April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۵۰۱۶
۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰
0
مدیر عامل شرکت مترو تهران وحومه از راه اندازی خط مترو پرند تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: بزودی طلسم خرید ۶۳۰ واگن مترو شکسته می‌شود.
زمان راه اندازی متروی پرند اعلام شد
توسعه شبکه زیرزمینی حمل و نقل عمومی از مهمترین برنامه‌هایی است که مدیریت شهری به دنبال انجام آن است و برنامه ریزی‌های در این زمینه صورت گرفته است. شهردار تهران هم اعلام کرده است که تکمیل خطوط مترو جزو مهمترین اولویت هاست که مدیریت شهری آن را دنبال می‌کند.

برای توسعه خطوط مترو تهران شهرداری تفاهم نامه‌هایی منعقد کرده تا کار‌ها با سرعت بیشتری انجام شود.

تهران یکی از بزرگترین کلانشهر‌های غرب آسیا است؛ شهری که با توجه به ظرفیت‌ها زیاد دارای مشکلات فراوانی است به خصوص در دوره قبل مدیریت شهری دچار عقب ماندگی جدی شده است و دربحث حمل ونقل عمومی توسعه‌ای رخ نداد.

فاصله بین شمال و جنوب در تهران بسیار زیاد است و مدیران جدید وعده داده اند این فاصله را کم کنند و حتی بودجه‌های خاصی برای مناطق جنوبی در سال جاری در نظر گرفته اند.

مدیران شهری تلاش می‌کنند شهرداری تهران را از یک نهاد خدماتی صرف به یک نهاد خدمتگزار اجتماعی تبدیل کنند و در خدمت به مردم میدان را برای آن‌ها باز کند؛ طرح‌ها و ایده‌هایی در این زمینه وجود دارد و به دنبال این تحول هستند.

توسعه مترو تهران در دستور کار قرار گرفته است و برای خرید تجهیزات هم برنامه ریزی‌های صورت گرفته و حتی بخشی از تجهیزات هم خریداری شده است.

همچنین قطار ملی مترو یک طرح بزرگ ملی است. بیش از ۸۵ درصد این طرح داخلی است و گامی بلند در زمینه شکست انحصار تولید قطار از سوی شرکت‌های خارجی برداشته شد. طراحی و ساخت سیستم رانش، تهویه مطبوع، بدنه قطار، بوژی، ترمز، راهروی بین واگنی، درها، دکوراسیون داخلی و هوشمند سازی سیستم اطلاع رسانی داخل واگن‌ها از جمله مهمترین اقدامات صورت گرفته توسط شرکت‌های داخلی برای تولید قطار ملی مترو بوده است.

ساخت قطار ملی با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همکاری شرکت‌های مختلف داخلی از جمله ۱۸ شرکت دانش بنیان و ۴ مجموعه صنعتی به نام‌های شرکت واگن سازی تهران، جهاد دانشگاهی، مپنا و ایریکو، براساس تجربیات ۲۰ سال گذشته در استفاده از ۳ نسل واگن‌ها انجام شد. اولین قطار ملی ساخته شده و قرار است امسال به انبوه سازی برسد.

در خصوص توسعه خطوط مترو تهران کرج، خط پرند، انبوه سازی قطار ملی و. با مسعود درستی مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه به گفتگو نشستیم.

بفرمائید در مدیریت جدید شهری چه برنامه‌ای برای متروی تهران - کرج دارید؟

بخشی از توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی وظیفه دولت است/جابه جایی مسافران متروی تهران _کرج با هزینه شهرداری تهران/امیدوارم به زودی تابوی خرید ۶۳۰ واگن مترو شکسته شود/تعمیر و نگهداری برق بالاسری در خط ۵

متروی تهران - کرج زمانی که ساخته شد استان البرز نبود و میزان مسافران به این حد نبود. مسافران متروی کرج - تهران با هزینه شهرداری تهران جابجا می‌شوند و وضعیت ناوگان متناسب با جمعیت نیست. در خصوص توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی، بخشی از وظایف به عهده حاکمیت است و ما هم تلاش‌هایی در مدیریت شهری ا نجام می‌دهیم. امیدوارم به زودی تابوی خرید ۶۳۰ واگن مترو شکسته شود. در صورتی که این واگن‌ها خریداری شود، به دنبال خرید واگن‌های دوطبقه می‌رویم. ببینید! در حال حاضر در بهره‌برداری و تعمیر و نگهداری برق بالاسری در خط ۵ هم اقداماتی انجام شده تا خرابی‌ها به حداقل برسد و در این زمینه شرکت بهره‌برداری مترو تهران وحومه قرارداد‌هایی امضا کرده است.

در خصوص خرید ۶۳۰ دستگاه واگن هم متولی اصلی دولت است/پیگیر تغییراتی در نحوه دادن پیش پرداخت هستیم/خطوط اقماری با همکاری‌های چندجانبه ساخته شده است/ یک طرف ۶۳۰ واگن چینی و طرف دیگر دولت است ما به عنوان شهرداری مصرف کننده هستیم

تأکید می‌کنم که تأمین ناوگان حمل و نقل عمومی باید انجام شود و یکی از مهمترین متولیان آن دولت است. خط هشتگرد به تهران و همچنین خطوط اقماری با همکاری‌های چندجانبه ساخته شده است و باز هم تأکید دارم که مهمترین وظیفه در این زمینه با دولت است. در خصوص خرید ۶۳۰ دستگاه واگن هم متولی اصلی دولت است. ما به عنوان مصرف‌کننده پیگیر هستیم. یک طرف این واگن‌ها چینی و طرف دیگر دولت است. اگر منابع لازم برای خرید این واگن‌ها تأمین شود، بار زیادی از دوش مترو برداشته می‌شود. البته برای خرید این ۶۳۰ دستگاه واگن باید ۱۵ درصد پیش‌پرداخت توسط دولت داده شود. توافقاتی با چینی‌ها در حال انجام است که این ۱۵ درصد یا به شکل دو قسط ۷.۵ درصد پرداخت شود و یا اینکه باید این ۱۵ درصد تأمین شود. البته اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است.

چه برنامه‌ای برای خطوط جدید مترو دارید و همچنین دولت چقدر در این زمینه باید پرداخت کند؟ در خصوص آخرین اقدامات انجام شده برای انتشار اوراق مشارکت سال ۱۴۰۰ توضیح دهید.

پول اوراق مشارکت ۱۴۰۰ وارد پروژه‌ها می‌شود/تورم در اوراق مشارکت دیده شود/سال پیش با ۱۵۰۰ میلیارد تومان چقدر می‌توانستیم کار کنیم و اکنون چقدر می‌توانیم؟ /برخی از پروژه‌ها مانند پروژه پرند از منابع دولتی برای ساخت آن استفاده می‌شود

اوراق مشارکت سال ۱۴۰۰ تمام مراحل اداری‌اش طی شده و آرام آرام پول وارد پروژه‌ها می‌شود. ۱۵۰۰ میلیارد تومان سهم شهرداری بوده است، اما دو نکته را باید درباره اوراق بگویم. ابتدا اینکه این اوراق کمک خیلی بزرگی به مدیریت شهری است و نکته دوم اینکه بهتر است تورم هم در اوراق دیده شود. ببینید! سه سال پیش با ۱۵۰۰ میلیارد تومان چقدر می‌توانستیم کار کنیم و اکنون چقدر می‌توانیم با این عدد ساخت و ساز کنیم؟ بهتر است که تورم هم در عدد و ارقام اوراق دیده شود. انصافاً اوراق مشارکت کمک بزرگی از سوی دولت به مدیریت شهری است. برخی از پروژه‌ها مانند پروژه پرند از منابع دولتی برای ساخت آن استفاده می‌شود و برخی از خطوط هم با منابع شهرداری هزینه‌های پروژه تأمین می‌شود.

اوراق مشارکت سال ۱۴۰۱ به کجا رسید؟ چه زمان این اوراق منتشر می‌شود؟

اوراق مشارکت ۱۴۰۱ در حال طی کردن مراحل اداری است

اوراق مشارکت سال ۱۴۰۱ در بروکراسی اداری است و تا پایان سال زمان می‌برد، اما کار‌ها انجام می‌شود.

کار ساخت متروی پرند به کجا رسید؟

پله‌برقی هم در ایستگاه پرند نصب شده است/سفت کاری به اتمام رسیده و در مرحلخ نازک کاری هستیم/پله‌برقی هم در ایستگاه پرند نصب شده است/کش و قوس‌های داریم

خط پرند را به دو بخش تقسیم می‌کنیم، یک بخش ساخت و ساز (سیویل) است و یک بخش دیگر تجهیزات است. در بخش سیویل کار رو به اتمام است. حتی پله‌برقی هم در ایستگاه پرند نصب شده است و به زودی آسانسور هم نصب می‌شود. کار نازک‌کاری رو به اتمام است، اما در حوزه تجهیزات پله‌برقی هم در ایستگاه پرند نصب شده است. البته کش و قوس‌هایی وجود دارد (در خصوص تحویل زمین و قیمت‌گذاری) که امیدواریم تمام اقدامات تا پایان سال انجام شود.

انبوه‌سازی قطار ملی به کجا رسید؟ قرار بود در سال جاری اقداماتی در این زمینه صورت گیرد، کار به کجا رسید؟

امسال اولین قرارداد انبوه‌سازی قطار ملی بسته می‌شود/یک نمونه قطار ساخته‌ایم که تمام اجزای آن استاندارد است

اتفاقاً جلسه‌ای در خصوص قطار ملی داشتیم، باید تست‌های استاندارد به اتمام برسد. ما یک نمونه قطار ساخته‌ایم که تمام اجزای آن استاندارد است، اما باید این اجزا در کنار هم به درستی کار کنند و استاندارد‌های لازم را هم داشته باشند. امسال اولین قرارداد انبوه‌سازی قطار ملی بسته می‌شود.

مطالعات خط ۱۱ مترو به کجا رسید؟ همچنین در خصوص ساخت خطوط ۸ و ۹ متروی تهران توضیح دهید، آیا در سال جاری اقدامی در این زمینه صورت خواهد گرفت؟

تلاش می‌کنیم در سال ۱۴۰۱ تمام مطالعات لازم انجام و عملیات‌های اجرایی خطوط مترو آغاز شود/ تفاهم نامه برای خط ۱۰ و ۱۱ بسته و مذاکراتی صورت گرفته است

تمام تلاش خود را می‌کنیم تا مطالعات خط ۱۱ با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که داشتیم و مجوز‌های اخذ شده به اتمام برسد و عملیات اجرایی امسال آغاز شود، اما درباره خط ۸ و ۹ مترو باید بگویم که در مطالعات عقب هستیم. درباره خط ۱۰ و ۱۱ تفاهم‌نامه‌های اجرایی بسته شده و یکسری مذاکرات صورت گرفته است و تلاش می‌کنیم در سال ۱۴۰۱ تمام مطالعات لازم انجام و عملیات‌های اجرایی آغاز شود.

در خصوص تکمیل خطوط مترو پرند توضیح دهید. کار به کجا رسیده است؟

کل خط مترو پرند ۵۰ کیلومتر است/قطعا کار در خط پرند در سال جاری انجام می‌شود و بهره‌برداری صورت می‌گیرد

خط متروی پرند ۵۰ کیلومتر است. از ایستگاه شاهد بخشی از مترو به طول ۳۰ کیلومتر جدا می‌شود که قبلا اجرا شده و به فرودگاه امام رسیده است. ۲۰ کیلومتر دیگر خط پرند است. در حال انجام کار‌های اصلی هستیم و قطعا کار در خط پرند در سال جاری انجام می‌شود و بهره‌برداری صورت می‌گیرد.

بفرمائید چه برنامه‌ای برای افتتاح ایستگاه متروی واوان دارید؟

ایستگاه مترو واوان امسال تکمیل نمی‌شود

ایستگاه متروی واوان بخشی از خط شاهد است که تکمیل آن امسال در برنامه نیست، اما در سال‌های آتی قطعا این ایستگاه تکمیل می‌شود.

آیا بودجه لازم برای توسعه خطوط مترو (بودجه شهرداری و دولتی) تأمین شده است؟ مشکلی در زمینه تأمین هزینه‌ها وجود ندارد؟

جذب منابع برای ساخت خطوط مترو تا پایان سال/شهردار تهران نگاه ویژه‌ای به موضوع مترو دارد و بودجه‌های خوبی هم برای این منظور در نظر گرفته شده است

بودجه همیشه فراز و نشیب‌هایی دارد. در ابتدای سال با کمبود نقدینگی روبه‌رو بودیم، اما در سه تا چهار هفته گذشته منابع خوبی تزریق شده است و قطعا تا پایان سال منابع جذب می‌شود و تا پایان سال بودجه محقق خواهد شد. شهردار تهران نگاه ویژه‌ای به موضوع مترو دارد و بودجه‌های خوبی هم برای این منظور در نظر گرفته شده است.

آیا دولت سهم خودرا پرداخت کرده است؟

در خصوص موضوع پرند بخشی از هزینه‌ها پرداخت شده است و فکر می‌کنم به زودی تمامی هزینه‌های لازم محقق شود/ بودجه دولتی برای متروی تهران عموما در نیمه دوم سال محقق می‌شود

در خصوص موضوع پرند بخشی از هزینه‌ها پرداخت شده است و فکر می‌کنم به زودی تمامی هزینه‌های لازم محقق شود. ما قطعا متروی پرند را تا پایان سال آماده بهره‌برداری می‌کنیم، اما در خصوص بودجه دولتی برای متروی تهران باید بگویم که عموما در نیمه دوم سال بودجه‌ها محقق می‌شود.

در خصوص ایمنی ساخت ایستگاه‌ها توضیح دهید. ایستگاه‌های مترو چقدر در برابر زلزله ایمن هستند؟

تمامی استاندارد‌ها در طراحی و اجرای مترو تهران لحاظ می‌شود/ تمامی خطوط مترو از نظر استاندارد ایمنی بالایی دارند و نگرانی در این زمینه وجود ندارد

خطوط مترو براساس استاندارد‌های لازم ساخته می‌شود و در حوزه موضوعاتی مانند تهویه و پله برقی و... تمامی استاندارد‌های لازم درنظر گرفته می‌شود. ما از استاندارد خاصی بهره می‌گیریم و تمامی استاندارد‌ها در طراحی و اجرا لحاظ می‌شود چالشی در حوزه ایمنی نداریم و تمامی خطوط مترو از نظر استاندارد ایمنی بالایی دارد و تأکید می‌کنم که نگرانی در این زمینه وجود ندارد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: