April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۴۰۱۴
۱۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۰
0
اخیرا یکی از دانشمندان ایرانی حمامی را اختراع کرده که در مصرف انرژی هشتاد درصد صرفه جویی می‌کند.
حمامی با امکان دوش گرفتن نامحدود فقط با ۵ لیتر آب!
حمام آینده، پروژه‌ای که با استفاده از سیستم تصفیه کننده و تکنولوژی پیشرفته، آب را همزمان با شست و شو بازیافت می‌کند.

حمام آینده دقیقا مانند حمام‌های فضا، در سیستم مداربسته کار می‌کند؛ آب داغ از بالا به سمت لوله راه پیدا می‌کند و همزمان آب آشامیدنی استاندارد را تصفیه کرده سپس به پمپ حمام بازگردانده می‌شود. با این اختراع هنگام دوش گرفتن بیش از نود درصد در استفاده از آب و هشتاد درصد در انرژی صرفه جویی و آب نیز تمیزتر می‌شود.

مهرداد محجوبی طراح این حمام گفت: "به وسیله سیستم دوش من، که دائما در حال بازیافت آب است، برای یک حمام ده دقیقه‌ای شما فقط پنج لیتر آب مصرف می‌کنید، این درحالی است که با یک دوش معمولی صد و پنجاه لیتر، حدود ۳۰ برابر آب مصرف می‌شود، که موجب صرفه جویی قابل توجهی است".

به استناد تحقیقات انجام شده توسط شرکت سیستم‌های چرخشی، این صرفه جویی سالانه با حداقل هزاریورو صرفه جویی در قبض‌های انرژی برابر است.

مهرداد محجوبی این پروژه را زمانی که در رشته طراحی صنعتی در دانشگاه ” لوند ” سوئد مشغول به تحصیل بود ارائه کرد. ایده کلی او از یک همکاری در پروژه‌ای با مرکز فضایی جانسون شکل گرفت که به نظر می‌آید موجب طراحی مفاهیمی شده است که می‌توانند به صورت بالقوه به اعزام‌های فضایی کمک کنند.

به استناد آژانس محافظت محیط آمریکا، ۲/۱ تریلیون گالن آب هرسال فقط برای دوش گرفتن در آمریکا مصرف می‌شود. این درحالی است که متاسفانه در سراسر دنیا بیش از سه برابر جمعیت کشور‌ها کمبود دسترسی به آب تمیز وجود دارد.

طرح اولیه دوشی که در مصرف آب صرفه جویی کند به هیچ وجه تازه نیست، اما وقتی گروه بلوپرینت سی ان ان در دفتر مهرداد محجوبی در جنوب سوئد با او ملاقات کردند، او دلیل موفقیت این پروژه را، که آن را از دیگر پروژه‌های مشابهش متمایز می‌سازد، آن دانست که نه تنها استفاده از این دوش به آسایش مصرف کننده لطمه‌ای نمی‌زند بلکه فشار آب این دوش از متوسط فشار آب دیگر دوش‌ها بیشتر است به اضافه اینکه جریان آب در این دوش برخلاف دیگر دوش‌ها پایدار است.

مهرداد محجوبی اظهار کرد: همه باید تا حد امکان به پایداری انرژی کمک کنند، اما مسلما این دوش‌ها برای کسانی که در مناطقی که با کمبود آب مواجه است زندگی می‌کنند سودمندتر است. قدم بعدی من این است که این اختراع را برای استفاده همگان آماده کنم، نه فقط به دلیل صرفه جویی در آب، بلکه هدف اصلی این است که هوشیارانه از منابع موجود در کره زمین استفاده کنیم.

مهرداد محجوبی، طراح صنعتی جوان و فارغ‌التحصیل از دانشگاه صنعتی «لوند» در جنوب سوئد که تنها ۲۶ سال سن دارد موفق به اختراع یک تکنولوژی انقلابی شده است که آب دوش مصرفی را به صورت آن واحد مود تصفیه قرار می‌دهد به صورتی که می‌توان تنها با ۵ لیتر آب به صورت نامحدود دوش گرفت.

با استفاده از اختراع این جوان ایرانی، میزان آب مورد استفاده در هر دوش از ۷۵ لیتر به ۵ لیتر کاهش داده می‌شود که به منزله انقلابی در صرفه‌جویی آب و انرژی محسوب می‌شود.

با استفاده از اختراع این جوان ایرانی، علاوه بر صرفه‌جویی شگفت‌انگیز در مصرف آب، میزان قابل توجهی انرژی (۸۰ %) نیز صرفه‌جویی می‌شود، چرا که آب گرمی که در دوش مورد استفاده قرار می‌گیرد و وارد سوراخ فاضلاب می‌شود با استفاده از اختراع این مخترع در آن واحد مورد تصفیه مجدد قرار می‌گیرد و در حالی که کماکان گرم است به دوش منتقل شده و قابل استفاده مجدد می‌شود. تکنیک تصفیه این اختراع به حدی سریع است که آب مصرف‌شده پس از تصفیه کماکان گرم است. هم‌چنین فشار آب این دوش به واسطه پمپی که در سیستم تعبیه شده است از یک دوش معمولی هم قوی‌تر و یک‌نواخت‌تر است.

بخش اقتصادی روزنامه سوئدی معتبر «سونسکا داگبلادت» می‌نویسد که سرمایه‌گذاران سوئدی جهت مشارکت در ایده این جوان ایرانی که گمان زده می‌شود با توجه به بحران آب موجود در جهان تبدیل به یک ماشین سودآوری کلان می‌شود در مقابل شرکت تازه تاسیس وی تحت عنوان «اوربیتال سیستمز» صف کشیده‌اند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: