April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۳۹۹۷
۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
0
یک کارشناس اقتصادی با اشاره به این که ما مشکل فنی و زیر ساختی قبول مسافر نداریم گفت: اگر فرض کنیم که ایران کشتی مسافری ندارد (که دارد) آیا کشتی خارجی با مسافران زن و مرد و طرز پوشش خاص می‌توانند در بنادر ما پهلو بگیرند؟ پاسخ این سوال قطعا خیر است. پس مشکل در تردد دریایی یا گردشگری دریایی ما نیست. مشکل موضوع دیگری است.
گردشگر خارجی با شلوارک به کدام نقطه از ایران می‌تواند سفر کند؟
کمتر از سه ماه تا آغاز نزدیک‌ترین جام‌جهانی ممکن به ایران باقی مانده است و حساسیت‌های غیرفوتبالی این رویداد عظیم ورزشی که هر چهار سال یک بار اتفاق می‌افتد بیش از حساسیت‌های ورزشی و فوتبالی آن است.«سید علی حسینی» رئیس کمیسیون حمل‌ونقل لجستیک اتاق بازرگانی کشور در گفتگویی با انتقاد از برخی مشکلات در جذب گردشگر از طریق دریا و تردد‌های دریایی خاطرنشان کرد: اساسا در کشورمان برنامه‌ای برای گردشگری دریایی نداریم و نه در دریای خزر، نه در خلیج فارس و نه عمان علی‌رغم پتانسل‌های بی‌نظیر این مناطق، گردشگری تعریف نشده از این رو زیرساخت‌های گردشگری و پذیرش مسافران را هم در اختیار نداریم.

وی با بیان این که از آن‌جایی که برنامه کلی گردشگری به ویژه گردشگری دریایی در کشورمان تعریف نشده بنابراین زیرساختی برای استفاه از فرصت‌هایی مانند جام‌جهانی نداریم، ادامه داد: بنادر گردشگری بسیار کوچکی در مناطقی مانند کیش وجود دارد، اما فعالیت شناور‌های کوچک دراین مناطق در حد گشت دریایی است.

رییس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی درباره ادعای برخی از مسئولان برای راه‌اندازی کشتی‌های کروز بین ایران و قطر در ایام جام جهانی گفت: کشتی‌های کروز در اسکله‌های مخصوص با آبخور بالا می‌توانند پهلو بگیرند و این کشتی‌های کروز عمدتا در دریای مدیترانه فعال هستند و در واقع یک شهربندری محسوب می‌شود و امکان پذیرش حدود ۴ هزار مسافر دارند از این رو این شهر روی آب در هر بندری پهلو بگیرد، اقتصاد آن شهر بندری تغییر می‌کند.

در همین رابطه «هادی حق‌شناس»، در گفتگو با خبرنگار پول نیوز با اشاره به مشکلات حوزه دریایی اظهار داشت: ما مشکل پهلو گرفتن کشتی‌های سنگین مثل کروز را در بنادر خودمان نداریم. کشتی‌های کروز در سال‌های گذشته در بنادر ما پهلو گرفته‌اند. در بندرعباس و بوشهر ما روزانه کشتی‌هایی به مراتب بزرگ‌تر از کشتی کروز در حال پهلوگیری هستند. اما در مورد گردشگری و خصوصا گردشگری دریایی مشکلات و موانع به هیچ عنوان فنی نیست. وقتی کشتی تجاری رفت و آمد دارد، مشکلی برای کشتی مسافری از باب فنی وجود نخواهد داشت.

وی ادامه داد و افزود: کشور ما در جابجایی مسافر یا کشتی‌های مسافری خارجی مثل کروز که هیچ مشکلی ندارد که نتوانند وارد آب‌های ایران و بنادر ما شوند. مشکل تردد کشتی نیست و در یک جمله «مشکل در پس از تردد است». کشتی کروز در بوشهر، قشم یا کیش پهلو گرفت، گردشگر جام‎‌جهانی بعد از پیاده شدن در خاک ایران کجا باید برود؟

حق‌شناس تصریح کرد: مسافران با چه طرز لباس و شکل و شمایلی به ایران می‌آیند؟ کسانی که برای دیدن مسابقات جام‌جهانی از آن طرف دنیا به قطر آمده‌اند اساسا این مدل اشخاص چه مدل رفتاری و فرهنگی دارند؟ نوع تفریحات این‌ها به چه شکل است؟ آیا آن‌ها آمده‌اند که مثل یک مهمانی رسمی با کت و شلوار و کراوات حضور داشته باشند؟ یا برای تفرح با تیشرت و شلوارک حاضر خواهند بود؟

وی افزود: با چنین شرایطی آیا می‌توانند وارد ایران شده و در شهر‌های ما تردد کنند؟ پاسخ قطعا خیر است. پاسخ تمامی سوالات در همین پاسخ است.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر فرض کنیم که ایران کشتی مسافری ندارد (که دارد) آیا کشتی خارجی با مسافران زن و مرد و طرز پوشش خاص می‌توانند در بنادر ما پهلو بگیرند؟ پاسخ این سوال نیز قطعا خیر است. پس مشکل در تردد دریایی یا گردشگری دریایی ما نیست. مشکل موضوع دیگری است.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: آن شخصی که چند صد و شاید چند هزار دلار خرج کرده است که فوتبال ببیند قطعا می‌تواند همین اندازه خرج کند تا در هتل‌های بسیار خوب و مجلل به تفریح و استراحت خود بپردازد و در هتل‌های ما راحت نیست.

وی در ارتباط با این که راه حل چیست و چه باید کرد، گفت: ما چارچوب‌هایی برای خودمان داریم که این چارچوب‌ها برای ما ارزش است و برای دیگران نیست. ما می‌گوییم شما ارزش‎‌های ما را حفظ کنید و آن‌ها نیز نمی‌توانند. پس موضوع ورود مسافران به این شکل منتفی است. راه حلی نیز غیر از راعیت ارزش‌ها به نطر نمی‌رسد مگر تعدادی که به ارزش‌های ما احترام می‌گذارند و به راحتی وارد ایران می‌شوند.
 
حق شناس در پاسخ به این که رئیس کمیسیون حمل‌ونقل لجستیک اتاق بازرگانی کشور مدعی عدم مجوز پهلوگیری کشتی‌های ایرانی در کشور قطر به دلیل مسائلی، چون تحریم شده بودند نیز گفت: در برخی از زمان‌ها و در برخی موارد ممکن است تردد کشتی‌ها به برخی کشور‌ها محدود شود چه کشور ما به کشور قطر و چه بالعکس. تردد‌ها هم معمولا به تمامی بنادر مقصد از تمامی بنادر مبدا است.

وی افزود: محدودیت‌ها معمولا به طور موقت است و رفع می‌شود علی الخصوص که ایران با قطر روابط حسنه و نزدیکی دارد. ما با تمام کشور‌هایی که مرز دریایی داریم مراودات زیادی از جمله صادرات و واردات از طریق دریا داریم و اگر محدودیتی اعمال می‌شود، موقت است.

خبرنگار: مجتبی بیگلری
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: