کد خبر: ۳۸۴۲۵۹
۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
0
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به ضعف دیپلماسی آب در منطقه گفت: در موضوع حق‌آبه هیرمند، طالبان حق‌آبه ایران را به شوره‌زار جاری کرد که سازمان محیط زیست و دستگاه‌های اجرایی باید با قدرت بیشتر به مسائل آبی ایران در سطح ملی و معضلات محیط زیست در سطح داخلی و خارجی ورود داشته باشند.
پشت پرده قطع آب ایران توسط طالبان
جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد ضعف دیپلماسی آبی، گفت: خشکسالی که امروز شاهد هستیم، تنها مختص به فلات ایران نیست، بلکه قاره اروپا و سایر کشور‌ها هم از این خشکسالی در امان نبودند و در طول تاریخ نیز این خشکسالی تکرار شده است.

نماینده مردم تربت‌جام، تایباد، باخرز و صالح آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: جنگ‌هایی که در گذر زمان در کشور‌های عراق و سوریه اتفاق افتاد، مسائل مربوط به محیط زیست را به حاشیه کشاند به فرض مثال موضوع تثبیت مسئله شن‌های روان و کنترل ریزگرد‌ها را در میانه جنگ‌ها رها کرد و دولت‌ها به مسائل اصلی از جمله حفظ امنیت و تامین نیاز‌های اساسی پرداختند، فارغ از اینکه که موضوعات و مباحث محیط زیستی می‌تواند ابعاد گسترده‌ای از مسائل را در بر بگیرد، البته در نظر بگیریم کاهش بارندگی بیش از هر علتی به رشد بی آبی و خشکسالی دامن زده است.

چالش بشر در روز‌های آتی محیط زیست است
رحیمی جهان آبادی با بیان این که محیط زیست یکی از مسائل اصلی زندگی بشر است، تاکید کرد: سازمان محیط زیست و دستگاه‌های اجرایی باید با قدرت بیشتر به مسائل آبی ایران در سطح ملی و معضلات محیط زیست از قبیل ریزگرد‌ها در سطح داخلی و خارجی ورود داشته باشند. در حال حاضر قرارداد‌های حفاظت از محیط زیست همچون کاهش گاز‌های گلخانه‌ای برای حفظ لایه ازن یا قرارداد محیط زیستی ریودوژانیرو بسته شد، جهان بخش عمده‌ای از فعالیت خود را به حفظ محیط زیست اختصاص داده است به جرات می‌توان عنوان کرد چالش بشر در روز‌های آینده چالش‌های محیط زیست است.

لبریزی وان در یک پرواز ١٠ دقیقه‌ای شاهدیم!
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی یادآور شد: مسائل محیط زیست در حال تبدیل شدن به بحران در سطح ملی و بین المللی هستند، در حال حاضر دریاچه ارومیه نفس‌های پایانی خود را می‌کشد، اما در پرواز ۱۰ دقیقه‌ای شاهد لبریز بودن دریاچه وان ترکیه در همسایگی ایران هستیم، تمام این مسائل نشان می‌دهد ضعف مدیریت این شرایط را به وجود آورده است، برای حفظ محیط زیست از دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت امور خارجه انتظار می‌رود با تقویت دیپلماسی حداقل شاهد کاهش تخریب محیط زیست در سطح داخلی و بین المللی باشیم.

کشور‌های عراق، سوریه و ترکیه، هر کدام به سهم خود از قافله تخریب محیط زیست عقب نمانده و به طُرق ممکن به معضل بی آبی دامن زدند؛ در حال حاضر کم آبی در سطح منطقه ابعاد گسترده‌تری از خشکسالی در محیط زیست را به دنبال داشته است

وی در ادامه یادآور شد: کشور‌های عراق، سوریه و ترکیه، هر کدام به سهم خود از قافله تخریب محیط زیست عقب نمانده و به طُرق ممکن به معضل بی آبی دامن زدند؛ در حال حاضر کم آبی در سطح منطقه ابعاد گسترده‌تری از خشکسالی در محیط زیست را به دنبال داشته است.

پرونده انتقال آب هیرمند درگیر و دار سیاست است
نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: موضوع تامین حقابه ایران از رودخانه هیرمند، از اوایل دهه پنجاه محل بحث و مجادله مقامات ایرانی و افغانستانی بود تا در همان سال تصویب و مقرر شد در هر ثانیه ۲۶ مترمکعب آب (معادل ۸۵۰ میلیون مترمکعب در سال) سهم سیستان و دریاچه هامون باشد. متاسفانه با تغییر دولت‌ها در افغانستان شاهد عدم پرداخت حقابه بودیم.

نماینده مردم در مجلس یازدهم با انتقاد از عملکرد مقامات افغانستانی، یادآور شد: اشرف غنی رئیس جمهور دولت سابق افغانستان دچار یک جو زدگی مفرط شد و اقدام به احداث سد‌هایی کرد که مانع از ورود آب به خاک ایران شد؛ شرط و شروط آب در برابر نفت را عنوان کردند، تمام ماجرا به دولت سابق افغانستان باز نمی‌گردد در حال حاضر طالبان رویه شبیه به اشرف غنی را در پیش گرفته با این تفاوت که حقابه ایران را به شوره زار جاری کرد، عدم اجرای تعهدات حقوقی یک دولت در سطح بین المللی تبعات گرانی را به دنبال خواهد داشت.

وی در ادامه تاکید کرد: نگاه دولت جمهوری اسلامی نسبت به کشور‌های همسایه نگاه انسانی و اسلامی است، طالبان باید بداند ایران ابزار واکنشی بسیاری دارد تا از حقوق خود به ویژه قرارداد آبی که در دهه ۵۰ امضا شده دفاع کند.

در مورد حقابه هیرمند به صورت جدی با طالبان وارد مذاکره نشده‌ایم
جهان آبادی با اشاره به ظرفیت هریرود ادامه داد: سد سلما در مرز خراسان بر روی هریرود احداث شده و آب ورودی از بخش هرات را مسدود شده که این ماجرا باعث شده حقابه‌ای وارد سد دوستی نشود. باید تمام این موضوعات در دیپلماسی مورد رسیدگی قرار بگیرد. به اعتقاد بنده در مورد حقابه هیرمند یک ضعف داریم که به صورت جدی با طالبان وارد مذاکره نشده‌ایم و سیاستی را در قبال طالبان در پیش گرفته‌ایم آن‌ها را به اشتباه انداخته است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: