April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۴۱۹۸
۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
0
ملکه الیزابت دوم در طی هفتاد سال سلطنت خود میراثی خونینی در برخی کشور‌ها بخصوص خاورمیانه باقی گذاشت.
زندگینامه ملکه الیزابت دوم، زندگی به عنوان ملکه، سیاست
سپتامبر برای غربی‌ها تبدیل به ماه سرشار از حوادث گوناگون شده است. به فاصله چند روز از سالگرد مرگ مشکوک پرنسس دایانا (عروس مغضوب خانواده سلطنتی) و ۲ روز پس از ملاقات با «لیزتراس» نخست وزیر جدید بریتانیا، ملکه الیزابت دوم با فرشته مرگ ملاقات کرد. براساس اعلامیه رسمی کاخ باکینگهام، ملکه بریتانیا در سن ٩٦ سالگی درگذشته است.

در پی درگذشت ملکه الیزابت دوم، پسر ۷۳ ساله او چارلز بر تخت سلطنت نشست و پادشاه جدید انگلستان شد.
 
کاخ باکینگهام طی بیانیه‌ای، چارلز سوم را پادشاه انگلستان خواند.
چارلز پادشاه جدید نیز طی بیانیه‌ای تصریح کرد: درگذشت مادر عزیزم، اعلی‌حضرت ملکه، برای من و همه اعضای خانواده اندوه زیادی به همراه داشت.
او گفت که آن‌ها عزادار درگذشت ملکه و مادر بسیار دوست داشتنی‌شان هستند.
همچنین پس از درگذشت ملکه الیزابت، آگهی ترحیمی بر در کاخ باکینگهام نصب شد.
خانواده سلطنتی بریتانیا اظهار داشتند که ملکه الیزابت بعدازظهر روز پنجشنبه در بالمورال درگذشت. پادشاه جدید و ملکه امشب در بالمورال خواهند ماند و فردا به لندن بازخواهند گشت.
گفتنی است الیزابت دوم، ملکه انگلیس روز گذشته در سن ۹۶ سالگی در قلعه بالمورال اسکاتلند درگذشت.
الیزابت دوم در ۲۱ آوریل ۱۹۲۶ در خانه شماره ۱۷ خیابان بروتون در محله میفر لندن به دنیا آمد. او پس از مرگ پدرش در ۶ فوریه ۱۹۵۲ ملکه شد و در ۲ ژوئن ۱۹۵۳ طی یک مراسم رسمی تاجگذاری کرد. ملکه به عنوان «طولانی‌ترین پادشاه سلطنتی» در تاریخ بریتانیا دست یافته بود.

دخالت ملکه الیزابت در سایر کشور‌ها

ملکه الیزابت دوم که در طی هفت دهه پادشاهی دخالت‌هایی بسیاری در امور سایر کشور‌ها داشت و فتنه‌های متعددی در خاورمیانه به پا کرده است از جمله کودتای ۲۸ مرداد ایران، جدایی بحرین از ایران، انهدام هواپیمای مسافربری ایران، بحران کانال سوئز در مصر و ورود این کشور به جنگ با رژیم صهیونیستی و فرانسه، اشغال جنوب یمن و حمایت از متجاوزان سعودی-اماراتی، جنگ فالکلند میان انگلیس و آرژانتین، جنگ اول خلیج فارس و حمله عراق به کویت، جنگ عراق و سوریه، جنگ و حمایت از اشغال افغانستان.

ثروت ملکه سابق انگلیس شامل دو دسته اموال شخصی و اموال سلطنتی می‌شد. دارایی‌های شخصی وی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون پوند برآورد شده، اما ارزش اموال سلطنتی تحت اداره او مجموعا به نزدیک ۹۰ میلیارد دلار می‌رسد که کاخ‌ها و جواهرات سلطنتی از جمله آن‌ها هستند.

دارایی‌های سلطنتی او نیز شامل کاخ‌ها و جواهرات است که ۱۴۰ قطعه جواهرات سلطنتی به ارزش ۴ میلیارد دلار نیز نسل به نسل به وارث بعدی منتقل می‌شوند؛ و املاک سلطنتی از جمله ۲۶۳ هزار هکتار زمین کشاورزی استکه سالانه ۴۰۰ میلیون دلار عایدات دارند. قلعه ویدنزور و کاخ معروف باکینگهام نیز بخشی از این املاک است. علاوه بر این‌ها در گوشه و کنار بریتانیا در زمره این دارایی‌ها هستند که حدود ۱۴ میلیارد دلار ارزش دارند. قلعه بالمورال در اسکاتلند به ارزش ۱۴۰ میلیون دلار که محل مرگ او بود و ویلای ساندرینگام از جمله املاک شخصی او بودند.

چارلز سوم، از ارتباط با القاعده تا قتل مشکوک همسرش

پادشاه جدید انگلستان در طول زندگی خود کار‌هایی در پشت پرده انجام داده است که به مرور زمان به رسانه‌ها درز پیدا کرده و ماه گذشته روزنامه تایمز گزارش داد که «چارلز» پادشاه آینده انگلیس دو سال پس از مرگ «اسامه بن‌لادن» سرکرده پیشین گروه تروریستی القاعده در دیداری خصوصی با برادر ناتنی او کیف پولی حاوی یک میلیون پوند از او دریافت کرده است.

پیشتر نیز روزنامه ساندی‌تایمز گزارش داده بود که چارلز به نمایندگی از ملکه از «شیخ حمد بن جاسم آل ثانی» نخست‌وزیر پیشین قطر سه بسته نقدی دریافت کرده است.

یکی از موارد تاریکی که در دوران سلطنت ملکه الیزابت دوم رخ داد و هنوز نیز گهگاه فاش شدن گوشه‌هایی از آن، توجه رسانه‌ها را به خود جلب می‌کند، مرگ مشکوک شاهدخت دایانا، عروس ملکه الیزابت است. دایانا همسر نخست چارلز سوم بود که اکنون پادشاه جدید انگلیس شده است و از آن زمان تاکنون، مرگ وی در یک تصادف ساختگی به یکی از نقاط ابهام در تاریخ خاندان سلطنتی انگلیس بدل شده است.

کشوری بحران زده، میراث الیزابت دوم برای چارلز سوم

در حالی قرار است «چارلز سوم» به زودی به عنوان پادشاه جدید انگلیس شود که به باور کارشناسان، انگلیس با بحران‌های متعددی از هزینه‌های انرژی گرفته تا افزایش قیمت‌ها و هزینه‌های معیشتی اقشار مختلف مردم روبروست؛ مسأله تا آن جا جدی است که بوریس جانسون روز دوشنبه همین هفته رسما استعفای خود را تقدیم ملکه الیزابت دوم کرد و «لیز تراس» نخست وزیر جدید این کشور در دیدار با ملکه از سوی وی برای سر و سامان دادن به اوضاع وخیم کشور مأمور تشکیل کابینه شد.

مأموریت ملکه الیزابت دوم به لیز تراس برای تشکیل کابینه جدید

افزایش سرسام آور هزینه‌ها در انگلیس و بحران انرژی در این کشور در حالی است که چندی پیش شماری از نشریات چاپ انگلیس از جمله روزنامه «دیلی میرور» و روزنامه اسکاتلندی «دیلی رکورد» در خبری در تاریخ ۳۰ ژوئن ۲۰۲۲ از ریخت و پاش‌های خاندان سطنتی از جیب مردم انگلیس، آنهم در زمانی که مردم این کشور با افزایش هزینه‌های معیشتی دست به گریبان هستند، پرده برداشتند. دیلی رکورد نوشت: در حالی که مردم با بحران هزینه‌های معیشتی روبرو هستند، خاندان سلطنتی سال گذشته از جیب مالیان دهندگان ۱۰۰ میلیون پوند هزینه کردند.
 

افشاگری رسانه‌های انگلیس از ریخت و پاش خاندان سلطنتی از جیب مردم

این نشریه در افشاگری خود نوشت: یک گزارش تازه نشان می‌دهد هزینه‌های خاندان سلطنتی با افزایش ۱۵ میلیون پوندی برای نخستین بار به بالای ۱۰۰ میلیون پوند رسیده که این امر نشان از رشد ۱۷ درصدی دارد.

همچنین «دیلی میرور» نوشت: با وجود آنکه مردم عادی انگلیس مجبور به کاهش هزینه‌های خود شده اند، اما یکسری هزینه‌ها که از سوی اعضای ارشد خاندان سلطنتی مانند ملکه، شاهزاده چارلز، دوک و دوشس کمبریج [به مردم]تحمیل می‌شود، در سال‌های اخیر رو به افزایش بوده است.

حال به نظر می‌رسد با نگاهی به روابط پیچیده و رازآلود درون خاندان سلطنتی در دوران حیات ملکه الیزابت از یکسو و بحران‌های عدیده‌ای که این روز‌ها کشور انگلیس با آن دست و پنجه نرم می‌کند و نیز بی توجهی خاندان سلطنتی در هزینه کردن از جیب مالیات دهدگان انگلیسی، از سوی دیگر، می‌توان دریافت «چارلز سوم» میراث دشواری را از دوران حیات الیزابت به ارث برده و به عنوان پادشاه جدید انگلیس، با چالش‌های عدیده‌ای روبروست.
 
اشتغال: ملکه انگلستان سلطنت: ۶ فوریه ۱۹۵۲ - تاکنون بدنیا آمدن: ۲۱ آوریل ۱۹۲۶ در میفیر، لندن، انگلستان بهترین شناخته شده برای: طولانی‌ترین پادشاه انگلیس

زندگینامه:

ملکه الیزابت دوم ملکه فعلی پادشاهی متحده است. وی از ۶ فوریه سال ۱۹۵۲ ملکه شد و به این ترتیب وی به طولانی‌ترین سلطنت انگلیس در تاریخ تبدیل شد. در حالی که فضای سیاسی هم در انگلستان و هم در جهان در طول سلطنت او دستخوش تغییرات فاحشی شده است، الیزابت دوم همچنان یک سلطنت محبوب باقی مانده است و در سراسر جهان بسیار محبوب است.

بزرگ شدن یک شاهزاده خانم

الیزابت الکساندرا ماری در ۲۱ آوریل ۱۹۲۶ در خیابان ۱۷ بروتون در لندن، انگلیس متولد شد. در آن زمان پدربزرگ وی پادشاه جورج پنجم پادشاه انگلستان و پدرش دوک یورک بود. این امر الیزابت جوان را به یک شاهزاده خانم تبدیل کرد. بزرگتر، الیزابت با نام مستعار 'Lilibet' شناخته شد.

الیزابت به عنوان یک شاهزاده خانم پادشاهی انگلستان زندگی ناز و نازکی را سپری کرد. او در خانه توسط معلمین خصوصی تحصیل می‌کرد و از اسب سواری در خانه روستایی خانواده اش در پارک بزرگ ویندزور لذت می‌برد. خواهر کوچکتر او، پرنسس مارگارت، در سال ۱۹۳۰ متولد شد و خانواده اش نزدیک بودند. با این حال، الیزابت کودک غنیمت نبود. بسیاری از بزرگسالانی که با او تماس گرفتند در مورد چقدر بلوغ و زمین گیری او حتی در سن جوانی اظهار نظر کردند.

وارث تاج و تخت

در سال ۱۹۳۶ همه چیز برای الیزابت تغییر کرد. نخست، پدربزرگ محبوب او، پادشاه جورج پنجم، درگذشت و عمویش پادشاه ادوارد هشتم شد. الیزابت اکنون پس از پدرش در صف دوم سلطنت بود. با این حال، واقعاً انتظار نمی‌رفت که او ملکه شود. عموی او ادوارد احتمالاً صاحب فرزند خواهد شد و یکی از آن‌ها تاج را به دست می‌گیرد. سپس، اتفاق غیر منتظره اتفاق افتاد. پادشاه ادوارد تاج سلطنت را کنار زد و پدرش پادشاه شد. اکنون الیزابت در صف صف سلطنت بود.

به عنوان ملکه آینده، زندگی برای الیزابت ده ساله تغییر چشمگیری پیدا کرد. او اکنون باید برای هدایت کشور آماده می‌شد و هر اقدامی توسط مردم و مطبوعات مورد بررسی و موشکافی قرار می‌گرفت. الیزابت جوان با فشار ماهرانه برخورد کرد. او با احساس وظیفه قوی بزرگ شده بود و با پدر و مادرش پیوند محکمی داشت که در صورت لزوم دوباره به زندگی خود ادامه دهد.

سال‌های بین وارث شدن تاج و تخت تا ملکه شدن با سه واقعه مهم همراه بود: جنگ جهانی دوم، ازدواج او و تولد دو فرزند اولش.

هنگامی که جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۳۹ آغاز شد، پیشنهاد شد که ملکه، مادر الیزابت، از انگلیس فرار کرده و به کانادا برود. با این حال، مادرش حاضر به ترک پادشاه نشد. الیزابت، به همراه خواهر و مادرش، شهر لندن را ترک کردند. آن‌ها بیشتر جنگ را در قلعه ویندزور گذراندند. الیزابت اولین پخش رادیویی خود را در سال ۱۹۴۰ در ساعت کودکان بی بی سی انجام داد. وی همچنین در مأموریت مکانیک و راننده در سرویس کمکی ارضی (شاخه زنان ارتش انگلیس) موقعیت افتخاری گرفت.

الیزابت هشت ساله بود که برای اولین بار با همسر آینده اش شاهزاده فیلیپ از یونان و دانمارک آشنا شد. او فقط سیزده ساله بود که اعلام کرد عاشق او شده است. این دو شروع به تبادل نامه کردند و بعداً به طور مخفیانه به دادگاه پرداختند، زیرا آن‌ها نمی‌خواستند مطبوعات آن‌ها را تحت تعقیب قرار دهند. آن‌ها نامزدی خود را در ژوئیه سال ۱۹۴۷ اعلام کردند و در ۲۰ نوامبر ۱۹۴۷ در ابی وست مینستر ازدواج کردند. عروسی آن‌ها یک رویداد بین المللی بود و میلیون‌ها نفر به پخش BBC در سراسر جهان گوش می‌دادند. این زوج جوان متاهل حدود یک سال بعد صاحب اولین فرزندشان، پرنس چارلز شدند. آن‌ها در مجموع چهار فرزند خواهند داشت: چارلز، آن، اندرو و ادوارد

ملکه الیزابت دوم، زندگی به عنوان ملکه، خانواده، سیاست، ملکه شدن
 
در اوایل دهه ۱۹۵۰، پدر الیزابت به دلیل سرطان ریه بیمار شد. با بدتر شدن وضعیت او، الیزابت مجبور شد برخی از وظایف پادشاه انگلیس را بر عهده بگیرد. در سال ۱۹۵۲، هنگامی که خبر دریافت پدرش را دریافت کرد، در حالی که برای سفر خود در پدر خود را پر می‌کرد، به کنیا می‌رفت. در ۶ فوریه ۱۹۵۲ الیزابت به عنوان ملکه پادشاهی انگلستان و تمام قلمرو‌های مشترک المنافع به سلطنت رسید.

الیزابت پس از به عهده گرفتن نقش سلطنت، برای دیدار با وینستون چرچیل، نخست وزیر فعلی انگلیس راهی خانه شد. او نام سلطنتی الیزابت را انتخاب کرد و به الیزابت دوم معروف شد. پس از یک سال عزاداری برای پدرش، تاجگذاری وی در ۲ ژوئن ۱۹۵۳ اتفاق افتاد. تاج گذاری الیزابت یک امر عظیم بود و از ۳۹ زبان مختلف در سراسر جهان از تلویزیون پخش شد.

زندگی خانوادگی

الیزابت هنگامی که به عنوان ملکه تاجگذاری شد هنوز یک خانم جوان ۲۵ ساله بود. او یک شوهر و دو فرزند خردسال داشت. او در زمان ملکه به داشتن دو فرزند دیگر ادامه می‌داد. او عاشقانه شوهرش را دوست داشت و زندگی خانوادگی برای او مهم بود. همانطور که می‌توان انتظار داشت، داشتن یک زندگی خانوادگی 'عادی' به عنوان ملکه انگلیس تقریباً غیرممکن بود، اما الیزابت تمام تلاش خود را انجام داد. امروز (از سال ۲۰۱۹)، او هنوز با پرنس فیلیپ (دوک ادینبورگ) ازدواج کرده است و هشت نوه و هشت نوه دارد.

درگیری سیاسی

در حالی که ملکه از نظر فنی رئیس دولت دولت انگلیس است، به ندرت درگیر سیاست می‌شود. ملکه الیزابت دوم در تمام دوران سلطنت خود بسیار محتاط بوده است تا از سیاست دور باشد و در مورد عقاید سیاسی وی اطلاعات کمی در دست است. در اوایل سلطنت او نخست وزیر را منصوب کرد تا از حزب محافظه کار دولت تشکیل دهد. اولین انتصاب وی هارولد مکمیلان در سال ۱۹۵۷ و دومین بار الک داگلاس-هوم در ۱۹۶۳ بود. در سال‌های بعد، احزاب سیاسی روش‌های خود را برای انتخاب نخست وزیر انتخاب کردند.

ملکه الیزابت علی رغم اینکه مستقیماً از موضع عمومی درگیر سیاست نیست، هفته‌ای یک بار با نخست وزیر دیدار می‌کند. در طی این مخاطبان، نخست وزیر ملکه را در مورد مسائل دولت و امور دولتی به روز می‌کند. در اوایل سلطنت او نخست وزیرانی مانند وینستون چرچیل به ملکه جوان مشاوره می‌دادند. امروز، ملکه احتمالاً می‌تواند از سال‌ها تجربه خود به نخست وزیر مشاوره ارائه دهد. همانطور که نخست وزیر دیوید کامرون گفت، او 'به معنای واقعی کلمه قبلاً همه را شنیده است. '

سفر به جهان

در طول سلطنت خود، ملکه الیزابت دوم سفر‌های گسترده‌ای به جهان داشته است. وی یکی از پر سفرترین روسای کشور‌ها در تاریخ جهان است و از بیش از ۱۳۰ کشور بازدید کرده است. در دهه ۱۹۷۰، او به خصوص هنگامی که ۷۳ سفر انجام داد و به ۴۸ کشور مختلف سفر کرد، مشغول بود. کشوری که بیشتر از همه به آن سفر کرده کاناداست.

ملکه الیزابت دوم چه نوع ملکه‌ای بود؟

علی رغم سلطنت طولانی وی و سال‌ها حضور در انظار عمومی، اطلاعات کمی در مورد احساسات شخصی یا سیاست ملکه در دست است. او به ندرت مصاحبه می‌کند و هنگام حضور در جمع بسیار رسمی است. یک چیز را می‌دانیم. او کاملاً به وظایف موقعیت خود متعهد است. او همیشه به سختی کار کرده است تا به بهترین شکل ممکن کشور و خانواده سلطنتی خود را نمایندگی کند.
 
علایق خصوصی الیزابت شامل اسب، سگ (به ویژه ولز کورگیس) و رقص در کشور اسکاتلندی است. او از شش سالگی اسب سواری را آغاز کرد و نوجوانانش یک سوارکار ماهر شد. او علاقه زیادی به پرورش اسب و داشتن اسب‌های اصیل مسابقه‌ای داشت. عشق او به corgis از زمانی که او دختر جوانی بود آغاز شد و تا امروز ادامه دارد. سه تن از اعضای بدن او (مونتی، بید و هالی) با جیمز باند در مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۱۲ ظاهر شدند.

رویداد‌های مهم سلطنت

جدول زمانی از وقایع مهم در زمان ملکه الیزابت به عنوان ملکه پادشاهی انگلستان:
۱۹۵۲ - پدرش پادشاه جورج ششم می‌میرد و الیزابت ملکه می‌شود.
۱۹۵۳ - تاجگذاری ملکه الیزابت دوم.
۱۹۵۶ - انگلستان و فرانسه در تلاش برای به دست آوردن دوباره کنترل کانال سوئز به مصر حمله کردند. نتیجه آن بحران سوئز است.
۱۹۵۷ - الیزابت با کمک مشاوران خود هارولد مک میلان را به عنوان نخست وزیر انگلستان انتخاب می‌کند.
۱۹۶۰ - خواهرش، پرنسس مارگارت، با تونی آرمسترانگ جونز ازدواج می‌کند. الیزابت سومین فرزند خود، پرنس اندرو را به دنیا آورد.
۱۹۶۴ - الیزابت چهارمین فرزند خود، پرنس ادوارد را به دنیا آورد.
۱۹۶۹ - پسرش چارلز به عنوان وارث رسمی تاج و تخت اعلام شده و شاهزاده ولز نامیده می‌شود.
۱۹۷۶ - او المپیک تابستانی ۱۹۷۶ را در مونترال، کانادا افتتاح کرد.
۱۹۷۷ - الیزابت در بیست و پنجمین سالگرد شهادت خود به عنوان ملکه، سالگرد نقره خود را جشن می‌گیرد.
۱۹۷۹ - مارگارت تاچر اولین نخست وزیر زن انگلستان می‌شود.
سال ۱۹۸۲ - ملکه الیزابت دوم در سفر پاپ ژان پل دوم به انگلستان از وی پذیرایی می‌کند. این اولین بار است که یک پاپ سلطنتی از پادشاهی متحده دیدن می‌کند.
۱۹۹۱ - وی به دنبال پیروزی ائتلاف در جنگ خلیج فارس در جلسه مشترک کنگره ایالات متحده سخنرانی کرد.
سال ۱۹۹۲ - این یک سال غم و اندوه برای ملکه در زندگی شخصی او بود. او این سال را 'annus horribulis' یا 'سال وحشتناک' خود خواند. در طی سال ۱۹۹۲، پرنس چارلز به طور رسمی از همسرش لیدی دیانا جدا شد، پرنسس آنه از همسرش جدا شد و پرنس اندرو از همسرش جدا شد. برای افزودن توهین به آسیب، قلعه ویندزور آتش گرفت و آسیب زیادی دید.
۱۹۹۷ - پرنسس دیانا در تصادف اتومبیل کشته می‌شود. ملکه الیزابت دوم یک روز قبل از تشییع جنازه دیانا سخنرانی می‌کند.
۲۰۰۲ - مادر ملکه در ۱۰۱ سالگی می‌گذرد و خواهرش، پرنسس مارگارت در ۷۱ سالگی درگذشت. در همان سال الیزابت دوم جشن جوایز طلایی خود را جشن می‌گیرد و ۵۰ سالگی به عنوان ملکه انگلستان است.
۲۰۱۱ - نوه او شاهزاده ویلیام، دوم در صف سلطنت، با کاترین میدلتون ازدواج می‌کند.
۲۰۱۲ - الیزابت به مدت ۶۰ سال به عنوان پادشاه، جشن الماس خود را جشن می‌گیرد.
۲۰۱۵ - ملکه الیزابت دوم با پیشی گرفتن از مادربزرگ بزرگش ملکه ویکتوریا، طولانی‌ترین پادشاه انگلیس می‌شود.

حقایق جالب در مورد ملکه الیزابت دوم
 
وی در حال حاضر (از سال ۲۰۱۹) فرمانده کل نیرو‌های مسلح انگلیس و نیرو‌های مسلح کانادا است.
وی علاوه بر اینکه ملکه پادشاهی انگلستان است، ملکه بسیاری از کشور‌های دیگر است: کانادا، جامائیکا، نیوزیلند، استرالیا، باهاما و باربادوس. فقط به ذکر چند.

یکی از سرگرمی‌های مورد علاقه او عکاسی است.

در سال ۲۰۱۷، او ۶۵ سالگی خود را به عنوان ملکه با یک سالگرد یاقوت کبود جشن گرفت. وی اولین پادشاه انگلیس است که دارای یک سالگرد یاقوت کبود است.

نام مستعار او 'Lilibet' از تلفظ خود او از 'الیزابت' در زمان کودکی ناشی می‌شود.
او در خانه توسط مربیان آموزش دیده است. برای اینکه بتواند با دختران دیگر در سن خود معاشرت کند، به راهنمای دختران پیوست (مانند دختران پیشاهنگی). رهبر گشت وی، پاتریشیا مونت باتن، اولین پسر عموی شوهر آینده الیزابت بود.

او فرانسوی روان را صحبت می‌کند.
او مجاز است بدون مجوز در انگلستان رانندگی کند.
الیزابت و خواهرش مارگارت به جمعیت عظیم مردم در خیابان‌ها و جشن گرفتن پایان جنگ جهانی دوم پیوستند.
اگرچه او در ۱۱ آوریل به دنیا آمد، این کشور تولد او را در ۱۱ ژوئن جشن می‌گیرد. به این ترتیب هوا برای رژه بهتر است.
وقتی تونی بلر در سال ۱۹۹۷ نخست وزیر انگلیس شد، او اولین نخست وزیر متولد دوران سلطنت ملکه الیزابت دوم شد.
او عاشق سگ است و بیش از ۳۰ ولز Corgis را در زمان سلطنت خود داشته است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: