April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۳۷۴۴
۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹
0
در هفته دوم شهریور، قیمت دلار در نیمه دوم کانال ۲۹ هزار تومانی معامله شد و نوسان محدود حباب درهم نشان دهنده ثبات بازار در هفته گذشته بود.
علامت حباب‌ها به قیمت دلار و سکه
در هفته قبل تبادل پاسخ‌ها میان ایران و آمریکا توسط اتحادیه اروپا و احتمال حصول توافق مانع از حضور خریداران در محدوده‌های بالای قیمتی در بازار ارز میشد و تردید‌ها از چگونگی پیشرفت مذاکرات نگذاشت قیمت‌ها به محدوده‌های پایین‌تر نفوذ کنند. در جمعه شب معامله گران درهم و دلار خلاف جهت یکدیگر بازار را ارزیابی کردند که باید دید در هفته پیش رو کدام یک از معامله گران بازار را می‌تواند با خود همسو کند؟

واگرایی حباب درهم و دلار آزاد
پس از هیجاناتی که بازار ارز در نیمه دوم مرداد ماه تجربه کرد و نوسانات غیر قابل پیش بینی که در آن مدت شاهد بود، دلار با شروع آخرین ماه تابستان آرام‌تر شد و در هفته قبل قیمت‌ها آرام گرفتند.

در هفته دوم شهریور، قیمت دلار در نیمه دوم کانال ۲۹ هزار تومانی معامله شد و نوسان محدود حباب درهم نشان دهنده ثبات بازار در هفته گذشته بود.

حباب درهم در محدوده ۳۰۰ تومانی در هفته قبل تقریبا ثابت بود و در روز آخر به ۸۶ تومان رسیده بود. تبادل پاسخ‌ها میان ایران و آمریکا از طریق اتحادیه اروپا و احتمال حصول توافق مانع از حضور خریداران در محدوده‌های بالای قیمتی شد در عین حال تردید‌ها از چگونگی پیشرفت مذاکرات نگذاشت قیمت‌ها به محدوده‌های پایین‌تر نفوذ کنند.

به همین دلیل بازار ارز در یک روند آرام رشد ۱۵۰ تومانی را نسبت به اولین روز هفته تجربه کرد. بازار ارز در هفته‌ای که گذشت از یک ثبات نسبی برخوردار بوده، ولی در هفته پیش رو به نظر می‌رسد اخبار برجامی جهت حرکت را مشخص کند.

ایران پس از بررسی پاسخ آمریکا در انتهای هفته قبل جوابیه خود را به اتحادیه اروپا تسلیم و اعلام کرد اگر معدود نظرات مطرح شده توسط ایران تامین شود آمادگی دارد هفته پیش رو در سطح وزرا برای اعلام توافق در وین حاضر شود. این خبر باعث کاهش قیمت‌ها در معاملات پشت درهم تا محدوده ۸۱۳۰ تومان در جمعه شب شد.

معامله گران دلار، ولی بیشتر به ادعای رسانه آمریکایی پولتیکو توجه کردند این خبرگزاری مدعی شده احتمالا مذاکرات تا بعد از انتخابات آمریکا در اواسط آبان ماه متوقف شود، زیرا با توجه به نزدیک بودن انتخابات میاندوره‌ای ماه نوامبر، نمایندگان کنگره به ویژه دموکرات‌ها ترجیح می‌دهند هفته‌های پیش رو را به بحث درباره توافق هسته‌ای با ایران اختصاص ندهند.

دموکرات‌ها به خاطر رکوردشکنی تورم در چهار دهه گذشته نگران انتخابات پیش رو هستند و بر اساس گزارش اکونومیست، جمهوری خواهان تحت حمایت ترامپ در انتخابات ایالت‌ها موفقیت بیشتری را کسب کرده‌اند بنابراین با توافق نمی‌خواهند تمرکز خود را انتخابات دور کنند.

به تعویق انداختن مذاکرات باعث افزایش نگرانی‌ها از سنگ اندازی جمهوری خواهان در روند مذاکرات هسته‌ای می‌شود.

تعویق مذاکرات و «کاملا دلسردکننده» خواندن پاسخ ایران از سوی آمریکا موجب شد: دلار تهران در معاملات فردایی روز جمعه در جهت عکس درهم افزایش یابد و وارد کانال ۳۰ هزار تومانی شد.

حرکت خلاف جهت درهم با دلار تهران و سلیمانیه باعث ایجاد واگرایی و حباب منفی ۲۰۰ تومانی برای نرخ دلاری درهم در مقایسه با دلار تهران در جمعه شب شد که نشان میدهد تا وقتی حباب درهم تغییر جهت ندهد و افزایش نیابد دلار تهران نمی‌تواند رشد مناسبی را تجربه کند. حباب درهم در معاملات پشت خطی حدود ۲۸۰ تومان تغییر کرد.

سکه رفاه از سر و شانه به کنج رسید
در معاملات سکه امامی، قیمت سکه در هفته قبل در مسیر کاهشی قرار گرفت و سکه امامی از محدوده ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی در روز شنبه، به محدوده ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در پایان هفته رسید.

سکه رفاه پس از برخورد با سقف قیمتی ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی در ۲۳ خرداد ماه، موفق به شکست این محدوده نشد و مشکوک به تشکیل الگوی سر و شانه گردید.

در ادامه با شکست خط گردن در محدوده ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان الگوی برگشتی نزولی در معاملات سکه رفاه تایید شد و سکه رفاه تا محدوده ۱۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان سقوط کرد، حجم معاملات سکه رفاه در هفته قبل به شدت کاهش پیدا کرده که ناشی بلاتکلیفی بازیگران بازار سکه است.

با افزایش حجم معاملات می‌تواند بازار روند دوباره‌ای به خود بگیرد. سکه رفاه در حال تشکیل الگوی کنج قیمتی در کانال ۱۳ میلیونی است تا محدوده جدید قیمتی خود را تست کند. در صورتی که حجم معاملات سکه رفاه افزایش یابد و قیمت سکه رفاه بیشتر از بازار آزاد شود انتظار بازگشت روند صعودی در بازار به وجود خواهد آمد.

بازار ارز و سکه از دریچه حباب
اکو ایران نرخ دلار برحسب درهم و سکه امامی را نیز محاسبه کرده است. روند کلی نرخ دلاری درهم (که از ضرب قیمت درهم در نسبت برابری درهم به دلار به دست می‌آید) از ابتدای مرداد ماه نزولی بوده است و از نزدیکی محدوده ۳۲ هزار و ۴۹۶ تومان در اول مرداد به محدوده کف ۲۸ هزار و ۸۶۱ تومان در دوم شهریور رسید.

نرخ دلاری درهم در آخرین روز هفته قبل در محدوده ۳۰ هزار و ۳۶ تومان بود که نسبت به مدت مشابه هفته قبل تغییری نداشته است، اما حباب درهم نسبت به مدت مشابه هفته قبل ۲۵۰ تومان کاهش یافته است که نشان میدهد معامله گران درهم در محدوده‌های قیمتی بالاتر محتاط‌تر عمل میکنند و با توجه به احتمال حصول توافق ریسک خرید در قیمت‌های بالاتر را قبول نمی‌کنند.

قیمت دلار بر اساس سکه امامی از تقسیم قیمت سکه امامی بر ارزش اونس و ضرب مقدار حاصل در عدد ۴.۱۶۳ به دست می‌آید. از اول مرداد ماه، بالاترین نرخ دلاری سکه در چهارم مرداد تجربه شد و کمترین حباب دلاری سکه امامی (تفاوت نرخ دلار بر اساس قیمت سکه امامی و نرخ دلار تهران است) در تاریخ دوم شهریور حدود ۳ هزار و ۱۱۴ تومان بود. حباب دلار بر اساس قیمت سکه امامی در پنج شنبه نسبت به مدت مشابه هفته پیش از آن افزایش یافت در حالیکه قیمت سکه امامی در این مدت کاهشی بوده است، به همین دلیل پیش بینی میشود اگر دلار دچار شوک قیمتی نشود با توجه به افزایش حباب سکه و احتیاط معامله گران در محدوده‌های بالای قیمتی، سکه امامی کار سختی برای فتح مقاومت‌های پیش رو خواهد داشت.

کاهش نسبت پی به‌ای سهام بزرگ
شاخص کل در هفته قبل به محدوده یک میلیون و ۴۳۹ هزار واحد رسید و در شرایطی که متوسط حجم معاملات نسبت به مدت مشابه هفته قبل کمتر بود سهام کوچک با استقبال و رشد بهتری مواجه شدند. گروه زراعت و صنایع غذایی درهفته قبل با افزایش تقاضای خرید رشد کردند و برخی تک سهم‌ها در این گروه‌ها سود مناسبی را نصیب سهامداران کردند.

این انتظار وجود دارد که برای هفته پیش رو نیز سهام کوچکتر وضعیت بهتری را تجربه کنند، ولی سهام شرکت‌های بزرگ هم به خاطر کاهش نسبت پی به‌ای ممکن است در هفته پیش رو مورد استقبال قرار بگیرند، نسبت پی به‌ای برخی از شرکت‌های بزرگ در محدوده ۳ قرار گرفته است، با کاهش نسبت پی به‌ای شرکت‌های بزرگ ممکن است تعدادی از شرکت‌های بزرگ مورد استقبال قرار بگیرند و شاخص کل را مثبت کنند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: