April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۳۷۹۰
۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
0
بازار لوازم خانگی با ممنوعیت واردات به یک بازار انحصاری تبدیل شده است و تولید کنندگان بدون توجه به کیفیت توایدتشان، همچنان به افزایش قیمت مشغول هستند.
بازار لوازم خانگی منتظر نتیجه برجام است
 بازار لوازم خانگی به دلیل گرانی آشفتگی زیادی دارد. اخیرا ویدیویی از یک فروشگاه لوازم خانگی دست به دست می‌شود که در آن یخچال، فریزر و … دست دوم را با تعمیرات ظاهری به اسم نو به مردم می‌فروشند. به همین دلیل برخی خرید محصولات خارجی برند را از نمایندگی معتبر ترجیح می‌دهند. زیرا علاوه بر تضمین کیفیت، قیمت دلونگی، ال جی، سامسونگ و … نسبت به برخی محصولات فروشگاه‌های نامعتبر منطقی‌تر است.

همچنین به تازگی صدا و سیما گزارشی از فروشنده‌ای پخش کرد که لوازم خانگی دست دوم را با تعمیر و رنگ کردن، به اسم لوازم خانگی نو به خریداران می‌فروخت.
 
از طرفی دیگر؛ به علت گرانی کالا‌ها و بالابودن قیمت‌ها یک رکود خاصی در خرید و فروش وجود دارد. شاید یک عده‌ای منتظر برجام هستند و برای خرید دست نگه داشته‌اند. ولی به طور کلی بازار در رکود است.

واردات کالا‌هایی که تولید بالا دارند و رقابت پذیر هستند، مثل لوازم خانگی، باید آزاد شود. واردات تا ابد نمی‌تواند ممنوع بماند فقط باید طوری باشد که هم کیفیت محصولات داخلی با رقابت با کالا‌های خارجی بالا برود و به تولید داخل ضربه نخورد. اما اگر واردات کالا منجر به بهبود کیفیت و قیمت بهتر شود، اقدام به لغو ممنوعیت واردات خواهد شد.

طبق گفته سخنگوی وزارت صنعت و معدن و تجارت تولیدکنندگان لوازم خانگی یک فرصت طلایی داشتند و از آن استفاده کردند، هدفگذاری تولید امسال، تولید بیش از ۱۸ میلیون دستگاه لوازم خانگی است.

محمد حسین رحیمی در واکنش به گزارش  فروش لوازم خانگی دست دوم گفت: «در هر صنف، طایفه و هر ملتی آدم خلافکار وجود دارد، ولی این دلیل بر گسترش در سطح جامعه نیست. نمی‌گوییم خلاف وجود ندارد، بله در این صنف هم خلاف وجود دارد، ولی آنقدر کم است که نیازی به پرداختن به آن نیست.»

وی افزود: «مسئله اینجاست که نباید به این حالت این گزارش پخش شود، چون آنقدر خلاف در سطح پایین است که نباید افکار عمومی را متشنج کرد. ما مکررا گفته‌ایم که از فروشگاه‌هایی لوازم خود را بخرید که صاحب جواز اتحادیه لوازم خانگی باشند یا آرم لوازم خانگی را روی شیشه مغازه خود داشته باشند. در گزارش هم ملاحظه کردید که وقتی بازرس بررسی کرد، نه مغازه قانونی بود و نه جوازش؛ بنابراین ربطی به صنف ما ندارد.»

دبیر اتحادیه لوازم خانگی درباره وضعیت این صنف عنوان کرد: «اصولا بازار در یک رکود خاصی است؛ نه فقط صنف لوازم خانگی بلکه همه صنف‌ها به این رکود دچار شده‌اند. چون کالا‌ها گران شده است و تا قیمت‌ها جا بیافتد و مردم بخرند، به علت بالابودن قیمت‌ها یک رکود خاصی در خرید و فروش وجود دارد. شاید یک عده‌ای منتظر برجام هستند و برای خرید دست نگه داشته‌اند. ولی به طور کلی کار در رکود است.»

محمد مهدی برادران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس و در پاسخ به این سوال که آیا واردات لوازم خانگی آزاد می‌شود، گفت: وقتی بازار رقابتی باشد و محصولات داخلی بتواند نیاز کشور را تامین کند، دلیلی برای واردات محصولات مشابه نداریم.

آمادگی برای سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه تولید موبایل در کشور

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: البته در برخی از حوزه‌ها مانند موبایل و یا کمپرسور آمادگی و تمایل برای سرمایه‌گذاری مشترک در کشور را داریم.

می‌توانیم به صادرکننده لوازم خانگی تبدیل شویم

وی بیان داشت: به دنبل این هستیم که در عرصه‌های بین‌المللی در حوزه لوازم خانگی به یک صادرکننده تبدیل شویم و با توجه به اقدامات انجام شده طی سال‌های اخیر این پتانسیل وجود دارد.

برادران با بیان اینکه مشکل در زمینه تولید لوازم خانگی وجود ندارد، گفت: دغدغه اصلی ما کیفیت و ضمانت و خدمات پس از فروش است.

کیفیت تولیدات لوازم خانگی ارتقا می‌یابد

معاون صنایع عمومی وزارت صمت اظهار داشت: از سال آینده رویکرد معاونت صنایع عمومی وزارت صمت در حوزه لوازم خانگی که تکمیل زنجیره تولید و تامین محصولات لوازم خانگی بود به ارتقا کیفیت تغییر خواهد کرد و در حوزه لوازم خانگی بیشتر به کیفیت، ضمانت و خدمات پس از فروش فکر خواهیم کرد.

محصولات مشابه داخلی را به هیچ وجه وارد نمی‌کنیم

وی درباره واردات لوازم خانگی بیان داشت: در محصولاتی که مشابه داخلی دارد و سطح رضایت مشتری بالا باشد به هیچ وجه واردات نخواهیم داشت، اما در محصولاتی که تولید نداشته باشیم و یا تولیداتمان کفایت نکند و یا رضایت مشتری از نظر قیمت و کیفیت فراهم نشود، از ظرفیت‌های مختلف استفاده خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه برخی از محصولات لوازم خانگی از جمله ماشین ظرف شویی پاسخگوی نیاز داخلی نیست و آیا ممکن است در این محصولات واردات انجام شود گفت: با توجه به پروژه‌هایی که افتتاح خواهیم کرد، نیاز به این بخش نیز تامین می‌شود.

در شیوه فروش شرکت‌های لوازم خانگی نمی‌توانیم مداخله کنیم

برادران در پاسخ به این سوال که چه برخوردی با فروشندگان لوازم خانگی که محصولات خود را به علت کمبود در بازار پیش فروش می‌کنند و به این روش از وضعیت سوء استفاده می‌کنند، صورت می‌گیرد، گفت: ما نمی‌توانیم در حوزه شرکت‌ها دخالت کنیم، پیش فروش لوازم خانگی توسط شرکت‌ها یکی از روش‌های عرضه تولیدکنندگان است.

وی افزود: بنابراین در بازار رقابتی تولید کنندگان می‌توانند از روش‌های مختلف برای عرضه استفاده کنند و با توجه به اینکه این اقدام یک روش فروش و عرضه است و ادامه این روند نیز بستگی به استقبال مشتریان و خریداران دارد، بنابراین ما نمی‌توانیم دخالتی داشته باشیم.

معاون وزیر صمت بیان داشت: هیچ کمبودی در حوزه محصولات لوازم خانگی وجود ندارد و اتفاقا شرکت تولید کننده‌ای که اقدام به پیش فروش کرده است، با توجه به آماری که از موجودی انبار‌ها در دست داریم، انبارهایش مملو از کالا است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: