کد خبر: ۳۸۴۱۳۶
۱۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴
0
در دومین ماه تابستان امسال حجم نقدینگی وارد شده به بازار مسکن تهران ۸ همت پایین آمد. این کاهش را برخی تحلیل گران در راستای افت تمایل معامله گران در این بازار قلمداد کرده و ریشه آن را در انتظارات مثبت سیاسی مذاکرات برجامی در این ماه می‌دانند.
اثر انتظارات مثبت مذاکرات بر رشد منفی نقدینگی مسکن
در مرداد ماه میانگین قمیت هر مترمربع آپارتمان مسکونی در تهران برابر با ۴۲ میلیون و ۷۳۰ هزارتومان معامله شده که در مقایسه با ماه قبل خود رشدی ۲.۵ درصدی داشته است.

آماری که بانک مرکزی درخصوص مسکن تهران منتشر کرده نشان میدهد تعداد معاملات نیز در این ماه کاهشی بوده است. این اتفاق در نهایت منجر شد تا ارزش پول جابجا شده در این بازار به طور متوسط به توالی ماه‌های گذشته افتی مستمر پیدا کرده و اکنون در کمترین سطح سه ماه اخیر خود قرار بگیرد.

روند نزولی افت ارزش معاملات در بازار مسکن
طبق داده‌های بانک مرکزی در این ماه تعداد معاملات مسکن برابر با ۷ هزارو ۸۲۵ فقره بوده که افتی ۲۴ درصدی را نسبت به ابتدای تابستان داشته است.

به منظور بررسی حجم نقدینگی وارد شده به این بازار می‌توان به صورت میانگین قیمت معاملات هر ماه را در تعداد معامله ضرب کرده و آن را در میانگین متراژ معامله شده در بازار مسکن تهران تکثیر می‌کنیم. این میانگین در تهران برابر با ۸۵ مترمربع در نظر گفته شده که درنهایت نشان می‌دهد ارزش پول جابجا شده در بازار مسکن برابر با ۲۸ هزار و ۴۲۱ میلیارد تومان بوده است.

مقایسه این رقم با ماه‌های گذشته نشان می‌دهد شاخص مذکور از پایان بهار امسال کاهشی شده و تااکنون ادامه داشته است.

در همین رابطه رشد ماهانه تزریق پول در بازار برابر با منفی ۲۲.۱۲ درصد بود و رشد نقطه‌ای آن پس از سه ماه از مرز ۱۰۰ درصد پایین آمد. در نهایت رشد نقطه‌ای نقدینگی وارد شده به بازار مسکن برابر با ۹۶ درصد ثبت شده است.

تحلیل افت ارزش نقدینگی وارد شده در بازار مسکن مرداد
آمار‌های ثبت شده دراین مقطع نشان می‌دهد یکی از مهم‌ترین عوامل افت قیمت مسکن در این مدت روند کاهشی خریداران در بازار بوده که موجب شده تا معاملات نیز مسیری نزولی پیدا کرده و سرعت رشد قیمت مسکن نیز کمتر شود.

در نهایت افت معاملات موجب شده تا پول وارد شده در بازار مسکن نیز نسبت به ماه قبل ۸ هزار و ۷۰ میلیارد تومان کمتر شود. برخی معتقدند این موضوع به نوعی نشان می‌دهد انتظارات معامله گران با توجه به شرایط فعلی سیاسی احتمالا تغییر کرده و از هجوم بیشتر به بازار مسکن خودداری شده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: