April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
جزییات طرح اصلاح فرایند‌های دبیرخانه کمیسیون ماده ۵
کد خبر: ۳۸۴۶۱۸
۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۰
0
شورای شهر تهران طرحی را آماده کرده است که براساس آن مصوبات کمیسیون ماده ۵ شفاف سازی می‌شود، در این طرح تاکید برتصمیم گیری درجهت حفاظت از منافع عمومی شهر شده است.
نصب نورافکن برای تاریکخانه مسکن در شهرداری
برخی از کارشناسان حوزه شهرسازی درخصوص تصمیم گیری‌های تازه در کمیسیون ماده ۵ هشدار داده اند. به گفته آن‌ها برخی از مصوبات کمیسیون ماده ۵ در تضاد با سیاست‌ها و کلیات طرح جامع است و معتقدند مدیران شهری به نوعی از کمیسیون ماده ۵ سو استفاده می‌کنند. وظیفه کمیسیون ۵ تغییر و تصویب طرح‌های تفصیلی است. البته چنانچه «تغییرات نقشه‌های تفصیلی اگر بر اساس طرح جامع شهری مؤثر باشد باید به تأیید مرجع تصویب کننده طرح جامع (شورای عالی شهر سازی و معماری ایران یا مرجع تعیین شده از طرف شورای عالی) برسد.» البته به تعبیر عامیانه مراجعین به شهرداری، کمیسیون ماده ۵ تغییر کاربری است. در این سال‌ها بسیاری از بارگذاری‌های خارج از طرح تفصیلی و تغییر پهنه‌ها بر خلاف طرح‌های بالا دستی با مجوز این کمیسیون داده شده است.

به تازگی کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران طرحی را تهیه و تدوین کرده است که در صورت تصویب در صحن علنی شورای شهر مانعی برای تصمیم گیری‌های خطرآفرین برای شهر است. براساس طرح شورای شهر تهران مصوبات کمیسیون ماده ۵ در سامانه شفافیت قرار گرفته ومیان حقوق عمومی شهر و فردی تعادل برقرار می‌شود.

همچنین منفعت شهرداری از مصوبات این کمیسیون مشخص خواهد شد ایجاد تعادل و توازن میان منافع عمومی و خصوصی، ایجاد شفافیت و محاسبه پذیر شدن مصوبات کمیسیون ماده ۵ و ایجاد وحدت رویه در فرآیند‌های بررسی پرونده‌ها در این کمیسیون سه سرفصل اصلی این طرح است.

در جزییات این طرح آمده است که کمیسیون ماده ۵ به عنوان یکی از بستر‌های تصمیم گیری در خصوص منافع عمومی و خصوصی نیازمند توجه ویژه به حفاظت از منافع عمومی شهر است وبا توجه به اینکه مدیریت شهری مسئولیت صیانت از منابع شهر و منافع شهروندان را برعهده دارد و با توجه به اینکه هدف از طرح جامع و تفصیلی برقراری نظام توزیع عادلانه حقوق در شهر است جهت ایجاد هر گونه تغییر در طرح و چارچوب توسعه شهر شهرداری تهران موظف است رویکرد‌ها و اقدامات زیر را اجرایی کند:

ایجاد تعادل و توازن میان منافع عمومی و خصوصی

در طرح‌های پیشنهادی تاکید شده است که درتدوین شیوه نامه تهیه گزارش‌های توجیهی پرونده‌های کمیسیون ماده ۵ مبتنی بر نظام متعادل منافع عمومی و خصوصی که موارد زیر را در برگیرد:

تعیین انتفاع مالک توسط مشاور، تعیین انتفاع مالی ایجاد شده برای شهرداری مبتنی بر آخرین مصوبات ملاک عمل شورای شهر تهران به صورت سیستمی، ارزیابی نفع و عدم نفع غیرمالی (جمعیتی، حمل و نقل و ترافیک، کالبدی، کاربری، تاسیسات و زیرساخت‌ها و مدیریت بحران ایجاد شده برای شهر و شهرداری، مقایسه منافع عمومی و خصوصی توسط مشاور و ارائه در کارگروه فنی، تهیه چگونگی بهره برداری از ظرفیت انتقال حق توسعه.

ایجاد شفافیت و محاسبه پذیر شدن مصوبات کمیسیون ماده ۵

براساس طرح شورای شهر برای ایجاد شفافیت در مصوبات کمیسیون ماده ۵ چهار تکلیف به شهرداری داده شده است از جمله، مشخص کردن تغییرات تراکمی و کاربری مصوب کمیسیون ماده ۵ در سامانه اطلاعات مکانی به صورت برخط با تغییر تحلیل تغییرات جمعیت، تعداد واحد، مساحت کاربری‌ها در مقیاس‌های شهر منطقه تا ناحیه و محله، نمایش مصوبات در سامانه تهران من به صورت مکانی و جداول اطلاعاتی، بارگذاری گزارش طرح امکان سنجی مورد درخواست پرونده‌ها در سامانه کمیسیون ماده ۵، انتشار گزارش تحلیلی سالیانه از مصوبات ماده ۵ با گونه بندی طرح موضوعی موضعی و پرونده‌های موردی در سامانه شفاف.

ایجاد وحدت رویه در فرایند بررسی پرونده‌ها

در این بخش ۹ وظیفه بر عهده شهرداری گذاشته شده که می‌توان به تطبیق مجموعه قوانین موثر بر تصمیمات کمیسیون ماده ۵ از جمله قانون منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی، قانون فروش و انتقال پادگان‌ها و سایر اماکن نیرو‌های مسلح به خارج از حریم شهر‌ها، دستورالعمل اراضی ذخیره توسعه و نوسازی شهر تهران، مصوبات وحدت رویه کمیسیون ماده ۵ با هر یک از پرونده‌ها پیش از طرح در کارگروه فنی و تهیه گزارش مربوطه، اخذ رای کمیسیون‌های قانونی از جمله رای کمیسیون ماده ۱۲، زمین شهری برای سیستمی کمیسیون ماده ۷ آیین نامه اجرای ماده یکم قانون حفظ و گسترش فضای سبز مطابق قوانین مرتبط با آن به صورت کامل و ارائه آمار مربوط به اطلاعات فرم الف و ب (درختان و محل قرارگیری آن) در گزارش ارائه شده به کمیسیون، تدوین فهرست مدارک مورد نیاز انواع پروانه‌ها، اصلاح حداقل مساحت و نوع کاربری در ارجاع پرونده به کمیسیون ماده ۵، اخذ نظر اداره کل طرح‌های شهری و اعلام نظر سیستمی آن اداره به همراه نظر مشاور طرح تفصیلی شهر تهران در خصوص انواع پرونده‌ها با رویکرد نظام متعادل منافع عمومی وخصوصی، ایجاد سامانی کمیسیون ماده ۵ در بستر سامانه شهرسازی (سامانه طرح تفصیلی)، تهیه فرایند ثبت درخواست و تدوین شرایط ارسال پرونده به کمیسیون ماده ۵ از طریق سامانه شهرسازی شهروندی، فراهم سازی امکان اخذ نظر نخبگان و متخصصان در خصوص پرونده‌های موردی طرح‌های موضوعی و موضعی و ارائه نظرات در کمیسیون ماده ۵، اشاره کرد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: