کامران ندری در گفتگو با پول نیوز
کد خبر: ۳۸۳۸۴۰
۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳
0
این کارشناس مسائل اقتصادی در ارتباط با ورود بانک‌ها به حوزه سرمایه گذاری‌های اقتصادی از جمله مسکن اظهار داشت: ورود بانک به حوزه‌هایی چون تولید مسکن با ماهیت بانکداری سازکار نیست.
بعد از شروع ساخت مسکن توسط دولت، اخباری مبنی بر سرمایه گذاری برخی نهاد‌ها در این حوزه به گوش رسید. مدتی، اما است مسئله ورود بانک‌ها به حوزه مسکن و مستقلات به موضوعی بدل شده که از آن به عنوان بحران آفرینی جدید بانکی برا اقتصاد ایران یاد می‌شود.

اما آیا واقعا بانک‌ها وارد بازار مسکن شده اند؟ آیا چنین امکانی برای این نهاد‌های مالی و پولی کشور وجود دارد؟ آیا قانونی نیست که بانک‌ها را از مشکل آفرین برای اقتصاد کشور باز دارد؟
 
در همین رابطه «کامران ندری»، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار پول نیوز در ارتباط با ورود بانک‌ها به حوزه سرمایه گذاری‌های اقتصادی از جمله مسکن اظهار داشت: ورود بانک به حوزه‌هایی چون تولید مسکن با ماهیت بانکداری سازکار نیست.

وی ادامه داد: به دلیل این که تعهدات بانک‌ها نقد است و سپرده‌گذاران هر آن ممکن است به بانک‌ها مراجعه کرده و از حساب‌های خود برداشت کنند که اگر بانک‌ها دارایی‌هایی که درجه نقدشوندگی پایینی دارند را در ترازنامه خود نگه‌داری کنند، طبیعتا نمی‌توانند از عهده پرداخت تعهدات خود به سپرده گذار بر بیایند. در بهترین حالت این موضوع باعث می‌شود که بانک‌ها با کسری نقدینگی مواجه شوند و این کسری نقدینگی مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.
 
 
 

ندری با اشاره به مشکلات مربوط به کسری تنقدینگی گفت: اگر بانک‌ها نتوانند این کسری نقدینگی در بازار بین بانکی را جبران کنند، مجبور به اضافه برداشت از بانک مرکزی می‌شوند. این اضافه برداشت طبعاتی دارد که مهم‌ترین آن تورمی است که در اقتصاد به وجود می‌آید.

وی همچنین ادامه داده و افزود: به این دلیل است که معمولا مقام ناظر بر بانک‌ها محدودیت‌هایی را برای سرمایه گذاری بانک‌ها در بخش مسکن ایجاد می‌کنند. این مقررات در کشور ما نیز وجود دارد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: بانک‌ها بیش از یک محدوده‌ای نمی‌توانند سرمایه گذاری کنند؛ که اگر چنین تخلف و سرمایه گذاری را انجام دهند، ناظر رسیدگی کرده و بانک‎‌های متخاف را به هیئت انتظامی معرفی خواهد کرد. پس این سرمایه گذاری تا حدی در مستقلات مجاز است.

ندری در پاسخ به این سوال که اگر بانک‌ها به همان مقدار تعیین شده وارد بازار شوند به اقتصاد کشور کمک خواهند کرد یا خیر، افزود: بله، کمک خواهند کرد. بانک‌ها اگر حتی خود به صورت مستقیم هم وارد این موضوع نشوند. می‌توانند در تامین مالی بخش مسکن و کسانی که می‌خواهند در بخش مکسن و مستقلات حضور فعال داشته باشند، موثر باشند. به طور مثال وام می‌دهند تسهیلات می‌دهند و ...

وی ادامه داد: بانک‌ها با این کار می‌توانند موجب رونق این بخش شوند. بنا بر این نقش بانک‌ها در تامین مالی مسکن و مستقلات چه در ساخت و چه در خرید بسیار مهم است. این که گفته می‌شود مستقیما نباید وارد مسکن و مستقلات شوند صرفا به دلیل درجه نقدشوندگی پایین است که با تعهدات بانک‌ها به سپرده گذاران سازگار نیست و باعث ایجاد تورم می‌شود.
 
خبرنگار: مجتبی بیگلری
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: