یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با پول نیوز
کد خبر: ۳۸۳۸۴۵
۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۹
0
سید حمیدرضا میرمعینی در ارتباط با این که اگر مذاکرات به نتیجه نرسد نوسانات ادامه دار خواهد بود گفت: ما در طول این دو سال اخیر که شاهد افت بازار بودیم غالب‌ترین وجهی که وجود داشت، بحث احیای دوباره برجام بود.
توافق نشود نوسانات بورس ادامه دار خواهد بود
ادامه روند سینوسی بازار سرمایه این هفته نیز این بازار روند پر نوسان خود را ادامه داد. این بازار هفته را با روند نزولی آغاز و امروز (یکشنبه ۱۳ شهریور) به ۷ واحد رشد به روند دو ساله اخیر خود ادامه داد.

در این میان برخی با مطرح کردن نشانه‌هایی، چون اگر بازار هفته را با روند سقوطی و نزولی شروع کند در پایان با روند صعوی به اتمام خواهد رسید و یا بالعکس اخبار متشنجی را منتشر می‌کردند.

در همین رابطه «سید حمیدرضا میرمعینی»، در گفتگو با پول نیوز با پاسخ به این شایعه اظهار داشت: صعود و سقوط بورس ارتباطی به ابتدای هفته یا انتهای هفته ندارد و با شرایط روز و اخبار روز معملات خود را شروع و به پایان می‌رساند.

وی افزود: بازار سرمایه آن چنان ربطی به تاریخ و زمان ندارد. البته ارتباط و اثر فصلی مثل ژانویه و نوروز و یا زمان انتشار گزارشات در تحقیقات علمی داریم. اما این که این نوسانات اخیر را به شروع هفته یا آخر هفته ربط بدهیم، درست نیست.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بازار با اخبار و اتفاقاتی که رخ می‌دهد واکنش مثبت یا منفی دارد. مهم‌ترین و اولین اخبار و آماری که تاثیر بر روند بازار تاثیر دارد اخبار سیاسی و بحث برجام است. کیفیت اخبار و نقل قول‌های رد و بدل شده و منتشر شده در رسانه‌ها بیشترین تاثیر را در روند بازار دارد.

 
 
میرمعینی گفت: دومین عاملی که در روند بازار تاثیر دارد، سیاست‌گذاری اقتصادی دولت است. از بحث واردات و نرخ بهره بانکی تا تامین کسری بودجه و ارزی و تورمی همه مواردی است که بر روند بازار تاثیر مثبت یا منفی خود را می‌گذارد.

وی ادامه داد: اما عامل غالب بر روی بازار همان موضوع توافق هسته‌ای یا برجام است. این نوسانات ادامه‌دار بازار نیز عمدتا به حالت خوش بینی یا بدبینی و یا حالت خنثایی است که نسبت اتفاقات نشان می‌دهد.

میرمعینی با طبیعی دانستن روند بازار تصریح کرد: بنابراین، اتفاقات و نوسانات بازار کاملا طبیعی است و اگر مذاکرات به نتیجه برسد (که عامل غالب است) بازار برای تحلیل‌ها و عامل تعیین‌کننده جهت خود به سراغ عوامل دیگری خواهد رفت. این عامل می‌تواند سیاست‌گذاری‌های دولت یا بازار‌های جهانی و یا رویکرد خود سازمان بورس که جزء عوامل اصلی بازاراند، باشد.

این کارشناس بازار سرمایه و اوراق بهادار در ارتباط با این که اگر توافق به درازا بی‌انجامد و نتیجه به زودی حاصل نشود، تکلیف بازار چیست؟ خاطرنشان کرد: ما در طول این دو سال اخیر که شاهد افت بازار بودیم غالب‌ترین وجهی که وجود داشت، بحث احیای دوباره برجام بود.

وی افزود: در دولت جدید هم علاوه بر این که توافق هسته‌ای نقش پررنگی داشت، سیاست‌گذاری‌های این دولت غلبه زیادی بر روی بازار سرمایه داشت، اما در صورتی که توافق برجام بلاتکلیف بماند (که این انتظار نیز می‌رود) بازار تحول خاصی نخواهد داشت و به همین نوسانات گاه و بیگاه خود ادامه خواهد داد.

خبرنگار: مجتبی بیگلری
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: