کد خبر: ۳۸۵۲۲۲
۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
0
تجارت ایران و چین از مرز ۱۱ میلیارد در ۸ ماه گذشته از سال جاری میلادی عبور کرد و توانست با وجود سیاست‌های تحریمی آمریکا پس از سال ۹۷ رشد رشد ۱۹ درصدی را ثبت کند.
رشد تجارت ایران و چین زیر سایه تحریم
برای سال‌های متوالی، چین همواره نخستین شریک تجاری ایران در جهان بوده است و چالش‌های ایران و چین در سال‌های پس از خروج آمریکا از برجام کم نبوده است؛ با این وجود اخبار از رشد تجارت ۲ کشور در ۸ ماه گذشته از سال جاری میلادی خبر می‌دهد.

چین در سال‌های پس از خروج آمریکا از برجام، در عدم خرید نفت از ایران و تحریم بانکی، با سیاست‌های تحریمی ایالات متحده را همراهی کرده است. همچنین همه گیری کرونا در کاهش تجارت این کشور با دیگر شرکایش در سراسر جهان اثر گذاشته است. با این وجود گزارش منتشر شده از سوی اتاق ایران نشان دهنده رشد ۱۹ درصدی تجارت ایران با چین در سال ۲۰۲۲ است.

روند صادرات ایران به عراق

آمار گمرک تنها در چهارماه از سال گذشته، ایران ۴.۴ میلیارد دلار کالا به چین صادر کرده درحالیکه این رقم برای همسایه غربی کشورمان، ۲.۸ میلیارد دلار و برای امارات متحده عربی ۱.۶ میلیارد دلار گزارش شده است. هم چنین ایران در این بازه زمانی، ۳.۱ میلیار دلار کالا از چین وارد کرده است. اما آمار‌های تازه نشان می‌دهد در ۸ ماه نخست سال جاری میلادی، تجارت ایران و چین نزدیک به ۲۰ درصد رشد کرده است.

از سوی دیگر گمرک چین اعلام کرد ایران در هشت ماه گذشته از سال ۲۰۲۲، ۱۱ میلیارد و ۱۶۰ میلیون دلار تجارت کالا با چین را ثبت کرده است. این درحالی است که این رقم در سال گذشته ۹ میلیارد و ۳۴۴ میلیون دلار اعلام شده بود. براساس این آمار، واردات چین از ایران در این بازه زمانی با رشد ۱۴ درصدی، به ۴ میلیارد و ۹۴۶ میلیون دلار رسیده درحالیکه چین در مدت مشابه در سال ۲۰۲۱، ۴ میلیارد و ۳۴۴ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود. هم چنین صادرات ایران از ژانویه سال ۲۰۲۲ تا اوت همین سال با رشد ۲۴ درصدی به ۶ میلیارد و ۲۱۴ میلیون دلار رسیده درحالیکه این رقم در سال گذشته، ۵ میلیارد دلار اعلام شده است. بررسی آمار‌های تجاری دو کشور می‌گوید در هشت ماه گذشته از سال جاری میلادی، تجارت ایران و چین به نفع چین تمام شده است و تراز تجاری در این مدت به یک میلیارد و ۲۶۸ میلیون دلار رسیده است.

رشد تجارت ایران با چین در سال ۲۰۲۲ درحالی است که صادرات ایران به چین در سال ۱۴۰۰ با کاهش ۵ درصدی، ۹ میلیارد دلار گزارش شده است. هم چنین ایران در سال گذشته خورشیدی ۹ میلیارد و ۶۲۹ میلیون دلار کالا از چین وارد کرده است که نسبت به سال ۱۳۹۹، ۱۲ درصد کاهش یافته است. این درحالی است که آمار‌ها از رشد تجارت ایران و چین در سال ۲۰۲۲ خبر می‌دهد. پیش از اعلام آمار تجارت ۸ ماه گذشته، تجارت در ۷ ماه از سال ۲۰۲۲ با چین، از رشد ۲۲ درصدی آن خبر داده است.
برچسب ها: ایران ، صادرات ، عراق ، تجارت ، برجام
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: