April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۵۱۲۷
۰۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
0
بنابر گفته یک فعال بازار خودرو، اصولا هدف از واردات، تنظیم و تعدیل بازار خودرو بوده است. قرار بوده با واردات، عرضه و تقاضا و قیمت تعدیل شود تا عطش بازار کاهش یابد. اما ردپای گروکشی در این آیین نامه کاملا مشهود است.
هدف از واردات خودرو چیست؟
علی خسروانی، فعال بازار خودرو با تاکید بر اینکه بر مبنای آیین نامه مصوب کنونی واردات خودرو، ورود خودرو به ایران هنوز آزاد نشده است، گفت: در این فضا چیزی به نام ازادی واردات نداریم. آزادی واردات مسائل خود را دارد.

این فعال بازار خودرو با طرح این پرسش که هدف از واردات خودرو چیست؟ تاکید کرد: اصولا هدف از واردات، تنظیم و تعدیل بازار خودرو بوده است. قرار بوده با واردات، عرضه و تقاضا و قیمت تعدیل شود تا عطش بازار کاهش یابد. اما ردپای گروکشی در این آیین نامه کاملا مشهود است. وزارت اقتصاد از یک سر گروکشی کرده و شرایط را به گونه‌ای تدوین کرده تا عرضه خودرو در بورس باشد. تاجایی که من می‌دانم شرط موافقت وزارت اقتصاد، عرضه در بورس بوده است.

وی در توضیح این مطلب ادامه داد: حس می‌کنم این کادوی وزیر اقتصاد به بورس است چرا که عملا رفتن خودرو به بورس هیچ دردی را درمان نمی‌کند. بانک مرکزی از سوی دیگر گروکشی کرده و سقف یک میلیارد دلار ارز را گرفته است. در عین حال مونتاژکاران و خودروسازان کاملا مشخص است یک سوی این کشمکش بوده اند و با ابهامات آیین نامه، تعرفه نامشخص را گنجاندند. هیچکس نمی‌داند قیمت تمام شده برای مردم چقدر است.

وی گفت: ایراد دیگر، حضور و تاثیر حلقه کرمان در صنعت است. حلقه‌ای که بر صنعت خودرو مستولی بوده در این آیین نامه ردپا دارد. واردات فقط توسط نمایندگی‌ها در آیین نامه گنجانده شده در حالی که کسی برای آینده نامشخص نمایندگی باز نمی‌کند. پس اینجا حلقه کرمان برنده است که در نقش نمایندگی ظاهر می‌شود.

وی تاکید کرد: من معتقدم این وضعیت ما بدتر از بسته شدن واردات خودرو شده است. در سال ۹۵ که واردات باز بود نصف همین آقایانی که نمایندگی برند‌های خودرویی را داشتند، نماینده مستقیم نبودند. مثلا بی‌ام‌و یا تویوتا اصلا نمایندگی مستقیم نداشتند اوقتی می‌گویند واردکنندگان حتما باید نمایندگی مجاز از شرکت تولیدکننده بگیرند، یعنی اصلا شرایط و ضوابط گرفتن نمایندگی را نمی‌دانند. تویوتا به هیچ وجه حاضر به دادن نمایندگی در ایران نیست، ولی کرمان موتور از هیوندای نمایندگی دارد. قبلا هم می‌توانست، حالا هم می‌تواند طبق این ایین نامه خودرو وارد کند.

وی گفت: از طرف دیگر، واردات خودرو را برای اشخاص معمولی ممنوع کرده اند. پس نتیجه می‌گیریم این اصلا واردات نیست و برای افراد خاصی، این آیین نامه تصوی شده است. تدوین کنندگان آیین نامه از بدیهیات و موارد اولیه قیمت خودرو بی اطلاع بودند. مثلا گفته اند واردات خودرو در مناطق آزاد فقط برند‌های هایبرید و برقی است. اصلا خودرو هیبریدی کمتر از ۲۰ هزار دلار در جهان نداریم.

این فعال بازار خودرو گفت: در ضمن به ما جواب بدهید آیا ما عضو fatf هستیم یا نه؟ اگر نیستیم، چرا هم چوب را می‌خوریم هم پیاز را. اگر هستیم چرا امکان انتقال ارز نداریم. آیا واردات خودرو در این شرای با ارز صرافی نباید اتفاق بیفتد. پس این همه پیش بینی بابت چیست؟

وی گفت: می‌گوییم چرا خودروی گران‌تر نیاید، می‌گویند باعث فخر فروشی می‌شود، مگر ممکن است جواهرفروشی‌ها را ببندید تا کسی نخرد؟ این استدلال‌ها درست نیست و باعث فرار سرمایه‌ها می‌شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: