کد خبر: ۳۸۵۰۵۹
۰۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
0
مرتضی افقه گفت: سیاست‌گذاران نباید فریب برخی اقتصادخوانده‌هایی که درکی از اقتصاد ایران را ندارند، بخورند. چرا که این افراد فقط تئوری‌های اقتصادی را حفظ کرده و به سیاست‌گذاران همان دستورالعمل‌های اقتصاد آزاد را برای ایران گوشزد می‌کنند. متأسفانه سیاست‌گذاران نیز از این مسیر پیروی کرده و این اقدام انجام شد.

سیاست‌گذاران نباید فریب اقتصادخوانده‌هایی که درکی از اقتصاد ایران ندارند را بخورند

«مرتضی افقه» کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار پول نیوز در خصوص فایده حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، اظهار داشت: پیش از انجاماین اقدام، در چندین مصاحبه و نوشته اعلام کردم که سیاست‌گذاران نباید فریب برخی اقتصادخوانده‌هایی که درکی ازاقتصاد ایران را ندارند، بخورند.

وی ادامه داد و افزود: این افراد فقط تئوری‌های اقتصادی را حفظ کرده و به سیاست‌گذاران همان دستورالعمل‌هایاقتصاد آزاد را برای ایران گوشزد می‌کنند. متأسفانه سیاست‌گذاران نیز از این مسیر پیروی کرده و این اقدام انجام شد.

این اقتصاددان گفت: سیاست‌گذاران پیش بینی کرده بودند با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، تورم در حدود پنج تا شش درصدافزایش خواهد یافت اما همان زمان نیز این نکته گفته شد که با انجام این اقدام شاهد تورم فراگیر خواهیم بود.

افقه اضافه کرد: به نظر می‌رسد کسری بودجه نیز یکی از دلایلی است که دولت را ناچار به اجرای طرح حذف ارز ۴۲۰۰تومانی کرد که تورم آن به مردم تحمیل شد و مبلغی که به صورت مستقیم به مردم پرداخت می‌شود نیز نتوانسته اینتورم را جبران کند.

وی ادامه داد: تورم، افزایش مداوم قیمت‌هاست این در حالی است که یارانه‌ها فقط یکبار افزایش می‌یابد. آخرین تورمیکه اعلام ۴۰ درصد است که براساس آن قیمت‌ها دائما افزایش ۴۰ درصدی دارد.

این اقتصاددان گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نه تنها فایده‌ای برای مردم نداشته بلکه قدرت خرید آن‌ها را نیز کاهش دادهاست.

افقه تصریح کرد: عادلانه‌سازی یارانه‌ها علاوه بر تأثیرات منفی اقتصادی، نارضایتی مردم را به دنبال داشته است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: