کد خبر: ۳۸۳۹۴۳
۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۱
0
این کارشناس اقتصادی با اشاره به عدم پرداخت تسهیلات به دلیل خلق پول گفت: بانکی حاضر است تسهیلات بدون ضامن و تسهیلات آسان به مردم و به بخش‌های تولیدی بدهد که بنگاه داری حداقلی داشته باشد. پرداخت ۱۲۰ هزار فقره وام بدون ضامن نشان‌دهنده نبود و یا عدد پایین فساد بنگاه داری است.
۱۲۰ هزار فقره تسهیلات یعنی بانک صادرات فساد بنگاه داری ندارد
«محمد طاهر رحیمی»، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار پول نیوز در ارتباط با عدم پرداخت تسهیلات از سوی برخی بانک‌ها اظهار داشت: باید ابتدا به یک نکته دقت کنیم و آن این که هر بانکی به ازای هر یک ریال تسهیلاتی که اعطا می‌کند (از هر نوع تسهیلات ممکن که باشد) در حال خلق یک ریال پول است. بانک به شرطی می‌تواند تسهیلات را ارائه کند که در آن بانک و یا در بانک‌های دیگر تبدیل به سپرده می‌شود.

وی ادامه داد: پس ریال ما که از کشور خارج نمی‌شود، اگر هم خارج شود دوباره و به ناچار به داخل باز می‎‌گردد. چرا که ارز جهانی و یا جهان روا نیست. پس این تسهیلات ما عمدتا و یا به طور کامل تبدیل به سپرده می‌شود.

وی با اشاره به قوانین موجود خاطرنشان کرد: بانک‌ها برای سپرده‌های خود هر هفته باید به بانک مرکزی مراجعه کرده و ذخایر متناسب با این سپرده‌ها را با بانک مرکزی تسویه کنند. یعنی اگر نرخ ذخایر قانونی را ۱۰ درصد در نظر بگیرید، بانک در زمان تسویه با بانک مرکزی به هر ۱۰۰ واحد ۱۰ واحد (چون نرخ ذخایر قانونی ۱۰ واحد است) پایه پولی در نزد بانک مرکزی قفل می‌کند.

رحیمی افزود: به دلیل سپرده به ازای هر یک ریال یک دهم ریال ذخیره باید با بانک مرکزی تسویه شود. یعنی بانک باید پایه پولی کافی داشته باشد و آن را نزد بانک مرکزی قفل کند.

وی با اشاره به تبعیض در پرداخت تسهیلات تصریح کرد: در موضوع وام‌های بدون ضامن بانکی که وام نمی‌دهد اطلاع دارد که ذخایر آن با اعطای وام نزد بانک مرکزی بیشتر و بیشتر قفل می‌شود؛ لذا به دلیل این که قدرت خلق پول و خلق نقدینگی آن بانک کاهش پیدا می‌کند پس به اشخاص و نهاد‌هایی که خود بانک علاقه به اعطای وام به آن‌ها دارد امکان اعطای وام وجود خواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این که بانک صادرات ایران ۱۲۰ هزار فقره تسهیلات بدون ضامن پرداخت کرده است، تاکید کرد: بانکی حاضر است تسهیلات بدون ضامن و کلا تسهیلات آسان به مردم، فعالان اقتصادی و به بخش‌های تولیدی بدهد که بنگاه داری حداقلی داشته باشد. پرداخت ۱۲۰ هزار فقره وام بدون ضامن نشان‌دهنده نبود فساد بنگاه داری است.
 
وی ادامه داد: هر بانکی که بنگاه داری داشته باشد به شدت در مقابل اعطای تسهیلات مقاومت می‌کند. بانک بنگاه دار اگر وام بدهد ذخایر خود را از دست خواهد داد و نمی‌تواند به آن اشخاص و اماکنی که خود دوس دارد تسهیلات بدهد.

خبرنگار: مجتبی بیگلری
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: