۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
دانشمندان موفق به ساخت دستگاهی شده اند که می‌تواند ۶ گرم اکسیژن در ساعت تولید کند.
آیا دانشمندان در مریخ اکسیژن تولید کرده اند؟
مریخ نورد استقامت ناسا بسیاری را شگفت زده کرده است و پس از تبدیل دی اکسید کربن مریخ به اکسیژن در هفت زمان مختلف، امید جدیدی را به دانشمندان برای سفر فضایی داده است.

به گزارش geo، دانشمندان مؤسسه فناوری ماساچوست در مجله Science Advances اعلام کردند که آزمایش استفاده از منابع اکسیژن مریخ یا MOXIE توانسته است به اندازه یک درخت به اندازه متوسط ​​اکسیژن سنتز کند.

جفری هافمن، معاون پژوهشگر MOXIE، گفت که مأموریت‌های انسانی در مریخ امکان‌پذیر خواهند بود اگر چیز‌هایی از زمین مانند رایانه‌ها، لباس‌های فضایی و زیستگاه‌ها به آنجا برده شوند. MOXIE برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ توسط MIT توسعه یافت. قبلاً این دستگاه، دستگاه کوچکی بود که بر روی مریخ نورد ناسا نصب شده بود که سرانجام در سال ۲۰۲۱ بر روی مریخ فرود آمد.

این دستگاه از فرآیند الکترولیز برای جدا کردن اکسیژن از مولکول‌های دی اکسید کربن استفاده می‌کند و یون‌های اکسیژن جدا شده برای ساخت مولکول‌های اکسیژن ترکیب می‌شوند. خوشبختانه مریخ مملو از دی اکسید کربن است و می‌توان اکسیژن زیادی برای حفظ زندگی انسان تولید کرد. باید اشاره کرد MOXIE می‌تواند ۶ گرم اکسیژن در ساعت تولید کند.