نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه در گفتگو با خبرنگار پول نیوز
کد خبر: ۳۸۴۴۹۶
۲۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
0
عباس آرگون گفت: سرمایه به جایی می‌رود که امنیت اقتصادی وجود داشته باشد و شرایط اقتصادی آن پیش بینی پذیر باشد. به طور مثال تورم یکی از عوامل نابودی امنیت اقتصادی است. چرا که ارزش پول ملی هرساله در حال کاهش است.
سرمایه جایی می‌رود که امنیت اقتصادی باشد
«عباس آرگون»، نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران در گفتگو با خبرنگار پول نیوز در رابطه با جذب سرمایه و فرار سرمایه از کشور اظهار داشت: سرمایه گذاری یکی از عوامل مهم تولید است که باعث رشد، پیشرفت و توسعه یافتگی کشور‌ها می‌شود. سرمایه گذاری به نوعی موتور محرک اقتصاد است. تاثیر مثبتی بر رشد اقتصادی، درآمد سرانه، تولید، اشتغال، تولید ناخالص داخلی، ارزش پول ملی و کاهش تورم دارد.


وی ادامه داد و افزود: سرمایه به جایی می‌رود که امنیت اقتصادی وجود داشته باشد و شرایط اقتصادی آن پیش بینی پذیر باشد. به طور مثال تورم یکی از عوامل نابودی امنیت اقتصادی است. چرا که ارزش پول ملی هرساله در حال کاهش است.
 
 
آرگون تصریح کرد: باید عوامل امنیت زدا و عدم قطعیت‌ها را شناسایی کرده و از بین برد. اگر از بین نرود بر شرایط کسب و کار تاثیر منفی می‌گذارد. افزایش سرمایه گذاری و ظرفیت سازی برای ارتقاء تولید و خدمات در کشور نیازمند یک فضای امن و پیش بینی پذیر برای سرمایه‌گذاران است.


وی همچنین افزود: اگر شرایط پیش بینی پذیر نباشد هیچ کس تمایل به سرمایه گذاری نخواهد داشت. بخش‌های مولد باید حمایت شده و رقابت‌پذیر شوند. در کنار این بحث کنترل و مبارزه با قاچاق و فساد باید در دستور کار باشد، چرا که بحث‌های مهمی برای جذب سرمایه گذاری و ممانعت از فرار سرمایه هستند.


نائب رئیس کمیسیون بازار پول سرمایه در رابطه با این که چه پیشنهادی برای ساماندهی شرایط دارد، تصریح کرد: ما عدم قطعیت، ریسک‌های سیستماتیک و تصمیمات خلق الساعه زیادی داریم که در سرمایه گذاری تاثیرگذارند. ابتدا باید بتوانیم سرمایه‌های موجود را حفظ کنیم. دوم این که سرمایه‌ها را از بخش‌های غیر مولد به بخش‌های مولد هدایت کنیم و سوم بتوانیم سرمایه ایرانی‌های خارج از کشور را جذب کنیم. راهکار چهارم را باید به دلیل این که سرمایه گذاری به یک صنعت تبدیل شده است، سرمایه گذاری در صنعت سرمایه گذاری بدانیم؛ که در این صورت می‌توانیم سرمایه گذار خارجی را به کشور بیاوریم.
 
 
وی ادامه داد و تاکید کرد: جذب سرمایه گذار خارجی یعنی پیوند با اقتصاد جهانی، که خود این موضوع امنیت آور است. اگر سرمایه کشور‌های مختلف را جذب کرده باشید، به راحتی نمی‌توانند شما را تحریم کنند. هر کجا سرمایه بیشتر جذب شود امنیت اقتصادی بیشتری خواهد داشت؛ که نتیجه آن جلوگیری از فشار‌ها و تحریم‌ها علیه کشور است.
 
 
 
 
آرگون با اشاره به اهمیت جذب سرمایه عنوان کرد: اگر فضای سرمایه گذاری مشخص نباشد طبیعتا شاهد خروج و به اصطلاح فرار سرمایه خواهیم بود. چرا که «پول ترسو» است. با کوچک‌ترین مشکل که اعتماد پول را نشانه رود، پول از بخش مورد نظر و از کشور فرار خواهد کرد. ما در دهه گذشته شاهد خروج عدد بزرگ ۱۰۰ میلیارد دلار از کشور بودیم.
 
وی با تاکید بر ملزومات جذب سرمایه گفت: ما اگر بخواهیم ظرفیت سازی کنیم تولید داشته باشیم و اشتغال و افزایش صادرات را شاهد باشیم، باید انباشت سرمایه کنیم. چرا که بدون جذب سرمایه گذاری که نمی‌شود به این مسائل امید داشت.
 

این کارشناس اقتصادی گفت: ما باید شاهد یک ثبات و یک فرایندی باشیم تا بتوانیم شرایط آتی را پیش بینی کنیم. اگر این اتفاق نیفتد، هیچکس حاضر نیست سرمایه خود را به بخش‌های مولد ببرد. به این دلایل ما باید عدم قطعیت‌ها و عدم اطمینان‌ها را به حداقل برسانیم و تصمیمات خلق الساعه را از بین ببریم. تا ازفرار سرمایه جلوگیری شود.
 

وی در پاسخ به این سوال که روند جذب سرمایه و ممانعت از فرار سرمایه در یک سال اخیر را چگونه ارزیابی می‌کند، خاطرنشان کرد: در این رابطه باید به آمار و ارقام رجوع کرد. اما مهم‌ترین بحثی که اکنون در موضوع سرمایه گذاری تاثیر دارد، بحث عدم قطعیت‌ها و نا اطمینانی‌ها به دلیل تحریم‌ها است. تا زمانی که تحریم‌ها سرمایه گذاری نشود سرمایه گذار خارجی به کشور نخواهد آمد. در زمان تحریم سرمایه‌های داخلی خودمان نیز یا خارج می‌شود یا به سمت بخش‌های غیر مولد، واسطه‌ای می‌رود.
 

آرگون در ادامه تصریح کرد: با این شرایط سرمایه از بخش‌هایی که می‌توانند اشتغال زایی، ظرفیت سازی و توسعه صادرات داشته باشند خارج می‌شود. یکی از مهم‌ترین مباحث، تحریم‌ها هستند که مانع انتقال سرمایه هستند. وقتی تحریم مانع انتقال پول از مجاری بانکی است و ما ارتباط بانکی و کارگزاری با دنیا نداریم نمی‌توانیم به راحتی جذب سرمایه کنیم.
 
وی در پایان با اشاره به لزوم تعریف یک دورنمای جذب سرمایه گفت: ما باید یک دورنما داشته باشیم و در آن مسیر حرکت کنیم. در غیر این صورت امکان موفقیت بسیار کم است.
 
 
خبرنگار: مجتبی بیگلری
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: