کد خبر: ۳۸۳۶۶۱
۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۰
0
به نظر می‌رسد بورس‌ها و بازار سرمایه بعد از برجام، مأموریت خاص جدیدی ندارد، ماموریت بورس‌ها همان مأموریت قبلی است. در دو جمله: ۱. تأمین مالی برای رشد پایدار اقتصاد ایران ۲. ایجاد بازار کارا و منصفانه برای قیمت‌گذاری و تبادل دارایی‌های مالی
ماموریت سیاستگذار بورسی پس از توافق
به نظر می‌رسد بورس‌ها و بازار سرمایه بعد از برجام، مأموریت خاص جدیدی ندارد، ماموریت بورس‌ها همان مأموریت قبلی است.

در دو جمله:
۱. تأمین مالی برای رشد پایدار اقتصاد ایران
۲. ایجاد بازار کارا و منصفانه برای قیمت‌گذاری و تبادل دارایی‌های مالی

در بند یک:

آمار‌ها نشان می‌دهد با وجود رشد بسیار زیاد و وسیع بازار سرمایه در ابزار‌ها و نهاد‌ها و همچنین حجم، در سال‌های گذشته هنوز ۹۳ درصد تأمین مالی در اقتصاد ایران بانک‌محور است.

در ۱۲سال گذشته و بعد از تصویب قانون توسعه ابزار‌های مالی و تعریف انواع ابزار‌های جدید برای تأمین مالی و انواع صندوق‌ها و رشد بسیار قابل ملاحظه بازار بدهی و ابزار‌های مختلف تأمین مالی در بورس‌ها و تولد انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری، اما همچنان ۹۳ درصد تأمین مالی توسط بانک‌ها انجام می‌شود.

در یک نظام پیشرفته تأمین مالی، بانک‌ها باید عموما افراد و خانوار‌ها را تأمین مالی کرده و پروژه‌ها و شرکت‌ها برای تأمین مالی‌های بزرگ از انواع ابزار‌های مالی بازار سرمایه استفاده کنند.

در بند دو:

با وجود قوانین و مقررات بسیار زیاد تولید و اجرا شده در سال‌های گذشته، باوجود به کارگیری سامانه‌های متعدد نظارتی و اجرایی و با وجود درگیر شدن ۶۰ میلیون ایرانی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در بازار سرمایه و در کنار حضور یک بازار حدود ۷ هزار هزار میلیارد تومانی، اما متأسفانه به دلیل عدم توسعه زیرساختار‌ها (infrastructur) و منسوخ بودن ریزساختار‌های بازار (infrastructure of market)، بازار سرمایه هنوز از آنچه که هست تا یک بازار کارا و منصفانه فاصله بسیار دارد.

از این رو این مأموریت اصلی و قبلی بازار سرمایه، ربطی به برجام و گشایش‌های بین‌المللی ندارد و نیاز به تصمیم‌های هوشمندانه در سطوح نظارتی و اجرایی بازار سرمایه و مشخصا در سازمان بورس و اوراق بهادار و بورس‌ها و ارکان تابع دارد.

امیدوارم با آرامش ضمنی ایجاد شده در برجام، هر دو مأموریت قدیمی بازار سرمایه با سرعت و کیفیت بسیار بسیار بیشتری محقق شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: