April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۴۲۹۶
۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
0
یک کارشناس اقتصادی با تحسین برانگیر خواندن معافیت شرکت‌ها در زمان افزایش سرمایه توسط سازمان مالیاتی گفت: این سازمان می‌توانست به وظیفه قانونی خود عمل کند و به اصطلاح بگوید «به من ربطی ندارد، من مالیات خود را جمع آوری خواهم کرد». پس این اتفاق قابل تقدیر است.
اقدام سازمان امور مالیاتی تحسین برانگیز است
«داوود منظور»، رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی در بخشنامه‌ای اعلام کرد: سود تقسیم نشده شرکت‌های بورسی و فرابورسی که صرف افزایش سرمایه شود، با نرخ صفر مالیاتی همراه خواهد شد.
 
 
یکی از سیاست‌های دولت، تشویق شرکت‌ها به سرمایه‌گذاری و توسعه خطوط تولید است. در این زمینه، بخشنامه‌ای از سوی داود منظور رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی مبنی بر تبیین ماده ۱۰۵ قانون مالیات‌های مستقیم و بند ف تبصره ۲ قانون بودجه ۱۴۰۱ کل کشور در روز گذشته ابلاغ شد.
 

«سیاوش وکیلی»، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار پول نیوز در ارتباط با معافیت شرکت‌های مالیاتی در صورت افزایش سرمایه اظهار داشت: این اقدام سازمان امور مالیاتی را باید به فال نیک گرفت و شاید یکی از معدود مواردی است که نگاه بخشی نگری و جزیره‌ای دیده نمی‌شود و همسو با عرصه اقتصاد کشور یکی از نهاد‌های مهم همکاری می‌کند.
 

وی ادامه داد و افزود: زمانی معاف از مالیات می‌شوند که سودی تقسیم نشود. چرا که یکی از موارد تقسیم سود در شرکت‌ها است که با خارج شدن آن طرح‌های توسعه‌ی شرکت‌ها با مشکل تامین نقدینگی مواجه می‌شود. به این دلیل چنین اقدامی ارزش‌مند است، اما تنها نکته قابل توجه این است که شرکت‌هایی می‌توانند از در این طرح موفق شوند که طرح و برنامه و پروژه توسعه داشته باشند و بتوانند خطی را راه‌اندازی کرده و به تولید خود بی‌افزاید.


وکیلی همچنین خاطرنشان کرد: البته شرکت‌هایی که چنین برنامه‌ای نداشته باشند؛ کم نداریم. شرکت‌هایی که پول‌ها را در خوش بینانه‌ترین حالت در حساب‌های سپرده بانکی حبس یا به اصطلاح «پارک» می‌کنند. سهام‌دار عملا از این شرکت‌ها برای استفاده از منابع و خرج دارایی خود آگاه‌تر است؛ لذا برای شرکت‌های با برنامه اقدام مفید و برای شرکت‌های بی برنامه هیچ گونه فایده‌ای نخواهد داشت.
 

وی در ارتباط با این که تبعات منفی این طرح چیست؟ گفت: تبعات منفی این است که وقتی شرکتی برنامه نداشته باشد و تصمیم به عدم تقسیم سود گرفته باشد این پول باعث تقویت سیستم و ساختار معیوب شرکت که قطعا فساد زا است. اما در صورت وجود برنامه سراسر مزیت است.
 
 
 
 

این کارشناس اقتصادی در رابطه با این که اگر سود تقسیم نشود سهام‌دار پشیمان شده و انگیزه خرید سهام از بین خواهد رفت، تاکید کرد: در بازار سرمایه تمامی سهام‌داران از شرکت‌هایی که افزایش سرمایه دارند استقبال می‌کنند. وقتی این شرکت سود انباشته می‌دهد و به اصطلاح سود به شکل سهام جایزه به سهام‌دار منتقل می‌شود. بازار نیز استقبال می‌کند و در «کپتال گیم» آن سود از دست رفته را سهام‌دار به دست می‌آورد. وقتی سود تقسیم می‌شود قیمت تابلو آن کم شده و تغییری در ثروت سهام‌دار ایجا نمی‌شود.
 
 

وی ادامه داد: آن عملیات پس از مجمع است که در این رابطه تعیین کننده می‌شود و میزان منفعت و ضرر را مشخص می‌کند. بر این اساس سهام‌دار ضرر نمی‌کند.


وکیلی در پاسخ به این سوال که اگر سهام شرکت سقوط کند سهام سهام‌دار نیز سقوط خواهد کرد یا خیر گفت: این یک امر طبیعی است و در آن شکی نیست. سهام داران، چون از افزایش سرمایه استقبال می‌کنند پای ضرر و زیان کار خود می‌ایستند.
 

وی در پایان با اشاره به اقدام تحسین برانگیز سازمان امور مالیاتی بار دیگر تاکید کرد: این سازمان می‌توانست به وظیفه قانونی خود عمل کند و به اصطلاح بگوید «به من ربطی ندارد، من مالیات خود را جمع آوری خواهم کرد». پس این اتفاق قابل تقدیر است که دولت از بخشی از ابزار مالی خود برای توسعه طرح‌ها کمک می‌کند. این سطح از هماهنگی دستگا‌های اجرای از آن دست مواردی است که کمتر رخ می‌دهد. دولت باید از این دست طرح‌ها باید حمایت کرده و بیشتر انجام دهد تا بنیه شرکت‌ها تقویت شود.
 
 
خبرنگار : مجتبی بیگلری
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: