April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۴۱۰۲
۱۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵
0
تلسکوپ جیمز وب در جدیدترین تصویر گرفته شده خود جزئیات ساختار، ترکیب سحابی و همچنین ده‌ها کهکشان در پس زمینه را نمایش می‌دهد.
جیمز وب تصویری از سحابی رتیل را منتشر کرد
به تازگی آژانس فضایی ناسا تصویر جدیدی از تلسکوپ جیمز وب منتشر کرده است. این آژانس در توضیح این عکس نوشت: لحظه‌ای به هزاران ستاره جوانی که پیش از این هرگز دیده نشده بودند در سحابی رتیل خیره شوید.

مجموعه ایی از ستارگان نام مستعار سحابی رتیل را از رشته‌های بلند و غبار آلودش گرفته‌اند. این سحابی که در کهکشان ابر ماژلانی بزرگ واقع شده است، بزرگ‌ترین و درخشان‌ترین منطقه تولد ستارگان در نزدیکی کهکشان ما است و علاوه بر آن داغ‌ترین و پرجرم‌ترین ستاره‌های شناخته شده را در خود جای داده است.

بر خلاف کهکشان راه شیری ما، سحابی رتیل ستاره‌هایی جدید با سرعت زیاد تولید می‌کند. اگرچه این سحابی به ما نزدیک است، اما شبیه به نواحی ستاره‌زای غول‌پیکر متعلق به زمانی است که کیهان تنها چند میلیارد سال قدمت داشت و شکل‌گیری ستارگان در اوج خود بود. از آنجایی که سحابی رتیل به ما نزدیک است، مطالعه دقیق آن آسان است و به ما کمک می‌کند تا درباره گذشته کیهان بیشتر بدانیم.

تصویر یک رتیل

در این تصویر ابر‌های مایل به قهوه‌ای سحابی، با نوار‌های نارنجی رنگ، یک ناحیه مرکزی سیاه را احاطه کرده‌اند. در آن ناحیه، در نقطه کانونی تصویر یک ستاره زرد بزرگ با هشت پرتو نازک بلند دیده می‌شود. در سمت راست این ستاره یک خوشه ستاره‌ای درخشان به شکل بیضی قرار دارد. ستارگان درون خوشه مانند جرقه‌های آبی کمرنگ به نظر می‌رسند. در مجموع، ساختار‌ها شبیه یک عنکبوت یا ماهی مرکب هستند. سایر ستاره‌های هشت‌پر آبی و زرد و همچنین کهکشان‌های دوردست در سراسر تصویر قابل مشاهده هستند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: