کد خبر: ۳۸۴۵۰۶
۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۹
0
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: موضوعی که در مورد رمز ارز‌ها از ابتدای پیدایششان مورد توجه قرار گرفته این است که تراکنش‌های آن‌ها غیر قابل رهگیری است و این موضوع کار ورود به بازار سرمایه را سخت می‌کند.
ارز دیجیتال غیرقابل رهگیری است که این موضوع کار ورودش به بورس را سخت می‌کند
«کاویان عبدالهی»، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار پول نیوز با بررسی با امکان ارائه رمز ارز در بورس اظهار داشت: ابتدا باید اشاره کنم که در حوزه رمز ارز تخصصی نداریم، اما در باب حوزه بازار سرمایه هر چه ابزار موجود در بازار بیشتر شود قاعدتا می‌تواند به این بازار کمک کند.

وی ادامه داد و افزود: موضوعی که در مورد رمز ارز‌ها از ابتدای پیدایششان مورد توجه قرار گرفته این است که تراکنش‌های آن‌ها غیر قابل رهگیری است و این موضوع کار ورود به بازار سرمایه را سخت می‌کند. البته این موضوع در ابتدا نیز بسیار مورد توجه بود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: با این اوصاف در بازار سرمایه چند موضوع را باید مورد بررسی قرار بدهیم. هر شخصی که در بازار بورس سرمایه گذاری می‌کند، باید پولی را پرداخت کند. اگر این پول و پرداخت آن از طریق رمز ارز باشد، باید هویت آن فرد مشخص باشد و پس از مشخص شدن هویت وی عایدات ناشی از سرمایه گذاری به حساب فرد مورد نظر واریز شود.


وی با اشاره به لزوم مشخص بودن هویت فرد دارای رمز ارز تاکید کرد: لازمه حضور و حق رای و ... در شرکت‌ها مشخص شدن هویت شخص است. پس با این وجود مشخص نبودن و غیر قابل رهگیری بودن به نوعی کارکرد رمز ارز را زیر سوال می‌برد.
 

عبدالهی خاطرنشان کرد: این که ساز و کار دیگری برای معاملات رمز ارز وجود داشته باشد و یا پرداخت‌های با استفاده از رمز ارز وجود داشته باشد و با نرخ برابری ارزی که وجود دارد، پول به ریال و در نهایت به تومان تبدیل شده و معاملات انجام شود، می‌تواند برای بازار هم مفید باشد. چرا که بلاخره رمز ارز‌ها به عنوان یک بازار موازی بازار بورس یاد می‌شده است. در صورتی که اگر این اتفاق رخ بدهد، این دو می‌توانند در کنار هم قرار بگیرند تا سرمایه گذاران بتوانند از شرایط مختلف بازار استفاده کنند.
 
 
 

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان این موضوع وجود دارد که یک شخص رمز ارز داده سهام بگیرد، گفت: برخی کارگزاری‌ها جدیدا شروع به کارهایی کرده‌اند که چنین موضوعی امکان پذیر باشد، اما به شخصه تاکنون مشاهده نکرده‌ام که این طرح عملی شده باشد.


این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به احتمال ورود رمز ارز به بازار سرمایه و واکنش مثبت یا منفی بازار به دنیای ارز دیجیتال تصریح کرد: یک موضوعی که باید حتما در نظر گرفته شود این است که با تمام محدودیت‌ها و تطابق با مسائل شرعی باید خیلی خوشحال باشیم که در واقع اوراق درآمد ثابت را داریم و مواردی مثل فروش استقراضی شاید اهمیت بیشتری داشته باشد. البته با توجه به صحبت‌هایی که بنده با مسؤلین در این رابطه داشته‌ام، دستور العمل فروش استقراضی و ساز و کار وجود دارد، اما مشکلات نرم افزاری مانع این کار است؛ که اگر کسی این مورد را حل کند احتمالا بتوانیم فروش استقراضی در بازار داشته باشیم.


وی ادامه داد و افزود: که البته همان نیز مشکلاتی به همراه دارد و در ایران بیش از فروش استقراضی، فروش تعهدی نام دارد. چرا که فروش استقراضی از باب شرعی فروش مال غیر است و اصلا امکان پذیر نیست. با تغییر اسم و قرارداد گفته شده است که امکان پذیر خواهد بود.


خبرنگار: مجتبی بیگلری
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: