April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۴۱۰۰
۱۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
0
وزارت ارتباطات و سازمان فضایی برای دسترسی آسان زائرین اربعین حسینی به اینترنت و فضای مجازی برنامه‌های مختلفی را اجرایی کردند.
نیاز‌های اینترنتی و ارتباطی مهم برای زائرین اربعین حسینی
بی تردید دستیابی به یک مجموعه ارتباطی فراگیر در سطح ملی و بین المللی نیاز به تدوین محور‌های استراتژیک وعوامل اجرایی توانمند دارد که واحد‌های روابط عمومی سازمان‌ها در کشور در جهت افزایش رضایتمندی مخاطبان خود باید هر چه زودتر به برنامه ریزی در آن زمینه بپردازد چرا که نه تنها سطح رقابت و سرعت در پهنه رقابت‌های سازمانی محلی و ملی به شدت بالا رفته است، برای برقراری ارتباطی پایدار و بدون اختلال ایجاد زیرساخت‌های مخابراتی ضروری است و از همین رو دولت‌ها در سراسر دنیا سالانه بخش قابل توجهی از بودجه کشور خود را به توسعه شبکه‌های ارتباطی اختصاص می‌دهند.

اکنون نیز در آستانه اربعین حسینی و حضور میلیونی زائرین ایرانی در این مراسم بزرگ هستیم و یکی از مهمترین نیاز‌های زائران اربعین دسترسی به سرویس‌های شبکه ارتباطات از قبیل امکان برقراری تماس صوتی و تصویری و ارسال پیام به ایران و سایر نقاط جهان است. اگرچه در چند سال گذشته وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان متولی توسعه خدمات ارتباطی در کشور کوشیده است در ایام اربعین حسینی سرویس‌های اینترنت رایگان در ایران و عراق به زائران ارائه دهد، اما به دلیل عدم آمادگی زیرساخت‌ها، زائران برای تماس با خانواده خود در ایران با مشکلاتی روبه‌رو بوده‌اند.

زیرساخت‌های ارتباطی در نقاط مرزی مشترک ایران و عراق به دلیل فرسودگی و نداشتن قابلیت ارائه خدمات به جمعیت انبوه زائران اربعین نیازمند به‌روزسانی دائمی است و در همین راستا وزارت ارتباطات و شرکت‌های تابع این وزاتخانه با همراهی اپراتور‌های سیار و ثابت با راه‌اندازی امکانات ارتباطی جایگزین می‌کوشند کیفیت ارائه سرویس‌های اینترنت به مردم را در حد مطلوب حفظ کنند. در اربعین سال جاری بیش از ۵ میلیون نفر از ایران در این سفر معنوی حضور پیدا می‌کنند و اینترنت رایگان از مهمترین نیاز‌های تمامی این زائرین محسوب می‌شود.

بر همین اساس وزارت ارتباطات با همراهی سایر دستگاه‌ها و شرکت‌های وابسته تلاش بر ارائه خدمات متفاوت برای زائرین حسینی کرده و در ادامه به بخشی از این خدمات اشاره خواهیم کرد.

بر اساس اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، شرکت ارتباطات زیرساخت، سازمان فناوری اطلاعات ایران، سازمان فضایی ایران و شرکت ملی پست تمامی امکانات و ظرفیت‌های خود را به منظور تسهیل سفر اربعین برای زائران ایرانی به‌کار گرفته‌اند.

در همین رابطه عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از راه‌اندازی شبکه فیبر نوری در مسیر شهر‌های نجف تا کربلا خبر داده بود، ولی به دلیل گستردگی این پروژه و نیاز به زمان بیشتر برای راه‌اندازی کامل آن زارع‌پور بیان کرد: شبکه فیبر نوری نجف تا کربلا سال آینده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

با وجود عدم امکان بهره‌برداری از شبکه فیبر نوری مشترک ایران و عراق در فاصله شهر‌های نجف اشرف تا کربلای معلی ضمن هماهنگی صورت گرفته بین سازمان تنظیم مقررات ایران و رگولاتوری عراق اینترنت وای‌فای رایگان به زائران ارائه می‌شود.

مجید حقی، معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری جمهوری اسلامی ایران در مورد ارائه سرویس‌های ارتباطی رایگان به کاربران عنوان کرده است: ۵۰ نقطه اتصال به وای‌فای (wifi) رایگان توسط اپراتور ITPC عراق در طول مسیر پیاده‌روی اربعین برای زائران ایرانی راه‌اندازی شده است.

وزیر ارتباطات در خصوص تأمین پایداری خدمات شبکه‌های ارتباطی در نواحی مرزی مشترک ایران و عراق عنوان کرده است: آنتن‌دهی شبکه ارتباطات همراه در طول مسیر‌های مورد تردد زائران و همچنین در نقاط مرزی با استفاده از تقویت کننده‌های سیار تقویت می‌شود. پیش‌بینی شده است در مرز پرتردد مهران نیز بالن سازمان فضایی مستقر شود و اینترنت به صورت رایگان در اختیار مردم قرار گیرد. با این وجود همچنان توصیه می‌کنیم مردم از سیم‌کارت‌های عراقی استفاده کنند تا مجبور به پرداخت هزینه رومینگ نشوند.

محمدرضا بیدخام، مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل این شرکت درباره سرویس‌های مخابراتی ویژه اربعین اظهار کرد: این اپراتور امسال تمهیدات ویژه‌ای برای پایداری ارتباطات مسیر‌های منتهی به پایانه‌های چذابه، شلمچه و مهران و خسروی در استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه اندیشیده است.

زارع پور گفت: امسال برای اولین بار شرکت‌های فناوری اطلاعات کشور آستین بالا زده اند و یک «بسته فناورانه» برای «تسهیل سفر و ارائه خدمت» به زائرین آقا اباعبدلله الحسین علیه السلام در ایام اربعین ارائه کرده اند. مهمترین امکاناتی که توسط اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های داخلی برای زائرین عزیز فراهم شده است معرفی شده اند که برخی از آن‌ها عبارتند از: اشتراک وسیله نقلیه تا مرزها، تعیین موقعیت بدون نیاز به اینترنت، خدمات برخط پزشکی، تماس صوتی رایگان از پیام رسان‌های داخلی منتخب به تلفن‌های ثابت و سیار کشور، ساماندهی خدام و خدمت گیرندگان، نمایش اطلاعات مراکز خدماتی و موکب‌ها و خدمات آن‌ها روی نقشه، خدمات مسیریابی در کشور عراق و چند مورد دیگر که اطلاعات تکمیلی آن در سایت arbaeen.ito.gov.ir قابل مشاهد است.

وزیر ارتباطات ادامه داد: همکارانم در بخش‌های مختلف وزارتخانه و اپراتور‌های تلفن همراه هم تلاش‌های مختلفی را برای ارتقا زیرساخت‌های ارتباطی به عمل آورده اند که مهمترین آن‌ها عبارت است از ارتقاء و بهبود کیفیت ارتباطات در مرز‌های غرب و جنوب غربی از طریق استقرار حداقل ۳۰ سایت سیار، تامین اینترنت رایگان از مسیر کربلا تا نجف در حداقل ۱۱ موکب با همکاری اپراتور‌های عراقی، تامین اینترنت رایگان در ورودی سه شهر در مسیر مهران تا نجف با همکاری اپراتور عراقی، استقرار بالن سازمان فضایی در شهر مهران برای ارائه اینترنت رایگان به زائرین.

دکتر حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران در همین رابطه گفت: درباره اربعین سرویسی که از سوی سازمان فضایی به زوار ارائه می‌شود خدمات اینترنتی توسط بالن فضایی است که در مرز مهران طی روز‌های آتی مستقر می‌شود.

او ادامه داد: ما در سال‌های گذشته نیز این تجربه را داشتیم، اما با توجه به اینکه وقتی جمعیت زیاد می‌شود به هر صورت امکان اشباع و تجربه ارتباط نامناسب وجود دارد، در سال‌های گذشته این سرویس با اشکالات فنی همراه بود. امسال سعی کردیم این اشکالات فنی را برطرف کنیم و خدمات به صورت بدون قطعی و با کیفیت بالاتری ارائه شود.

در اربعین ۱۴۰۱ دو اپراتور بزرگ ارتباطات سیار برای تسهیل خدمات ارتباطی این سفر معنوی سرویس‌های ویژه‌ای را در نظر گرفته‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به کاهش ۷۵ درصدی تعرفه اتصال به اینترنت و تماس و ارسال پیامک و همچنین معرفی بسته‌های اقتصادی مخصوص اربعین حسینی اشاره کرد. هر دو اپراتور بزرگ ارتباطات سیار در ایران کد‌های دستوری مخصوصی را برای فعال‌سازی بسته اینترنت رومینگ ویژه ایام اربعین معرفی کرده‌اند.

البته کارشناسان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به زائران توصیه می‌کنند برای کاهش هزینه استفاده از شبکه ارتباطات در مدت حضور در کشور عراق از سیم‌کارت‌های عراقی استفاده کنند؛ زیرا این خدمات این سیم‌کارت‌ها مشمول قوانین رومینگ بین‌المللی نمی‌شود.

شرکت ملی پست نیز به منظور تسهیل حضور در سفر معنوی اربعین برنامه‌ریزی گسترده‌ای انجام داده است و این شرکت به عنوان بزرگ‌ترین اپراتور پستی کشور خدمات مختلفی را به زائران ارائه می‌دهد.

سعید شریف‌زاده، رئیس ستاد اربعین شرکت ملی پست گفت: نرم‌افزاری با نام «پست‌یافته» برای تسهیل سفر زائران به عتبات عالیات طراحی و راه‌اندازی شده و شرکت پست از طریق این نرم‌افزار و اطلاعاتی که در آن وجود دارد اسناد مفقوده را به صاحبان آن‌ها را می‌رساند. تمام پیش‌بینی‌های لازم برای توزیع مطلوب بارکد‌های قابل رهگیری در سامانه پست‌یافته شده است.

علی آذری جهرمی سخنگوی دولت از ارائه تسهیلات ۳ و ۵ میلیون تومانی و خدمات اینترنت رایگان به زوار اربعین خبر داد و عنوان کرد: با تلاش‌های وزارت اقتصاد و بانک مرکزی تسهیلات ۵ میلیون تومانی برای سرپرست‌های خانوار‌های زائر و ۳ میلیونی برای دیگر زائران در نظر گرفته شده و این تسهیلات بر خط و بدون‌نیاز به ضامن و با ضامن قرار دادن یارانه‌ها انجام می‌شود. زائران می‌توانند از طریق سامانه سماح درخواست تسهیلات خود را ثبت کنند.

سخنگوی دولت اعلام کرد: در حوزه ارتباطات هم تقویت آنتن دهی در مرز‌ها صورت گرفته است و بالنی هم با تدبیر وزارت ارتباطات برای تقویت ارتباطات مردم در سفر به عتبات عالیات مستقر می‌شود. همچنین حوزه‌های جدیدی برای ارائه خدمات فناورانه در سهولت ارتباطات فراهم شده است.

وی ادامه داد: سامانه‌ای در پیام رسان «بله» برای اعلام وضعیت زائرین مهیا شده است که نیاز به اینترنت ندارد و امکان موقعیت یابی برای زائرین وجود دارد. یکی از شرکت‌ها امکان اشتراک گذاری وسیله نقلیه را فراهم کرده است و کسانی که مسیر‌های مشترک دارند می‌توانند همدیگر را از طریق این سامانه پیدا کنند.

رئیس شورای اطلاع رسانی ادامه داد: ارائه اینترنت و وای فای رایگان در برخی از موکب‌ها صورت گرفته است که از طریق سروش پلاس و روبیکا امکان تماس رایگان فعال شده است.

بهادری جهرمی افزود: در جلسه اخیر دولت رئیس جمهور به همه دستگاه‌ها دستور داد تا حداکثر امکانات را برای سفر اربعین فراهم کنند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه یکی از شرکت‌ها امکان اشتراک‌گذاری وسیله نقلیه را برای زائران فراهم کرده است تا از طریق این سامانه با هم قرار‌های مشترکی در رفت و برگشت به مرز داشته باشند گفت: این امکان برای اسنپ، تپسی و ماکسیم فراهم شده است و خدمات پزشکی آنلاین برای زوار نیز فراهم خواهد شد.

اربعین حسینی تجلی عشق تمامی شیعیان به امام مظلوم خود اباعبدالله است و داشتن بهترین امکانات برای رفاهی برای زائرین حسینی از مهمترین وظایف تمامی دستگاه‌های اجرایی کشور است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: