April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با پول نیوز
کد خبر: ۳۸۴۴۳۹
۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۰
0
مهدی بیات‌منش گفت: دولت سیزدهم نشان داده است که اعتبار آن در تسویه اوراق و پرداخت به موقع سود اوراق دولتی بسیار بالاست و در نتیجه ریسک نکول وی در حد صفر دارد.
دولت خوب است
در شانزدهمین مرحله از حراج اوراق بدهی دولتی سال ۱۴۰۱، سه بانک و موسسه اعتباری غیربانکی ۶۸۰ میلیارد تومان سفارش خرید اوراق ثبت کردند که همه این سفارشات توسط وزارت اقتصاد پذیرفته شد.
 
ارزش اوراق فروخته شده به سایر خریداران حقیقی و حقوقی در بازار سرمایه هم در آراد ۱۰۷ برابر ۵۰ میلیارد تومان و در آراد ۱۱۱ برابر ۲۸۰ میلیارد تومان و در آراد ۱۱۲ برابر ۲۹۰ میلیارد تومان بود که بنابراین در مجموع حجم اوراق به فروش رفته در این هفته برابر با ۱۳۰۰ میلیارد تومان بوده است.
 
نرخ سود این اوراق هم در بازه ۲۱.۵۹ درصد تا ۲۲.۲۹ درصد متغیر بوده است.

در همین رابطه «مهدی بیات‌منش»، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار پول نیوز در مورد فروش اوراق در بورس اظهار داشت: بازار سرمایه دارای ریسک‌های متفاوتی است. با توجه به غلظت ریسک، باید بازده متناسب را در شرایط کارایی بازار به مرز کارایی بازار رسانده و پرداخت نماید. اما در کشور ما میزان کارایی بازار محل بحث است و ماهیت کارایی آن در برخی زمان‌ها ناکارا است.

وی ادامه داد و افزود: در صورتی که بازار کارا باشد، میزان نقدینگی و به اصطلاح استخر نقدینگی جوابگوی همه بخش‌ها و ذائقه‌های بازار است. اما اغلب اوقات در دو سال اخیر تشنگی بسیار زیادی در نقدینگی بازار وجود داشته است.

بیات منش در ارتباط با عملکرد دولت در پرداخت سود اوراق خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم نشان داده است که اعتبار آن در تسویه اوراق و پرداخت به موقع سود اوراق دولتی بسیار بالاست و در نتیجه ریسک نکول وی در حد صفر دارد.
 

این کارشناس بورس در مورد مشتریان خرید این اوراق نیز تصریح کرد: مسیر معامله اوراق دولتی بیشتر از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری یا شرکت‌های سرمایه گذاری و یا بورسی است. در واقع افراد حقیقی اغلب به طور غیر مستقیم مالک اوراق می‌شوند و در واقع صندوق‌های سرمایه گذاری خریدارند. اما برخی اوراق از جمله اوراق تسهیلات مسکن را مردم عادی نیز می‌خرند.
 
وی ادامه داد و افزود: اوراق‌های عرضه شده در بورس در سامانه tsetmc.com موجود است که مردم می‌توانند خریدار و مالک شوند. برخی اوراق هم به صورت عمده در بازار بورس است که در بازار خرده فروشی نیست.

بیات‌منش در ارتباط با ریسک عرضه و تقاضای این اوراق گفت: اما در مجموع چه خریداران حقیقی و چه حقوقی باشند، اگر عرضه اوراق با نرخ جذاب و بدون ریسک بالا باشد، تمایل کمتری از صندوق‌ها برای معاملات سهام به وجود می‌آید و مورد باعث افت شاخص خواهد شد. در حالت عادی اگر بازار ناکارا باشد باز هم عرضه و یا عدم عرضه اوراق تاثیری بر جذابیت بازار سهام نخواهد داشت و حجم معاملات بازهم کاهش یافته و باعث افت شاخص خواهد شد.

وی ادامه داد: باید به درمان و علاج بازار سهام پرداخت. هرچند شرایط تولید شده توسط دولت در حاشیه بازار سهام بر جذابیت بازار یا عدم جذابیت آن بسیار موثر است.
 
 
خبرنگار: مجتبی بیگلری
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: