کد خبر: ۳۸۴۹۱۹
۳۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
0
اصل موضوع اعتبار سنجی و ارائه تسهیلات بر اساس اعتبار سنجی یک اصل کاملا درست و منطقی است که در بسیاری از کشور‌های دنیا هم در واقع پیاده و اجرا شده است. یکی از دلایلش هم میتواند حتی منجر به افزایش عدالت اجتماعی و یا عدالت اقتصادی شود.
اعتبار سنجی در تسهیلات اصل منطقی است
اصل موضوع اعتبار سنجی و ارائه تسهیلات بر اساس اعتبار سنجی یک اصل کاملا درست و منطقی است که در بسیاری از کشور‌های دنیا هم در واقع پیاده و اجرا شده است. یکی از دلایلش هم میتواند حتی منجر به افزایش عدالت اجتماعی و یا عدالت اقتصادی شود. چون یکی از موانع دریافت تسهیلات برای شهروندان عادی و یا به اصطلاح معمولی همین عدم تامین وثایق مورد نیاز است. یعنی در ساختار فعلی ما فضا به نحوی است که میگوییم تاثیرات بانکی فقط به افرادی تعلق میگیرد که کارمند باشند و شاغل باشند و وثایق مورد نیاز را داشته باشند؛ لذا این تسهیلات بانکی طبیعتا نمیتواند منجر به افزایش رفاه شهروندان یا افزایش عدالت شود.

یکی از دلایلی که مثلا مدل گرامین بانک یا همان بانک روستایی در بنگلادش موفق شد این بود که ایده اصلی آن برای آقای محمد یونس بود که در سال ۲۰۰۷ نوبل صلح گرفت و نه نوبل اقتصاد. ولی به هرحال یک اقتصاد دان بنگلادشی بود. یکی این بود که در واقع ایشون اومد در مدل گرامین بانک نگاه به وثایق را تغییر داد؛ و باعث شد نگاه از وثایق فیزیکی تبدیل شد به وثایق اجتماعی به نحوی که گروه‌های ۵ نفره شکل گرفت که این گروه‌های ۵ نفر بخاطر یک نفرشان که میخواست وام بگیرد. باید سایر اعضا آن فرد را تایید میکردند یعنی آن سرمایه اجتماعی جامعه جای وثایق را گرفت و یک مدل موفق شد که توانست حتی رفاه را در بنگلادش افزایش بدهد.
 
فقر را تاحدودی کاهش بدهد
مدلی هم که میخواهد در ایران اتفاق بی‌افتد همین است یعنی از بین رفتن وثیقه و وثیقه گذاری که هم میتواند دریافت تسهیلات را تسهیل کند و هم میتواند بهتر هدایت کند به سمت افرادی که واقعا مستحق اند.
 
با وجود این نکات مثبت چرا سیستم اعتبار سنجی ما ضعیف است؟
این مدل در ایران اجرایی نمیشود. هم آن اطلاعات اقتصادی جامع و کامل وجود ندارد. الان سامانه اعتبار سنجی ما مبتنی بر چیست؟ مبتنی براین است که اگر کسی تسهیلات گرفته این تسهیلات را چگونه باز پرداخت کند. کسی که تسهیلات نگرفته است چه ؟ نکته دوم این است که یک شهروند یک حقوق بگیر است ممکن است سی‌ام هر ماه حقوق بگیرد، اما باز پرداخت قسط وام این شهروند ۱۸ هر ماه باشد. این به صورت عادی هر ماه ۱۲ روز در باز پرداخت تاخیر دارد. رتبه اعتباری این شهروند ما ربه مناسبی نیست در صورتی که این شهروند ما شاید بد قول یا بد حساب نیست. نکته بعدی این که شاید شخصی در زندگی شخصی خود آدم بد حسابی است. در پرداخت مالیات و یا جریمه رانندگی و پرداخت قبوض آب و برق، اما چون تاکنون تسهیلات نگرفته است پرونده وی سفید است.
 
ضعف دنیای آماری؟
هم پایگاه‌های آماری و هم این که اصلا سامانه اعتبار سنجی ایران ضعف داره بشدت به این موارد و حتی سامانه به روز نیست و مرتبا بروز نمیشود که مشخص باشد که هر شهروند ایرانی ک برگ اطلاعات اختصاصی مشخص داشته باشد. ما بدانیم که این شهر وند این نگاه را دارد. اینقدر خوش قول است اینقدر بدقول است اینقدر این کار‌ها را میکند. این بدهی‌ها را دارد. خیلی سطحی و ناقص است. نکته آخر این که اگر چه سیستم این کار را کرده است که اصطلاحا دریافت تسهیلات تسهیل و وران شود، اما آن چه که از برایند جامعه دیده میشود شاید اینطور نبوده است و یک بهانه‌ای هم شده که یکسری افراد نتوانند در واقع تسهیلات بگیرنددر کل اصل مدل مدل مناسبی است، اما اجراش موفق نبوده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: