April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
سارا فلاح در گفتگو با پول نیوز
کد خبر: ۳۸۳۹۱۸
۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۲
0
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به چشم براهی بورس برای حصول توافق گفت: ا توافق به طور صددرصد بازار رو به رشد خواهد شد. اکنون بازار سرمایه نسبت به بازار‌های موازی، پایین‌تر است.
بازار سرمایه برجام را چشم به راه است
بورس ایران ترک عادت نکرد و به بازی با اعصاب سهامداران ادامه داد. بازی الاکنگی که بورس در پیش گرفته کلاف سردرگمی است که فقط بلد است گره کور را کور‌تر کند.

«سارا فلاح»، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار پول نیوز در رابطه با جز و مد‌های پی در پی بورس گفت: به دلیل ابهامات خصوصا در ماجرای برجام که به تازگی کمی پررنگ‌تر هم شده است؛ پول‌هایی که پارک شدند ترجیح می‌دهند فعلا وارد بازار نشوند و چند ماه دیگر نیز انتظار خود را ادامه داده و چشم به راه توافق هسته‌ای بنشینند.

وی ادامه داد و افزود: در نتیجه پول‌های موجود در داخل بازار عملا دست به دست می‌شود و قدرت خرید و تکان دادن سهم‌های بزرگ را ندارد. پس طبیعی است که حرکت خاصی در شاخص کل دیده نمی‌شود.

فلاح خاطرنشان کرد: در شاخص هم وزن نیز شاهده انتقال پول از یک صنعت به صنعت دیگر هستیم و سهم‌هایی که بیشتر بنیادی هستند بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. بازار از این معاملات و از این سهم‌ها نیز انتظار سود‌های کلان ندارد. در حد ۱۰ الی ۱۵ درصد سود‌های کسب شده که صاحبان سود آن را معمولا فروخته و از بازار خارج می‌شوند. به این دلیل ما شاهد نوسان در بازار سرمایه هستیم.

وی ادامه داد: متاسفانه در میان مدت روند غالب نزول هست و اگر اتفاقی در مذاکرات نیفتد و خبر مثبتی به بازار نرسد، احتمالا کف پایین‌تری را در شاخص خواهیم داشت.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که با حصول توافق بازار چه رفتاری خواهد داشت؛ تصریح کرد: با توافق به طور صددرصد بازار رو به رشد خواهد شد. اکنون بازار سرمایه نسبت به بازار‌های موازی، پایین‌تر است. یعنی بازدهی کمتری داشته و عقب‌تر است؛ بنابراین طبیعی است که بعد از توافق اقبال پول‌های هوشمند به سمت بازار سرمایه روانه شود.
 
 
 

وی تاکید کرد: در این صورت وضعیت کلی اقتصاد بهتر خواهد شد. صنایع می‌توانند صادرات بهتر و بیشتری داشته باشند. مراودات مالی با هزینه کمتری صورت می‌پذیرد. از طرف دیگر نیز با رفع تحریم‌ها و ورود ارز به کشور دست دولت برای کار‌های زیر ساختی و مسکن و جاده‌سازی و ... که می‌تواند برای گروه‌ها مختلف بورسی خوب باشد، باز است.

فلاح با اشاره به این که برخی نگران تاثیر منفی نرخ دلار آزاد در صورت توافق بر روی بازار سرمایه‌اند اظهار داشت: به نظر نمی‌رسد که دلار آزاد نزول قیمت فاحشی داشته باشد. از طرفی هم بازار ما با دلار نیمایی کار می‌کند پس کاهش نرخ دلار آزاد نمی‌تواند بر روی بازار آزاد اثر زیادی بگذارد.
وی با امیدواری به توافق هسته‌ای گفت:در صورتی که توافق انجام شود باید منتظر حرکت‌های مثبتی در تمامی صنایع بورسی باشیم.


فلاح در ارتباط با تشکیل بورس بین الملل نیز خاطر نشان کرد: بورس بین الملل می‌تواند سرمایه را به کشور برگرداند. این در صورتی است که زیر ساخت‌ها فراهم باشد و بتوانیم به اندازه استاندارد‌های جهانی چنین بورسی را راه اندازی کنیم، مسلما سرمایه گذار‌هایی به سمت کشور می‌آیند که هرکدام می‌تواند برای شرکت‌ها و بازار سرمایه بسیار مفید باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا زیر ساخت تشکیل این بورس وجود دارد یا خیر تاکید کرد: خیر، اما درصدد هستند که زیر ساخت‌ها رعایت شود. در بورس خودمان نیز وقتی معاملات هیجانی‌تر‌می‌شود و ارزش معاملات بالا می‌رود، مشکل هسته معاملات داریم که هنگ می‌کند؛ بنابراین شاید زیر ساخت لازم و قوانین لازم را برای این کار نداریم، اما رو به پیشرفتیم در عین حال این که از استاندارد‌های جهانی فاصله داریم.

خبرنگار: مجتبی بیگلری
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: