April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۴۲۰۷
۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
0
بهمن فلاح گفت: توسعه اقتصادی اولویت اول نظام، دولت و کشور است، اما تیم اقتصادی فعلی متاسفانه یک وفاق ملی و یک همراستایی ایدئولوژیکی و استراتژیکی در راستای توسعه اقتصادی ندارند.
توسعه اقتصادی اولویت اول نظام، دولت و کشور است، اما تیم اقتصادی دولت وفاق ندارد
«بهمن فلاح»، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار پول نیوز در ارتباط با محور‌های توسعه اقتصادی کشور اظهار داشت: کشور ما برای این که توسعه پیدا کرده و جزو کشور‌های توسعه یافته قلمداد شود، باید بین توسعه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی یکی را به عنوان اولویت خود انتخاب کند.

وی ادامه داد: با توجه به شرایطی که کشور دارد توسعه اقتصادی اولویت اول جمهوری اسلامی ایران است. بر همین اساس رهبر انقلاب قریب به یک دهه شعار سال را بر اساس محور‌های توسعه اقتصادی تعیین می‌کند. از این رو امسال نیز سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین بوده است.

فلاح در پاسخ به این سوال که آیا نظام اقتصادی ما در راستای توسعه اقتصادی مدیریت می‌شود یا خیر، خاطرنشان کرد: با توجه به تضاد بین نظام بانکی و نظام بودجه ریزی و اجرایی کشور، در انحراف از مسیر توسعه اقتصادی هستیم. نظام اقتصادی که بر اساس آن اگر توسعه اقتصادی شکل بگیرد، توسعه سیاسی و فرهنگی شکل خواهد گرفت و در نهایت منافع ملی کشور تامین می‌شود.

وی ادامه داد و افزود: قاعدتا کشوری که تولید و اشغال نداشته باشد؛ بیکاری در بر خواهد داشت؛ که بیکاری مساوی است با فقر. پس در جامعه‌ای که فقر و فقیر تعداد بالایی دارد توسعه فرهنگی صورت نمی‌پذیرد و یا به سختی صورت می‌پذیرد. اگر توسعه فرهنگی شکل نگیرد هیچ گونه توسعه سیاسی را شاهد نخواهیم بود؛ بنابراین توسعه اقتصادی اولویت اول امروز کشور عزیزمان است.

فلاح خاطرنشان کرد: با این شرایط توسعه اقتصادی اولویت اول نظام، دولت و کشور است. به این دلیل است که مدت‌ها رهبری تاکید موکد بر مسائل، معضلات و اولیت‌های اقتصادی دارند.
 
 
 

وی تاکید کرد: اگر یک ارزیابی از عملکرد دولت فعلی داشته باشیم که فعالیت‌های دولت را در رابطه با توسعه اقتصادی بسنجیم. می‌بینیم که تیم اقتصادی فعلی متاسفانه یک وفاق ملی و یک همراستایی ایدئولوژیکی و استراتژیکی در راستای توسعه اقتصادی ندارند. در برخی حوزه‌ها و بخش‌ها در حال توسعه و گسترش زیرساخت اقتصادی هستیم و در برخی مثل مسائل پولی، ارزی و بانکی در حال عدم توسعه اقتصادی هستیم.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در عمل می‌بینیم که زیر ساخت‌های نرم‌افزاری، پولی و بانکی کشور که باید برای حمایت از زیر ساخت‌های کشور داشته باشیم، را نداریم و این مسائل با توسعه اقتصادی که اولویت کشور است، مغایرت دارد.

وی همچنین با تمجید از توسعه زیر ساختی برخی استان‌های کشور گفت: برخی از شهر‌ها و استان‌ها در حال توسعه و اجرای طرح‌های ملی هستند که در صورت حمایت می‌توانند تولید دانش‌بنیان داشته و اشتغال با آمار بالا بی‌آفرینند.

فلاح افزود: در برخی از شهر‌های استان لرستان طرح‌های ملی در دست اجرا است که به دور از هیاهوی رسانه‌ای صورت می‌گیرد. اما بعضا در شهر‌های بزرگ و کلیدی کشور که آمار بیکاری نیز در آن‌ها بالا است، نبود زیر ساخت‌های بانکی، پولی، ارزی و مدیریتی که باید وجود داشته باشد، باعث افزایش روز افزون فقر و بیکاری شده است که موجب عقب نشینی سرمایه‌گذاران از اجرای طرح‌های ملی و کار آفرین است.


این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: در نتیجه ما برای توسعه اقتصادی هم‌زمان باید زیر ساخت‌های نرم افزاری و بانکی خود را با توسعه اقتصادی و هم مدیران اقتصادی را افراد کار آفرین همسو کنیم. اگر این‌ها با یکدیگر هماهنگ شود. طبیعی است که کار آفرینی، تولید ملی، اشتغال آفرینی و در نهایت سه توسعه اقتصادی، فرهنگی و سیاسی شکل خواهد گرفت که نتیجه آن اعتلای کشور و تامین منافع ایران عزیز است.
 
 

وی افزود: در همین راستا نیاز داریم که مدیران نمونه و شایسته کارآفرین را تشویق کنیم و از طرف دیگر نظام پولی و بانکی را با طرح‎‌های توسعه اقتصادی همسو کنیم و از سوی دیگر نیز بازار سرمایه را به عنوان یک رقیب برای تامین سرمایه پرورش داده و زیر ساخت‌های آن را توسعه بدهیم. تا نظام دو قطبی بین بازار سرمایه و بازار پول به وجود بیاید که کار آفرینان و طرح‌های ملی در گرو بانک‌ها نباشند. تا در بلند مدت بانک‌ها تبدیل به بنگاه دار نشوند.


خبرنگار: مجتبی بیگلری
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: