رحمتی در ادامه خاطر نشان کرد: با توجه به توسعه جوامع و گسترش فعالیتهای اجتماعی، هر شخصی میتواند در نتیجه انجام فعالیت خود خطری را ایجاد نماید و موجب وارد شدن خسارت و زیان به دیگری گردد و در نتیجه مسئول جبران خسارت وارده است. بر این اساس در
بیمههای مسئولیت، بیش از ۱۰۰ نوع از بیمه نامههای در حال صدور، شامل بیمههای مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان، مسئولیت حرفهای، مسئولیت تولیدکنندگان کالا، مسئولیت عمومی، مسئولیت مدنی ناشی از قرارداد و.. ارائه میگردد و اکثر کارها وفعالیتهایی که در جامعه انجام میشود در چارچوب این بیمه نامهها قابل پوشش است. در سال ۱۴۰۰ بیش از ۵۵۰ هزار فقره بیمه نامه مسئولیت صادر شده به عبارت بهتر میتوان گفت، این مدیریت متنوعترین مدیریت فنی شرکت از لحاظ صدور و خسارت انواع بیمه نامهها است.
وی در ادامه افزود: بیمههای مسئولیت به دلیل تنوع زیاد و پوشش بسیاری از فعالیتهای جامعه، نمایندگان ما در این بخش خیلی خوب کار میکنند؛ بنابراین همکاران ما باید تخصص خاصی در بخش نظارت بر صدور به دلیل تنوع و تعداد زیاد بیمه نامههای این بخش، برای نظارت دقیق و تخصصی بر عملکرد شعب و نمایندگان داشته باشند.
رحمتی در ادامه افزود در بخش بیمههای کشتی و هواپیما تا دو سال پیش، صدور این بیمه نامه ها، در ستاد و واحدهای اجرایی صورت میگرفت. اما با تغییر سیاستهای شرکت و بمنظور انتقال دانش، جانشین پروری، کنترل و نظارت هر چه بهتر و بیشتر، صدور آن در واحدهای اجرایی تحت نظارت انجام میشود.
بیمه باربری یا بیمه حمل و نقل کالا نیز، قدیمیترین نوع رشته در بیمههای بازرگانی درجهان است که در این نوع از بیمه نامهها، خسارتهای وارد شده به کالا در اثر وقوع خطرهای بیمه شده در مسیر حمل، جبران میشود. با توجه به اینکه در بیشتر مواقع موضوع تجارت بین الملل مطرح است و ذینفعان و مبادلات صادراتی، وارداتی و داخلی اعم از خریدار، فروشنده، بانک و شرکتهای حمل و نقل و. ملیتهای مختلف داخلی و بین المللی دارند و در هر کشور، قوانین و مقررات خاصی حاکم است، به همین جهت، برای صدور انواع مختلف این بیمه نامهها و حفظ استانداردهای بین المللی، قوانین و مقررات کلوزهای انستیتو بیمهگران لندن، آیین نامههای مصوب شورای عالی بیمه و دستورالعمل داخلی بیمه ایران در این نوع از بیمه نامهها حاکم است.
از سوی دیگر، همکاران ما در این رشته علاوه بر حفظ استانداردهای بین المللی باید با مسائل مختلف از قبیل تجارت بین الملل (صادرات و واردات)، گمرک، شرکتهای کشتیرانی، فورواردرها، کریر ها، خریدار، فروشنده، انواع سامانه جامع تجارت، ثبت سفارش، سیستم بانکی و سیستم مالی و. آشنایی داشته باشند تا بتوانند در صدور این دسته از بیمه نامهها، راهنمایی لازم به بیمه گزار ونماینده برای صدور هر چه بهتر ارائه نمایند.
مدیرکل بیمههای مسئولیت و حمل و نقل در خصوص آمار عملکرد در سال ۱۴۰۰ تصریح کرد: در این مدیریت در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد ریال حق بیمه تولید شده و حدود ۸ هزار میلیارد ریال هم خسارت پرداخت نموده است که با احتساب این آمار، از بعد فنی یکی از مدیریتهایی هستیم که بازده و مانده عملیات بیمه گری ما مثبت وسودده است، البته این آمار فقط مربوط به صدور مستقیم است، در این رشته علاوه بر صدور مستقیم، بخشی از پرتفوی ما از قبولی اتکایی از طریق نمایندگیهای خارج از کشور به خصوص در باربری و کشتی تامین میگردد. قبل از شروع سال ۱۴۰۱، با تاکیدات حسن شریفی رئیس هیات مدیره ومدیر عامل مبنی بر ارائه برنامههای عملیاتی سال جدید، این برنامه در بهمن سال گذشته ارائه و مورد تصویب قرار گرفت و راهبرد ما نیز همین برنامه است. بر اساس این برنامه تدوین شده، در سال ۱۴۰۱ در مجموع حداقل ۲۰ درصد، رشد پرتفوی خواهیم داشت و هدف ما این است که به رقم ۳۰ هزار میلیارد ریال در تولید حق بیمه برسیم.
وی به تشریح برنامههای عملیاتی پرداخت و موفقیت اجرای این برنامهها را، منوط به همکاری و هماهنگی با بخش های مختلف شرکت دانست و اظهار داشت: اهم برنامههای تدوین شده در سال ۱۴۰۱ شامل برگزاری دورههای آموزشی از طریق دفتر آموزش وپژوهش برای آموزش همکاران واحدهای ستاد، اجرایی و نمایندهها، انجام بازدیدهای دورهای برای بررسی مسائل، مشکلات شعب و نمایندگان و ارائه راهکار مناسب، که این بازدیدها در دوران شیوع بیماری کرونا از طریق ویدئو کنفرانس بصورت دورهای با استانها صورت میگرفت که با فروکش کردن این بیماری این بازدیدهای دورهای بصورت حضوری خواهد شد.
رحمتی در ادامه افزود: ارتقا و بروز رسانی برنامه نرم افزاری رشتههای مختلف این مدیریت از طریق همکاران و پیمانکارهای مدیریت فناوری اطلاعات، بازنگری در بخشنامهها و دستورالعملها و تدوین شیوه نامههای اجرایی به عنوان مبنا و ملاک عمل تمامی شعب و نمایندگان (در این شیوه نامه، تمام بخشنامهها و دستورالعملهای سنوات گذشته اصلاح و بروز رسانی شده است)، طراحی و ایجاد فرآیند صدور خسارت طرحهای خاص و تبدیل آنها به بیمه نامههای مسئولیت تحت وب، برگزاری جلسه با انجمنها و کانون نمایندگان برای اخذ نظرات وپیشنهادها برای پیگیری و اصلاح در برنامه ها، نرم افزار وبخشنامه ها، تدوین نرم افزار و برنامه نویسی برای صدور بیمههای کشتی و هواپیما تحت سیستم وب، آمادگی برای صدور برخط تعدای از بیمه نامهها در رشتههای حمل و نقل داخلی و بین المللی با کلوز C و دو رشته در بیمههای مسئولیت ازطریق "سامانه بیمه ایران"، ارزیابی عملکرد زیر رشتهها هر ۴ ماه یکبار برای ایجاد تغیرات در نرخ و شرائط بیمه نامهها برای حفظ حاشیه سود، رسیدگی به خسارتهای معوق که بصورت مستمر این خسارتها پایش میشود، از دیگر برنامههای عملیاتی این حوزه میباشد.