April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۴۸۴۲
۰۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵
0
روزنامه پولیتیکو از مذاکره آمریکا با ازبکستان و تاجیکستان برای واگذاری هواپیماهای نظامی افغانستان خبر داد.
آمریکا ۵۰ هواپیمای نظامی افغانستان را به ازبکستان و تاجیکستان می‌دهد
روزنامه پولیتیکو به نقل از مقامات آگاه گزارش داد که آمریکا در حال بررسی امکان واگذاری ۵۰ هواپیمای نظامی افغانستان به ازبکستان و تاجیکستان در ازای آنچه کمک برای مقابله با تروریسم ادعا می‌کند، است.

گفته می‌شود این اقدام آمریکا با هدف نفوذ و مداخله در منطقه آسیای میانه صورت می‌گیرد.

در این گزارش آمده است که این قرارداد شامل هواپیما‌های اهدایی آمریکا می‌شود که خلبانان نیروی هوایی افغانستان از آن برای فرار از کشور به ازبکستان و تاجیکستان پس از تسلط طالبان در تابستان گذشته استفاده کردند.

به گفته یکی از این مقامات، هدف این است که بخشی از هواپیما در ازای توافق غیررسمی با دولت‌های تاجیکستان و ازبکستان برای «تعمیق روابط امنیتی» در زمینه امنیت مرزی و مبارزه با تروریسم فراهم شود.

طالبان خواهان بازگرداندن هواپیما‌هایی هستند که ترکیبی از هواپیما‌های تهاجمی و هلیکوپتر‌های سبک است که آمریکا در اختیار دولت سرنگون شده افغانستان قرار داده بود، زیرا آن‌ها آن را بخشی از دارایی خود می‌دانند.

مقامات ازبکستان در ماه اوت گفتند که قصد ندارند هواپیما‌های مذکور را به طرف افغانستان بازگردانند، زیرا این هواپیما‌ها متعلق به آمریکاست.

طالبان در اوت ۲۰۲۱ در افغانستان به قدرت رسیدند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: