولات سایپا گفت: اکنون مشتریان می‌توانند به صورت مستقیم از کارخانه سایپا خودرو را با قیمت مصوب کارخانه بخرند که البته با قیمت بازار سیاه تفاوت دارد.
کوتاهی دست دلالان از محصولات سایپا
مدتی است بازار خودرو در آشفتگی به سر می‌برد. از یک سو تقاضا بسیار شدت گرفته و از سوی دیگر عرضه پاسخگوی تقاضا نیست. هرخودرویی که وارد بازار شود، خریدار دارد، اما سوال اینجاست که این خریداران مصرف کننده هستند یا دلالانی هستند که پول‌های کلانی دارند و با هدف بحران سازی برای بازار و افزایش قیمتها، سود‌های کلانی به جیب می‌زنند.

از آنجا که مشتری خودرو‌های داخلی بسیار زیاد است و تولید خودروسازان پاسخگوی این حجم از تقاضا نیست، بار دیگر وارد بازی قرعه‌کشی شده ایم و خریداران خودرو باید وارد سایت شرکت‌های خودروسازی شوند و ثبت نام کنند تا شاید همای سعادت بر بالای سرشان بچرخد، بر دوششان بنشیند و نامشان از سبد قرعه کشی بیرون بیاید.

نکته مهمی که قرعه کشی‌ها را زیر سوال برده، تعداد زیاد متقاضی و تعداد کم خودرو است، به نوعی که در یک دور از قرعه کشی ۴میلیون نفر در سامانه یکپارچه فروش شرکت کردند، در حالی که ۱۷۶‌هزار خودرو عرضه شد که شانس برنده شدن یک به حدود ۲۳ نفر بود که البته این بی تناسبی شدت گرفته و این اعداد باعث شده تا مصرف کنندگان امیدی به خرید خودرو ازکارخانه نداشته باشند. در این شرایط مردم در انتظار افزایش تولید کارخانه‌های خودروساز داخلی هستند تا همچون گذشته نه چندان دور، بتوانند خودرو را به قیمت کارخانه به صورت مستقیم یا به قیمتی در بازار آزاد بخرند که کارخانه عرضه می‌کند.
 

اگرچه به نظر می‌رسد این انتظار دور از دسترس نیست، اما زمان برای مردم مهم است و آرزو می‌کنند هرچه زودتر به روز‌های تولید و عرضه بالا در خودروسازی‌ها برسند تا دست مافیا و دلالان از صنعت خودروسازی کوتاه شود.

بی شک دو خودروساز بزرگ سایپا و ایران خودرو نقش اصلی را در تولید و عرضه خودرو به بازار دارند که به نظر می‌رسد سایپا توانسته باافزایش قابل توجه تولید و حرکت به سوی تامین نیاز بازار، در مسیر حذف واسطه‌ها گام‌های موثرتری بردارد. در این زمینه مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در پاسخ به اینکه شرایط و آینده خودروسازی را چگونه پیش بینی می‌کنید و مردم امیدی به بهبود شرایط داشته باشند گفت: وقتی برای هر پدیده یا کالای اقتصادی، محدودیت ایجاد می‌کنید و این محدویت به اندازه‌ای شدید است که اعلام می‌شود قرعه‌کشی می‌کنیم تا آن کالا را به مردم بدهیم، بی شک بازار آن کالا یا محصول دچار التهاب می‌شود.

محمدعلی تیموری در گفت و گو با خبرنگار پول نیوز به تشریح وضعیت بازار خودرو پرداخت و گفت: وقتی برای چند میلیون متقاضی خودرو قرعه کشی برگزار می‌شود و ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر انتخاب می‌شوند، در عمل این کار حرص و ولعی را برای مردم و بازار ایجاد و برای آن کالا ارزش افزوده کاذب ایجاد می‌کند، زیرا به ظاهر می‌گوید میلیون‌ها تقاضا وجود دارد، در حالیکه نمی‌توانیم پاسخگوی این تعداد از متقاضی باشیم.

وی به تشریح تبعات روانی قرعه کشی پرداخت و گفت: با قرعه کشی، به بازار آزاد این سیگنال داده می‌شود که خودروساز نسبت به تقاضایی که وجود دارد، عرضه کمتری دارد یا توان تولید ندارد و در نهایت بازار سیاه یا رانت یا بلک مارکت برای آن محصول ایجاد می‌شود و این از تبعات نامناسبی است که قرعه‌کشی برای خودرو می‌تواند ایجاد کند. زیرا بیش از آنکه تقاضای واقعی باشد، بازار کاذب با ایجاد ولع است، به همین دلیل باید هرچه سریعتر به قرعه کشی پایان داد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در پاسخ به اینکه قرعه کشی چه زمانی تمام می‌شود و سایپا چه زمانی برای آن پیش بینی می‌کند گفت: از هنگامی که مدیریت سایپا را بر عهده گرفتم، اولین تفکری که بدنبال آن بودم، افزایش تولید به شرط تولید مناسب و پایان دادن به قرعه کشی بود که خوشبختانه این سیاست گذاری اکنون محقق شده است.

وی با تاکید بر اینکه در دولت سیزدهم سایپا تنها خودروسازی است که تمامی خودرو‌های تولید آن از قرعه کشی خارج شده است گفت: خوشبختانه در خودروسازی سایپا این آمادگی را داریم که محدودیت‌هایی همچون قرعه کشی برای مصرف کنندگان برداشته شود و تقاضای مصرف کنندگان را پاسخگو باشیم.

تیموری قول داد که در همین ماه شهریور، محدودیت‌های قرعه کشی برداشته می‌شود و گفت: با تلاش‌های همکاران و مدیریت مناسبی که در ۷ ماهه اخیر در سایپا داشتیم، تولید خودرو به بیش از 2000 دستگاه در روز رسیده، هیچ خودرویی بدلیل کمبود قطعه در پارکینگ وجود ندارد و مشکل عرضه به مردم نیز نداریم، بنابر این چیزی به نام ثبت نام و محدودیت در سایپا مفهوم ندارد.

وی با تاکید بر اینکه هر لحظه قرعه کشی را از محصولات سایپا بردارند، مشکلی برای تحویل خودرو به متقاضیان نداریم گفت: در واقع اکنون هم چیزی به نام قرعه کشی در سایپا وجود ندارد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در پاسخ به اینکه می‌توانید به مردم این امیدواری را بدهید که بزودی قیمت بازار با درب کارخانه سایپا یکی می‌شود؟ گفت: اکنون هم خودرو‌ها را به صورت عادی به مشتریان می‌فروشیم، اما تفاوت بازار و درب کارخانه را داریم، زیرا جو روانی کمبود خودرو که بازی دلالان است، وجود دارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: