یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با پول نیوز
کد خبر: ۳۸۴۸۹۸
۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
0
احمد اشتیاقی گفت: استراتژی این عزیزان در شرایط کنونی درست است. چرا که بازار سرمایه از قدیم الایام اولویت دولت‌ها نبوده و در سیاست‌گذاری آن‌ها نقشی نداشته است. این بازار از اهمیت بالایی برخوردار نیست.
استراتژی دولت در مورد بورس عاقلانه است
«احمد اشتیاقی»، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار پول نیوز در ارتباط با انتقاد یکی از نمایندگان مجلس از وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بابت ریزش مداوم شاخص‌ها در بورس گفت: مشکل به سیاست‌های کلان برمی‌گردد. اکنون ما معضلی به نام کسری بودجه داریم و همزمان با آن نیز می‌خواهیم تورم را نیز کنترل کنیم. ابزاری هم که برای کنترل تورم در اختیار است کنترل حجم نقدینگی است که دولت این را در پیش گرفته است. همزمان با کسری بودجه اگر بخواهید نقدینگی را نیز کنترل کنید تا از عدد خاص مد نظر بالاتر نرود، باید از ظرفیت‌های خود استفاده کنید.


وی ادامه داد و افزود: از جمله ظرفیت‌هایی که مسئولان استفاده کردند تخصص اعتبار که در بودجه لحاظ شده، آن را پرداخت نکردند. وقتی این سیاست در پیش گرفته می‌شود، صندوق بازنشستگی که از فعالان قدیم بازار سرمایه است همیشه ۲۰ درصد از سود خود را وارد بازار سرمایه می‌کرد برای خرید مجدد. اما بده دلیل این که بودجه تخصیص داده شده پرداخت نشده، صندوق بازنشستگی برای جبران نه تنها پولی وارد بازار نکرده است، بلکه بخشی از سهام خود را نیز فروخته است.


اشتیاقی افزود: عمدی در این موضوع نیست که بازار ریزش کند. وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی که باید بازار سرمایه را مدیریت کنند همزمان باید تورم را نیز کنترل کنند. وقتی به اولویت‌ها نگاه می‌کنیم می‌بینیم تورم به بازار سرمایه اولویت دارد؛ بنابراین سیاست به کنترل تورم از ناحیه کنترل نقدینگی سوق پیدا می‌کند. بازار نیز با کمبود شدید نقدینگی مواجه می‌شود و روند ریزشی در پیش می‌گیرد.


وی با اشاره به عدم احیای برجام در برهه کنونی تاکید کرد: وقتی برجام احیاء نمی‌شود منابع حاصل از صادرات نفت دولت محدود است. وقتی محدودیت دارد و همزمان باید کشور را اداره کند بنابراین سیاست‌های انقباضی در پیش می‌گیرد و این سیاست به بانک‌ها اجازه می‌دهد نرخ سود را تا ۲۳% بالا ببرند. وقتی چنین نرخ‌هایی در مقابل بازار سرمایه قرار می‌گیرد قطعا پول به بازار سرمایه نخواهد آمد. پس مشکل از وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس نیست.
 
 


این کارشناس اقتصادی با اشاره به گفته‌های این نماینده مجلس گفت: اگر این نماینده محترم در مقابل استراتژی مسئولین قرار بگیرد حرفی برای گفتن نخواهد داشت. استراتژی این عزیزان در شرایط کنونی درست است. چرا که بازار سرمایه از قدیم الایام اولویت دولت‌ها نبوده و در سیاست‌گذاری آن‌ها نقشی نداشته است. این بازار از اهمیت بالایی برخوردار نیست.


وی در پاسخ به این که نماینده مجلس مشکلات را زیر ساختی دانسته و خواستار اصلاح ساختار اقتصادی شده بیان کرد: تا زمانی که کسری بودجه داریم، اقتصاد ما دچار شرایط تورمی است. اقتصاد مجموعه‌ای از متغیر‌های کلان است. زمانی که یک متغیر را هدف قرار می‌دهید که آن کنترل نقدینگی است، شما بالاجبار از پرداخت مطالبات صندوق بازنشستگی خودداری می‌کنید؛ که ۷۰% درصد سهامداران عمده بازار سرمایه هستند؛ و با این کار بازار سرمایه کمی روکود حس می‌کند.


اشتیاقی ادامه داد و خاطرنشان کرد: البته در کنار این‌ها قیمت‌گذاری دستوری و عدم اجازه به رشد دلار نیمایی نیز تاثیر دارد؛ که به بازار سرمایه ضربه خواسته یا ناخواسته می‌زند. اگر اقتصاد ما کمی سروسامان بگیرد و پیش بینی پذیر شود و اهالی بازار سرمایه بتوانند روند سه ساله‌ای را برآورد کنند آن‎ وقت کار بسیار راحت خواهد بود.


خبرنگار: مجتبی بیگلری
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: