کد خبر: ۳۸۴۲۲۹
۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۵
0
شهیر محمدنیا گفت: این فرایند عرضه و تقاضای نفت در بورس انرژی نیازمند وجود افراد حقیقی است، که البته ما اشخاصی را که سابقه کار نفتی در بورس را داشته باشند، نداریم؛ و پیشینه ما از این جهت با مشکل مواجه است.
عرضه نفت در بورس کالا سابقه مثبتی ندارد
«شهیر محمدنیا»، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار پول نیوز در ارتباط با عرضه نفت سفید در بورس انرژی اظهار داشت: مسؤلین یک تجربه ناموفق در این زمینه داشتند. با این کار می‌خواستند تحریم‌ها را دور بزنند و در واقع بتوانند از طریق افراد حقیقی به منابع دست پیدا کنند، اما استقبالی نشد.
 

وی در ارتباط با متقاضیان خرید نفت گفت: این فرایند عرضه و تقاضای نفت در بورس انرژی نیازمند وجود افراد حقیقی است و این افراد حقیقی باید یک پیشینه و تجربه‌ای در زمینه خرید و فروش نفت داشته باشند که البته ما اشخاصی را که سابقه کار نفتی در بورس را داشته باشند، نداریم؛ و پیشینه ما از این جهت با مشکل مواجه است.
 
 
محمدنیا خاطرنشان کرد: بعید است که ما بتوانیم با عرضه نفت در بورس دسترسی به منابع و همچنین صادراتی داشته باشیم.
 

وی با انتقاد از این سیاست دولت‌ها که هرچه را بتوانند بفروشند، فروخته و هرچه را که نتوانند وارد بازار بورس می‌کنند گفت: این انتقادی بود که به دولت قبل وارد بود. واقعیتش این است که تقریبا هر آن چه از طرف دولت قبل عرضه می‌شد عرضه زیانده بود و این‌ها ناشی از روش‌های اقتصاد‌ی غلطی بود که ما در ۴۰ سال گذشته از جمله اقتصاد دولتی داشته‌ایم.
 
 
 

این کارشناس بازار سرمایه در ارتباط با شرکت‌های(دولتی) که محصولاتشان وارد بورس می‌شود تصریح کرد: این شرکت‌ها از لحاظ ساختاری مشکل دارند و همگی به علت دولتی بودنشان و دستکاری مدیران دولتی سازوکار استانداردی را نداشتند. این‌ها غالبا زیانده بودند و در دولت قبل که معمولا نیاز به تامین مالی داشت، تنها را تامین آن (تامین مالی)مالیات بر بازار سرمایه بود که در بازار سرمایه به صورت اسناج وارد شد. (در علم اقتصاد اصطلاحی با عنوان ناج و اصطلاحی با عنوان اسناج داریم) ناج برای منافع عموم و اسناج برای منافع شخصی و سوء استفاده از این مسائل است.

 

وی ادامه داد و افزود: این بی اخلاقی یعنی اسناج در دولت گذشته رخ داد و برای تامین مالی سراغ بازار سرمایه آمدند؛ که حاصل آن حدودا ۲۲۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی برای دولت شد. یکی از مشکلات واگذاری ETF‌ها و واگذاری برخی شرکت‌ها بود که در غالب چند نماد عرضه شد و زیان آن اکنون با قیمت عرضه بسیار فاصله دارد. در نتیجه انتقاد خصوصا به دولت قبل وارد است، اما در دولت قبل به آن صورت مشاهده نشده است.


محمدنیا در ارتباط با این که دلایل عدم عرضه بنزین در بازار سرمایه چیست؟ گفت: بنزین در کشور ما موضوع بسیار حساسی است. اخلاف قیمتی که در تهران در مقایسه با قیمتی که در خلیج فارس است به راحتی مسیر‌های رانت وقساد را ایجاد می‌کند. به این دلیل حساسیت بسیار بالایی دارد. به دلیل این تفاوت قیمتی در عرضه حساسیت وجود دارد که ممکن است فساد و رانت بیشتری را به وجود بیاورد.
 
خبرنگار: مجتبی بیگلری
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: