April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۳۷۹۵
۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
0
موضوع بورس بین الملل در بازار سرمایه مطرح است و مشخصا قرار است که بورس بین الملل در منطقه آزاد کیش راه اندازی شود و تابع شرایط قوانین و مقررات مناطق آزاد باشد تا از معافیت‌های معاملاتی نیز بهره ببرد.
بین المللی کردن بورس در کیش راه اندازی می شود
در بورس بین الملل کالا، اوراق بهادار و ارز‌های مختلف مبادله می‌شود. به عبارتی در این بورس بازار‌های گوناگونی وجود دارد که در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند.

فعالیت‌های این بازار جهانی گسترده است. از خرید و فروش ارز‌های کشور‌های گوناگون برای انجام واریز‌هایی که یک کشور به کشوری دیگر انجام می‌دهد یا خرید و فروش ارز‌های ملی کشور‌ها توسط معامله‌گران، تا خرید و فروش کالا‌های اساسی یا گرانبها و حتی معامله سهام شرکت‌هایی که سهام آن‌ها برای عرضه به عموم به بورس وارد شده است، همه و همه در این بازار بزرگ بین المللی قابل انجام است.

از گوشه اهمیت بازار بین الملل می‌توانیم به این مسئله اشاره کنیم که ممکن است کشور‌ها برای تسویه بدهی تجاری خود به دیگر کشورها، سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها یا حتی دیگر اهداف، نیاز به پرداخت مبالغی با پول رایج کشور دوم را داشته باشند. از طرفی صادرکنندگان و واردکنندگان کالاها، شرکت‌ها و یا اشخاص نیز ممکن است مشابه حالت قبل تمایل به ارسال پول داشته باشند. در بورس بین الملل می‌توان بدون دردسر این تبادلات مالی را بین دو یا چند پول رایج انجام داد.

دامنه معاملات در بازار بورس بین الملل اکثرا رو به رشد است. این پیشرفت قیمتی به ارتقای تجارت بین الملل و محدودیت‌های ارزی که گریبانگیر بسیاری از کشور‌ها است، بستگی دارد. بازار جهانی بورس ۲۴ ساعته است؛ بنابراین نیاز به معامله در زمان خاص ندارد. در این بازار می‌توانید از هر نقطه از دنیا با ابزار‌های آنلاین معاملاتی در پروژه‌های گوناگون کشور‌های مدرن مشارکت نمایید و به این ترتیب در سود یا زیان آن‌ها سهیم باشید.

علی بهشتی روی، کارشناس بازار سرمایه، با اشاره به مطلب فوق گفت: اوایل شهریور ماه بود که دکتر عشقی رئیس سازمان بورس به نقل از شورای عالی بورس خبر داد که مجوز راه اندازی بورس بین الملل صادر شده است و هیئات موسس آن باید تشکیل شود و موسسین می‌تواند فرایند راه اندازی بورس بین الملل را آغاز کنند.

این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: در بورس بین الملل هم کالا‌ها و هم ارز‌ها و هم اوراق بهادار به صورت دلاری معامله می‌شود و این بورس ۲۴ ساعته فعال است.

این تحلیل گر بازار‌های مالی ابراز داشت: بورس بین الملل مزایای زیادی دارد که یکی از آن‌ها نقدینگی بسیار بالای این بازار است، یعنی این که به دلیل افزایش تعداد خریدار و فروشنده در این بازار ۲۴ ساعته، موجب می‌شود که نقدینگی به شدت افزایش یابد و معامله گر هر موقع که اراده کند، می‌تواند نقد شود و به راحتی اقدام به ورود و خروج پول کند.

وی افزود: در دنیا کارگزاران بسیاری در بورس بین الملل فعال هستند که معاملات را در بورس‌های بین الملل جهانی هندل می‌کنند و معامله گر صرفا می‌توانند با یک کاربری و رمز ورود مانند انچه در معاملات آنلاین کشورمان داریم به بازار‌های جهانی وصل شویم.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: ابزار‌های بورس بین الملل بسیار منعطف است و از ضریب اهرمی بسیار بالایی استفاده می‌شود، این ابزار‌ها کارایی معاملات را افزایش می‌دهند، هرچند که ریسک این ابزار هم بسیار بالا است.

وی افزود: افراد بی دانش و بدون تخصص اگر وارد این بازار‌ها شوند امکان این که سرمایه‌های خود را در یک چشم به هم زدن به طور کامل از بین بررند زیاد است.

این تحلیل گر بازار‌های مالی ابراز داشت: به دلیل ۲۴ ساعته بودن بورس بین الملل، این بورس از تمام ریسک‌های سیستماتیک و غیر سیستماتیک اثر می‌پزیرد و ممکن است که نوسانات بسیار بالای و هیجانی نیز داشته باشد و این موضوع به فعالین بازار کمک می‌کند تا همیشه اطلاعات و دانش و اخبار خود را به روز نگه دارند و همیشه به دنبال کسب اطلاعات تازه باشند.

علی بهشتی روی در پایان تاکید کرد: هرچه که اقتصاد محدودتر باشد و در داخل مرز‌ها گیر افتاده باشد، موجب خواهد شد تا آن اقتصاد عقب افتاده‌تر باشد؛ بنابراین فرار از بورس بین الملل برای هیچ اقتصادی خوب نیست و هرچه اقتصاد ایران با اقتصاد‌های دنیا بیشتر در تعامل باشد و از ابزار‌های پیشرفته بین المللی نیز استفاده کند، برای اقتصاد و به خصوص شرکت‌ها بهتر است.
بازار بورس بین المللی به سرمایه‌گذاران از تمام نقاط جغرافیایی امکان حضور و بهره‌مندی از مزیت‌های فعالیت در فضای جهانی را می‌دهد. علاوه بر این، این بازار بین المللی است و قوانین و استاندارد‌های مخصوصی دارد که اعتماد بیشتری را به خود جذب می‌کند. البته ذات بازار‌های مالی سود و ضرر در کنار هم است. پس باید قبل از ورود به بازار دانش کافی تحلیل و انجام معاملات را فرا بگیرید و از مشاوره افراد با تجربه در این حوزه استفاده کنید.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: