April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۴۶۷۱
۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۶
0

در  صورتی که قصد واردات و صادرات بین المللی دارید باید بدانید که حمل بار زمینی و ترخیص بار دریایی در حمل بار بین المللی مراحل گوناگونی داشته و این امور به مدارک مختلفی نیاز دارند. از این رو می توانید شرکت هایی را که در زمینه خدمات ترخیص کالا فعالیت دارند، مانند گروه تجاری ققنوس، انتخاب کنید و از فرایند ترخیص بار دریایی مطمئن باشید. شرکت خدمات ترخیص کالای ققنوس به شما اطمینان خواهد داد که این پروسه به بهترین شکل ممکن صورت گیرد. از شما دعوت می کنیم برای اطلاعات بیشتر در زمینه ترخیص بار دریایی تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

فرایند ترخیص کالا از گمرک

فرایند ترخیص بار دریایی از گمرک شامل مراحل متفاوتی خواهد بود که در صورت بهره گیری از شرکت خدمات ترخیص کالا و سپردن ترخیص بار دریایی به آن ها می توانید به راحتی و بدون دردسر این مراحل را پشت سر بگذارید. ترخیص کار خواهد توانست به راحتی محموله شما را ترخیص کند و از اتلاف غیر ضروری پول و وقت شما جلوگیری به عمل آورد. از جمله مراحل ترخیص کالا شامل موارد زیر می باشد:

  1. ثبت اظهارنامه در EPL

ثبت اظهارنامه در سامانه مرحله آنلاین ترخیص بار دریایی از گمرک بوده که در حمل بار زمینی و حمل بار بین المللی نیز کاربرد دارد و نیازی به مراجعه حضوری نیست. برای تکمیل اظهارنامه لازم است کلیه مشخصات مربوط به کالا را در سایت وارد کنید. این اظهارنامه برای ترخیص کالا بسیار لازم و ضروری است به همین دلیل لازم است نهایت دقت را در پر کردن این فرم داشته باشید تا دچار ضرر و زیان مالی نشوید. از این رو برای اطمینان می توانید از شرکت خدمات ترخیص کالای ققنوس در زمینه ترخیص بار دریایی بهره بگیرید.

  1. احراز هویت و تعیین مسیر

در این مرحله دایره فنی گمرک اسنادی را که در سایت بارگذاری کرده اید را مورد بررسی قرار خواهد داد. در صورت تایید مدارک یک شماره ثبت یا کوتاژ به شما تعلق می گیرد. دریافت این شماره به معنای این است که اظهارنامه شما با یک شماره اختصاصی ثبت شده و مهر می شود.

  1. کنترل کالا

در حمل بار بین المللی اجناس شما در طی مسیر کنترل کالا لازم است از سه مسیر سبز، زرد و قرمز عبورکنند. در صورت عبور از مسیر سبز وارد مرحله بعدی می شوید اما در صورتی که کالا از مسیر زرد و قرمز عبور کند لازم است که اسناد توسط کارشناس بررسی شده و مجوزهای لازم را کسب کنید.

  1. اخذ مجوزهای لازم

در صورتی که اجناس شما نیازمند مدارک و مجوزهایی از قبیل بهداشت، استاندارد، مخابرات، تجهیزات پزشکی، انرژی اتمی، مالیات، وزارت راه، جهاد و... باشد لازم است این مرحله را پشت سر بگذارید. در صورتی که یک ترخیص کار از شرکت خدمات ترخیص کالا ققنوس داشته باشید این مرحله را رد خواهید کرد.

  1. تطبیق کالا و بررسی تعرفه توسط کارشناس

در این مرحله کارشناسان مدارک و اسناد را دوباره بررسی کرده و تطبیق می دهند. همچنین سرویس تعرفه گمرکی کالا را بررسی کرده و آن را با اسناد کالا مطابقت می دهند. در صورتی که عدم وجود مشکل برای مرحله بعد تایید می شود. 

  1. صندوق و صدور سند ترخیص

بعد از تایید نهایی لازم است که صاحب کالا هزینه هایی که گمرک مشخص کرده را به صورت نقدی پرداخت کند تا فیش پروانه سبز گمرک باری برای او صادر شود. در نهایت صاحب کالا می تواند برای خارج کردن کالا اقدام کند. می توانید با خیال راحت این مراحل را به ترخیص کار گروه تجاری ققنوس محول کنید.

  1. اجازه بارگیری و انبارداری

بعد از این که سند ترخیص کالا از گمرک توسط گمرک صادر شد، باید با شرکت خدمات ترخیص کالا و حمل و نقل بار تسویه کرده و بعد از دریافت قبض انبار و مدارک مربوط به آن می توانید مجوزی را که گمرک برای بارگیری صادر می کند را دریافت کنید و هزینه های انبارداری را پرداخت کنید. این هزینه ها شامل این موارد می شود: بیمه کالا، مدت زمان رسوب کالا در انبار، هزینه تخلیه و بارگیری و سایر موارد.

  1. خروج کالا از گمرک

بعد از طی کردن تمامی موارد ذکر شده، انباردار با بررسی پروانه سبز گمرکی و مهر درب خروج بیجک انبار را صادر می کند و شما به عنوان صاحب کالا می توانید بیجک انبار را از انباردار دریافت کنید. در نهایت شما می توانید برای بارگیری کالا وسیله نقلیه مورد نظر خود را وارد گمرک کنید. در این مرحله محموله دوباره بررسی می شود و سپس می توانید آن را از گمرک خارج کنید.

مدارک مورد نیاز جهت ترخیص بار دریایی

برای ترخیص بار دریایی در حمل بار بین المللی از گمرک به مدارکی نیاز دارید که در صورت فقدان مدارک نمی توانید اجناس را ترخیص کنید. از این رو می توانید با سپردن این امور به شرکت خدمات ترخیص کالا مثل گروه تجاری ققنوس به راحتی مدارک را آماده کنید. این مدارک شامل موارد زیر است:

  • اظهارنامه گمرکی EPL
  • کپی کارت بازرگانی
  • ترخیصیه
  • بارنامه
  • قبض انبار
  • فاکتور خرید
  • گواهی مبدا
  • پروفرما (پیش فاکتور)
  • بیمه نامه گمرکی
  • لیست عدل بندی
  • اعلامیه تامین ارز
  • مجوز ثبت سفارش
  • بروشور و کاتالوگ ( بستگی به نوع کالا)
  • وکالت نامه رسمی (بستگی به نوع کالا)
  • پروانه صادراتی یا وارداتی
  • پروانه بهره برداری
  • مجوزهای قانونی جهت ترخیص کالا ( گواهی بهداشت، استاندارد، سازمان انرژی اتمی و... که به نوع کالا بستگی دارد.)

راهنمای جامع ترخیص بار دریایی از بنادر کشور

لیست مهمترین گمرکات دریایی کشور

گروه تجاری ققنوس گمرکات دریایی زیر را که از مهمترین گمرکات دریایی ایران هستند برای ترخیص بار دریایی توصیه می کند:

  • گمرک شهید باهنر:

این گمرک که در بندرعباس واقع شده اغلب صادرات غیر نفتی را شامل می شود و به دلیل موقعیت استراتژیک سومین بندر صادراتی کشور محسوب می شود.

  • گمرک شهید رجایی:

یکی دیگر از پیشنهادات گروه تجاری ققنوس برای واردات و صادرات از جنوب ایران گمرک شهید رجایی است. این گمرک واقع در جنوب ایران و بندر عباس از مهمترین بنادر ایران محسوب می شود و حدود 70 درصد ترانزیت کشور را به خود اختصاص می دهد.

  • گمرک خرمشهر:

گمرک خرمشهر که دومین گمرک کانتیری کشور محسوب می شود به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب برای واردات کالا از دبی بسیار مناسب بوده و از بزرگترین گمرکات حوزه خلیج فارس محسوب می شود.

  • گمرک بندر بوشهر:

گمرک بندر بوشهر به دلیل نزدیکی به کشورهای حوزه خلیج فارس از بنادر کلیدی کشور می باشد که به صورت شبانه روزی در حال فعالیت است. این بندر امکاناتی مثل فرودگاه بین المللی دارد که برای واردات و صادرات هوایی نیز مناسب است.

  • بندر چابهار:

بندر چابهار از دیگر بنادر جنوب ایران می باشد که در سیتان و بلوچستان واقع است. این بندر به دلیل موقعیت استراتژیک خود و دسترسی به آب های آزاد مورد توجه تجار و دولت قرار گرفته و برای واردات و صادرات بسیار مناسب می باشد. این بندر همواره در طول سال فعال بوده و تجار می توانند در طول سال از طریق آن تجارت کنند.

  • گمرک بندر انزلی:

این بندر که در شمال ایران و در استان گیلان واقع شده از مهمترین بنادر شمال کشور محسوب می شود و در زمینه واردات و صادرات مواد خوراکی و پوشاک فعالیت می کند. اگر قصد واردات از شمال کشور را دارید پیشنهاد گروه تجاری ققنوس بندر انزلی می باشد.

  • گمرک آستارا:

پیشنهاد دیگر گروه تجاری ققنوس برا بنادر شمال کشور بندر آستارا می باشد. این گمرک نیز در شمال کشور و در استان گیلان واقع شده و از گمرکات معروف در زمینه حمل بار زمینی و ترخیص بار دریایی است و فعالیت گسترده ای در حمل بار بین المللی دارد.

  • گمرک بندر نوشهر:

بندر نوشهر که در استان مازندران واقع شده از دیگر گمرکات مهم شمال کشور محسوب می شود. این بندر نزدیک ترین بندر تجاری به پایتخت بوده و دسترسی به بازارهای کشورهای آسیای میانه و شرقی را دارا است. فاصله این بندر تا فرودگاه 2 کیلومتر بوده و دارای انبارهای سرپوشیده و روباز می باشد.

هزینه های ترخیص بار دریایی

هزینه های ترخیص بار دریایی از گمرک به طور معمول شامل مبالغی می شود که در پروسه ترخیص انواع کالا از گمرک و در مراحل مختلف باید پرداخت کنید. این هزینه ها شامل هزینه باربری، انبارداری، تعرفه آزمایشگاهی، کارشناسی کالا، صفافی، تخلیه و... می باشد که لازم است توسط صاحب بار به عنوان هزینه ترخیص پرداخت شود. این هزینه های گمرکی مستقل از حقوق ورودی دریافت می شود.

راهنمای جامع ترخیص بار دریایی از بنادر کشور

جمع بندی

همانطور که گفتیم فرایند ترخیص بار دریایی از گمرک شامل مراحل مختلفی می شود که هر مرحله نیز پیچیدگی های خاص خود را دارد. برای پشت سر گذاشتن این مراحل لازم است که مدارک گوناگونی را تهیه کرده و در مراحل مختلف ترخیص کالا در حمل بار بین المللی به گمرک ارائه دهید. برای پشت سر گذاشتن این مراحل به بهترین و راحت ترین شکل ممکن می توانید شرکت خدمات ترخیص کالای ققنوس را انتخاب کنید. گروه تجاری ققنوس با بیش از 9 سال سابقه در زمینه حمل بار زمینی، دریایی و هوایی، صادرات و واردات از چین و امارات،  حمل بار بین المللی و بسیاری از خدمات دیگر آماده خدمات رسانی به شما  به عنوان صاحبین کالا می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره از کارشناسان گروه تجاری ققنوس می توانید به سایت ما به نشانی fnxshipping.com سر بزنید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: